برپایی اختتامیه جشنواره فیلم و عکس صنعتی با حضور طیبی

به گزارش پیامک خنده، حمیدرضا طیبی در اختتامیه جشنواره فیلم صنعتی (فردا) که در حوزه هنری در حال برگزاری است،گفت: ما استراتژی صنعتی نداریم.

برپایی اختتامیه جشنواره فیلم و عکس صنعتی با حضور طیبی

به گزارش خبرنگاران، رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم که 15 مهر ماه برگزار شده ادامه داد: صنعت ما با مسائلی روبرو هست که هنر می تواند کمک حال ما برای مرتفع کردن این مسائل باشد. عکس در نشان دادن توانمندی ها ما بسیار کمک نماینده است اما بدانیم که فقط دوربین حلال مسائل نیست بلکه باید از فردی استفاده کرد که هم صنعت را می شناسد و هم عکاس خوبی است.

او اضافه نمود: فیلم صنعتی هم همینطور است یعنی مستندساز و نویسنده هم باید غرق در ان صنعت باشند و آن را درک نمایند و سپس مستند صنعتی بسازند.

رئیس جهاد دانشگاهی یکی از مسائل را نداشتن استراتژی صنعتی برشمرد و تاکید نمود که باید در پی مرتفع کردن آن باشیم.

او ضمن خوشامدگویی گفت:به عنوان یک فناور با توجه به الگوسازی های خوبی که در جهاد دانشگاه در حوزه علمی و فناوری داشتیم خدمت شما بزرگواران عرض می کنم که کشور ما هیچ مسئله ای در زمینه توسعه علم و فناوری ندارد و برای همه جوانان آبرومند کشور میتوانیم شغل آبرومند ایجاد کنیم اما با مسائلی روبرو هستیم که هنر خیلی خوب میتواند در بیان توانمندی های کشور و مسائل می تواند کمک کند، از جمله عکس، فیلم و ...

طیبی یادآور شد: من به عنوان یک فناور از سال 1358 در جهاد دانشگاهی بودم خیلی اعتقاد داشتم که عکس در نشان دادن توانمندی هایمان موثر است اما فکر می کردم همه این اتفاق در خرید یک دوربین خوب و عکاسی توسط یک عکاس خوب امکان پذیر است اما فهمیدیم که دوربین حل نماینده مشکل نیست و حتما باید یک عکاس صنعتی خوب داشته باشیم تا عکاسی صنعتی را درک کند و ما هم از یک عکاس صنعتی حرفه ای استفاده کردیم و زیباترین کاتالوگ ها را فراوری کردیم.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به نقش هنر در معرفی توانمندی های صنعتی و فناوری توضیح داد: فیلم صنعتی هم همینطور است و می تواند خیلی خوب به بیان دستاوردها و توانمندیها بپردازد و فهمیدیم که فیلمبردار، فیلمنامه نویس و کارگردان هم باید در صنعت غرق باشند تا بتوانند بیان خوبی داشته باشند. این جنبه مثبت کار هنر است که بسیار ارزشمند است. در بیان کاستی ها هم هنر می تواند بسیار نقش موثری داشته باشد، ما مسئله ای در زمینه توسعه علمی و فناوری نداریم اما کاستیهایی داریم که باید رفع شوند و هنر با زبان فیلم خیلی خوب می تواند این کارها را بیان کند. ما هنوز در کشور استراتژی توسعه صنعتی نداریم، زیرساخت پیشرفت هر کشور استراتژی توسعه صنعتی است که بر پایه مزیت های بومی تحقق پیدا می نماید و باید فهم فناوری در این زمینه داشته باشیم. همچنین می توانیم خلق مزیت کنیم، الکترونیک و آی تی خلق مزیت است. در این زمینه ما مشکل داریم و استراتژی توسعه صنعتی نداریم و این مسئله باید به شکلی بیان گردد. علاوه بر جهاد دانشگاهی، معاونت علمی و فناوری پای این کار آمده است و اقدامات خوبی هم اجرا شده است.

