چگونه اقتصاد ایران بورس محور می گردد؟

به گزارش پیامک خنده، خبرنگاران : یک کارشناس مالی ضمن بیان اینکه بخش عمده منابع و ابزارهای فراوری در اختیار دولت است، برای متکی شدن اقتصاد کشور به بورس، راهکاری ارائه کرد.

چگونه اقتصاد ایران بورس محور می گردد؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و سفر بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، حسن سبحانی در نشست نظام مالی و اقتصاد ایران خانه اندیشمندان علوم انسانی که به صورت آنلاین برگزار گردید، گفت: نظام مالی در هر جامعه ای تبیین شیوه زندگی عملی مردمان آن جامعه است که شامل سه بخش مالکیت بر ابزارهای فراوری، انگیزه فعالیت های مالی و شیوه تخصیص منابع می گردد.

وی اضافه نمود: بخش عمده منابع صنعتی و معدنی عظیم در ایران در اختیار دولت است. نظام مالی در ایران طبق قانون اساسی باید از نظر تخصیص امکانات و منابع به فعالیت های مالی سرمایه محور باشد و آن را از پرداخت وام ربوی محروم می نماید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر سرمایه در اشکال مختلف به وسیله وام بدون بهره در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد، اقتصاد ایران مشابه اقتصادهای بورس محور در جهان می گردد.

سبحانی در خاتمه بیان نمود که نظام مالی ایران ار نظر حقوقی مبتنی بر اداره غیرمتمرکز تعریف شده است.

در ادامه این نشست، حسین میرجلیلی گفت: تحلیل نظام مالی به یک چارچوب نظری نیاز دارد که طبق یک نظریه سنتی، اقتصاد ایران مختلط و ترکیبی از اقتصاد بازار، اسلامی و دولتی است.

وی اضافه نمود: دلایل عمده دولتی بودن اقتصاد ایران در تحریم های مالی، نفت محور بودن اقتصاد و ... دیده می گردد که باعث شده اند تا نقش دولت در اقتصاد افزایش یابد.

میرجلیلی ادامه داد: تفاوت ساختار و نهادها در هر کشوری موجب تفاوت عملکردها می گردد که می تواند برای بعضی کشورها توسعه و رشد مالی را فراهم کند و برای دیگر بالعکس.

وی در ادامه بیان نمود: ایران 59 سال است که درآمد سرانه آن متوسط و رو به پایین است و نتوانسته آن را در مقایسه با سایر اقتصادها افزایش دهد. در کل، طی سال های اخیر دولت محور اصلی اقتصاد ایران بوده که در مواردی نتوانسته در این زمینه پیروز عمل کند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1646

به "چگونه اقتصاد ایران بورس محور می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اقتصاد ایران بورس محور می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید