تور ارزان دبی: اکسپو دبی می تواند برگ برنده ای برای ایران باشد

به گزارش پیامک خنده، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، اکسپو دبی می تواند برگ برنده ای برای ایران باشد.

تور ارزان دبی: اکسپو دبی می تواند برگ برنده ای برای ایران باشد

با تور ارزان دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

این مطلب بخشی از اظهارات دکتر سعید هاشم زاده، رئیس پیشین اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در مقدمه اهمیت حضور بخش های مختلف گردشگری ایران در اکسپو دبی است؛ نمایشگاهی که با یک سال تاخیر و تا هفته دیگر در امارات برگزار خواهد شد.

اکسپو از جمله فضاهایی است که می تواند به گردشگری پس از حدود یک سال و نیم وقفه، رکود و زیان مالی، حیاتی دوباره بدهد. گردشگری ایران سال جاری قرار است در اکسپو دبی حضور داشته باشد، اما اینکه بخش های مختلف گردشگری چگونه قرار است از این حضور بهره برداری نمایند، محل پرسش است.

هاشم زاده پیرامون اینکه اکسپو دبی می تواند برگ برنده ای برای ایران باشد، گفت: همه گیری کرونا در یکی دو سال گذشته، صدمه بسیاری به صنعت گردشگری وارد کرد. خیلی از نمایشگاه های بین المللی کنسل شد. این موضوع در کشور ما نمود بیشتری هم داشت، چرا که به علت پیک های پی در پی کرونا، بسیاری از شرکت های فعال در حوزه گردشگری خصوصا حوزه گردشگری درمانی، تعطیل شدند و مراکز درمانی هم در ایران رمق و تمایلشان را برای فعالیت و یا حضور در رویدادهای بین المللی اندکی که به جای مانده بودند، از دست دادند. بنابراین فضای گردشگری سلامت و به ویژه خدمات سلامت بین المللی، دچار یک رکود فراگیر شد، اما به هرحال باید از این رخوت و رکود گذر کرد.

او درباره اهمیت حضور بخش گردشگری سلامت ایران در این رویداد بین المللی با توجه به نوپا بودن اظهار کرد: در فضای نمایشگاهی مثل اکسپو دبی که جهانی برگزار می گردد، رقبا را می شناسید و آنها را رصد می کنید و می توانید ببینید که این رقبا در فضای این صنعت چه نوآوری هایی انجام می دهند و چه اقداماتی می نمایند. بحث دیگر این است که به غیر از رقبا، شما با بازیگران دیگر صحنه، یعنی با کسانی که ذی نفع هستند هم آشنا می شوید. منظورم فعالان، کارشناسان و پزشکان و افراد حرفه ای حوزه پزشکی است که در این صنعت کار می نمایند و شما در اکسپو می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این تخمین زده می گردد که اکسپو حدود 25 میلیون بازتماشاماینده داشته باشد. بنابراین با مردم کشورهای مختلف هم در ارتباط قرار می گیرید، یعنی در مجموع اگر به اسم یک شرکت، یک بیمارستان یا آژانس و هتل، در نمایشگاهی مثل اکسپو دبی شرکت کنید، هم با طرف های تجاری شامل پزشکان و شرکت ها در ارتباط فعال و هم افزا قرار می گیرید و هم اصلی ترین مشتریان این صنعت، یعنی مردم را دیدار می کنید.

وی اضافه نمود: اکسپو ابعاد چندگانه ای دارد که هریک به نوبه خود برای صنعت گردشگری سلامت ایران حکم برگ برنده را دارد. از اینها گذشته، نمایشگاه اکسپو که از آن به اسم المپیک فرهنگی نام برده می گردد، یک اتفاق خیلی مهم و مجذوب کننده است که باید از ظرفیت های آن به طور جدی استفاده کنیم.

هاشم زاده ادامه داد: سطح این نمایشگاه بین المللی بقدری بالاست که به دشواری میتوان در بین رویدادهای دیگر بین المللی نظیری برای آن یافت. دیگر رویدادها به گرد پای آن هم نمی رسند. در حوزه خدمات سلامت بین المللی هم این اکسپو، اتفاقی ویژه است که باید بطور جدی در آن حضور داشت.

او گفت: یک بعد خیلی مهم در نمایشگاه اکسپو از دید من آموزش است، یعنی بازیگران یا فعالان حوزه گردشگری سلامت در جریان این نمایشگاه می توانند یاد بگیرند که چطور باید جهانی بیاندیشند و جهانی کار خود را رونق دهند و توسعه صنعت گردشگری ایران را رقم بزنند، چرا که نمایشگاه پر است از شرکتهای پیروز صنعت توریسم درمانی که در سطوح خیلی بالا فعالیت می نمایند و هیچ چیز نمی تواند آنها را متوقف کند.