مدیر جهاد دانشگاهی ادامه داد: عدم خودباوری مدیران و کارشناسان یکی از مسائل جدی ماست که آسیب های جدی به این مسئله می زند. باید روی این مسایل کار گردد و به مردم هم مطلعی زیادی داده گردد. فکر می کنم که با زبان فیلم خیلی خوب می گردد مسایل و مسائل را رفع کرد و برنامه ریزان این حوزه می توانند مشخص نمایند که چه زمانی هنر می تواند وارد میدان گردد و مردم را قانع و مطلع کند تا از محصولات خوب ایرانی استفاده نمایند. یکی از مسائلی که ما در کشور داشتیم این است که خیلی از مسایل و موضوعات شفاهی هستند. در حوزه صنعت و فناوری بسکمک از خاطرات شفاهی وجود دارند که می توانند در قالب فیلم عرضه شوند، البته ما می دانیم این فیلم ها خیلی مورد حمایت عمومی قرار نمی گیرد و باید از فیلمساز توسط مسئولان و مدیران حمایت گردد، ما در حد توان خود با برگزاری این جشنواره تلاش کردیم تا حمایت خود را از شما هنرمندان انجام دهیم و امیدواریم مدیران هم در زمینه کمک نمایند.

در ابتدای این مراسم بهزاد رشیدی، دبیر جشنواره فردا ضمن خیر مقدم به حضار گفت: در این دوره از جشنواره خوشبختانه شاهد حضور پرشور شما هنرمندان فیلمساز و عکاس از یک سو و مدیران و کارگزاران صنعت و فناوری کشور از دیگر سو بودیم که با ارائه آثار خودتان، محتوای جشنواره را به لحاظ تعداد و کیفیت آثار برجسته کردید. همچنین در ایام برگزاری جشنواره حضور گرم و پرشوری داشتید.

او ادامه داد: چهره های خندان شما جشنواره و کیفیت برگزاری آن را تایید می کرد و سه روز گذشته را برای ما و جشنواره فردا باشکوه کرد و خستگی را از تن ما گرفت و انرژی ستاد برگزاری جشنواره را مضاعف کرد. از همراهان و حامیان جشنواره که با کمک آن ها توانستیم این رویداد را برگزار کنیم تشکر می کنم، غیر از این مراکز، آنطور که انتظار داشتیم سایر مدیران صنعت و فناوری و مدیران روابط عمومی حضور گرم و محسوسی در ایام جشنواره و برنامه های آن نداشتند و این برای ما ناباورانه بود. (همه را دعوت می کردیم، همه مشغله داشتند و بی فرصت.) در صورتی که حضور این عزیزان و دیدن آثار جشنواره و شناسایی و گفت و گو با هنرمندان، می توانست برای آن ها بسیار کاربردی و آموزش دهنده باشد.

دبیر جشنواره فیلم صنعتی گفت: امیدواریم این نگاه های سنتی و روزمره کمتر گردد و این مدیران با همکاری، توان و سرمایه بالای هنرهای فیلم و عکس که توسط این جشنواره به میدان آمدن همت نمایند و از اتلاف سرمایه ها و پول این کشور با فراوریات هنری بی کیفیت و یکبار مصرف بپرهیزند و در عوض سطح فراوریات هنری خودشان را ارتقاء دهند و ان شاالله آثاری فراوری نمایند که متناسب با شان صنعت و فناوری ایران باشد و هم دستاوردها و فعالیت هایشان را درست معرفی کند و هم خودباری و غرور ملی را در جامعه زنده کند.

وی ادامه داد: امیدواریم مدیران صنعتی ما به این باور برسند که فیلم صنعتی، مشخصا یک آگهی تبلیغاتی، یک محصول سطحی ارتباطی و یا یک گزارش تلویزیونی نیست.فیلم صنعتی یک نگاه خلاق و هنرمندانه به یک فراوری یا فعالیت صنعتی و فناوری است. این جشنواره تلاش میکند ظرفیت بالای هنرهای تصویری را به میدان بیاورد و فضای گفت و گو و همکاری را میان هنر و صنعت فراهم کند تا در این فضای تعاملی، فراوریات هنری با کیفیت در خصوص صنعت و فناوری بیشتر شوند. این فراوریات در جشنواره فردا و حتی در سایر جشنواره های داخلی و خارجی حضور یافته