او بعلاوه بیان نمود: در این نمایشگاه بازیگران توریسم پزشکی ایران می توانند یاد بگیرند که چطور باید کسب و کار خودشان را در این صنعت با شرایط پساکرونا سازگار نمایند. یا جهانی فوق دیجیتالی امروز صنعت گردشگری را ببینند و متوجه شوند که دیگر وقتش رسیده که از روش های سنتی گردشگری سلامت عبور نمایند. نوآوری های جهانی را ببینند و تفکر نوآورانه را یاد بگیرند. همه اینها درس هایی است که یک شرکت یا فعال گردشگری سلامت ایرانی می تواند از حضور در نمایشگاه اکسپو دبی بگیرد.

هاشم زاده درباره اندازه شانس رقابت بخش گردشگری سلامت ایران بدون حضور در بازار بین المللی گفت: مسلما شانسی وجود نخواهد داشت. یکی از وجوه خیلی مهم نمایشگاه ها همین است، یعنی یاری به حفظ حیات حوزه های مختلف که سویه ای بین المللی دارند. نمایشگاه اکسپو جایی است که شما یک پیغام آشکار به بقیه رقبا، شرکت ها و بیمارستان و در سطح کلان تر به بقیه کشورها می دهید و آن هم این است من هم در این صنعت حرفی برای گفتن دارم. قاعدتاً وقتی شما اعلام حضور می کنید باید یکسری از قوانین و مقررات این حوزه را بپذیرید و باور کنید که در این محیط با بقیه این بازیگران باید رقابت کنید و یک رقابت سالم هم انجام بدهید.

وی اضافه نمود: صرف این حضور، باعث می گردد به نقاط ضعف خود پی ببرید و خودتان را ارتقا بدهید تا به سطح بقیه بازیگرها برسید. وقتی به رتبه گردشگری سلامت ایران در بین سایر کشورهای عمده مقصد گردشگری سلامت نگاه می کنیم می بینیم که ما رتبه خیلی خوبی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه و کشورهای شرق آسیا نداریم، از این جهت اکسپو فرصت نمایشگاهی بسیار خوبی است برای آموختن، چرا که در آن تقریبا تمام غول های فعال در این صنعت که از ما بالاتر هستند حضور دارند و ما می توانیم از تجارب این کشورها استفاده کنیم تا صندلی خودمان را در رتبه بندی های جهانی ارتقا دهیم.

رئیس پیشین اداره گردشگری سلامت درباره اینکه تاثیر حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی به نفع ارتقای صندلی گردشگری سلامت و رتبه کشور در این بخش اظهار کرد: در هر یک از رویدادهای بین المللی کوشش هایی شده تا نمایندگانی از کشور ما حضور پیدا کردند. آنها هم در حد توان خود سعی کردند از این فرصت ها استفاده نمایند، مثلا در بیشتر رویدادهای بین المللی که معمولا در هند، ترکیه و کشورهای غرب آسیا برگزار شده، فعالان گردشگری سلامت ایرانی توانسته اند در کارگاه های جانبی شرکت نمایند و از تماشا رقبا و شبکه سازی های بین المللی سودی نصیب این صنعت نمایند.

منتها این کار هرگز نتوانسته به صورت سیستماتیک و سازمان یافته انجام گردد، یعنی دانشگاه علوم پزشکی یا در سطح بالاتر وزارت بهداشت هیچ وقت گروهی از بیمارستان ها یا گروهی از افراد را فقط به قصد این که به تجربه شان اضافه گردد یا روش هایی نوین را یاد بگیرند و یا این که در کارگاه های جانبی این رویدادها حضور پیدا نمایند برای شرکت در این رویدادها حمایت ننموده است. اگر هم رخ داده در حد یکی دو تا بیشتر نبوده است. یک حرکت فرعی بوده است و نتوانستیم آن را به صورت یک جریان سیستماتیک و ساختاریافته جا بیاندازیم.

وی اضافه نمود: اگر این جریان وجود داشت چه بسا مورد توجه آژانس ها، استارتاپ های گردشگری سلامت و بیمارستان ها قرار می گرفت و آنها درمی یافتند که چقدر حضور در رویدادهای بین المللی در درجه اول برای یادگیری و در درجه دوم برای نمایش دستاوردها و پیداکردن بازار آژانس ها حائز اهمیت است. حتی این ادبیات می توانست شکل بگیرد که هرکدام از بازیگران اصلی حوزه گردشگری درمانی کشور چه ظرفیت هایی را می توانند در بازارهای جهانی فعال نمایند.

هاشم زاده بیان نمود: یکی از مبانی مهم بازاریابی و مارکتینگ را در عرصه خدمات سلامت بین الملل در جهان بحث شبکه سازی می دانیم. بنابراین این مهم است که مثلا بیمارستان ها به سمت شبکه سازی با بیمارستان های مشابه بروند، البته منظورم از مشابه به لحاظ عملکرد در حوزه خدمات سلامت بین الملل است و نه از نظر خدماتی که ارائه می دهند. آن وقت همانطور که یک بیمارستان درون شبکه ای از بیمارستان های داخل کشور است و ارتباطاتی درون شبکه ای دارند، می تواند به شبکه ای از بیمارستان های خارج از کشور بپیوندد، حتی در کشورهای رقیب.

وی اضافه نمود: این شبکه ها اگرچه رقیب هستند، ولی در درون خودشان هم افزایی ایجاد خواهند کرد. در بین شرکت های گردشگری سلامت هم این شبکه می تواند ایجاد گردد. در بین آژانس های مسافرتی هم می تواند ایجاد گردد. این یک تجربه اثبات شده است. علاوه براین شما با ارتباطاتی که در طول یک نمایشگاه پیدا می کنید به واسطه آدمهایی که آنجا آشنا می شوید یا بقیه بازیگرها مثل بیمه های بین المللی می توانید تجارتتان را در کشورتان توسعه بدهید. همینطور می توانید با مدیا هم وارد مذاکره شوید، یعنی با بقیه بازیگران عرصه تبلیغات در عرصه خدمات سلامت بین الملل آشنا شوید و وارد تصویرهای تلویزیون ها و شبکه های تصویری جهانی شوید و آن جا تبلیغاتتان را ارائه بدهید. در فضایی مثل نمایشگاه اکسپو همه این پتانسیل ها و حتی بیشتر از آن وجود دارد. هر جنبه اش می تواند برای کسب وکار شما زمینه توسعه بازار و هم افزایی باشد.

او یادآور شد: در اکسپوی سال جاری که در دبی برگزار می گردد، صندلی ویژه ای برای گردشگری سلامت تعریف شده است، تا این لحظه می دانم که در دی در حاشیه اکسپو در بحث سلامت یک بخش جداگانه تعریف شده است، اما از جزئیات بیشتر آن اطلاع ندارم.

هاشم زاده درباره شیوه حضور در اکسپو برای فعالان گردشگری سلامت گفت: تنها ضروری است به آنها یادآوری کنم که خدمات سلامت بین الملل متاثر از جریانات سیاسی یا اجتماعی کشورها است، از همین رو صنعت ظریف و شنماینده ای است و خیلی زود ممکن است تحت تاثیر عوامل خارجی قرار بگیرد. داستان اپیدمی کرونا نمونه ای از آسیب پذیری صنعت خدمات سلامت بین الملل را نشان داد، هرچه ما با قدرت بیشتری در اکسپو حضور پیدا کنیم و دستمان در نمایشگاه های این چنینی پرتر باشد، از شدت این شنمایندگی کاسته خواهد شد و در اتفاقات بعدی آسیب پذیری کمتری را تجربه می کنیم.

وی اضافه نمود: در گذشته به شیوه خودمان و کاملا سنتی در این زمینه کار کردیم. ضروری است بازنگری کلی داشته باشیم. کرونا لزوم این بازنگری را جدی تر نموده است، زیرا در سایه کرونا کارها خیلی بیشتر مبتنی بر اینترنت شد و خدمات سلامت بین الملل هم از این امر مستثنی نیست. بهتر است تجارب بین المللی را پیش چشم داشته باشیم و با توجه به آنها، همپای رقبا در این عرصه فعالیت کنیم.

هاشم زاده نمایشگاه اکسپو دبی را فرصت استثنایی و کلاس آموزشی بزرگی دانست و بیان نمود: این نمایشگاه فرصتی است برای قیمت گذاری خدمات، شبکه سازی و ارتباط با مشتریان و مذاکرات دوجانبه. همه این عرصه ها بسیار مهم و حیاتی است، البته اگر فعالان گردشگری سلامت این فرصت را غنیمت بشمارند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1772

به "تور ارزان دبی: اکسپو دبی می تواند برگ برنده ای برای ایران باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان دبی: اکسپو دبی می تواند برگ برنده ای برای ایران باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید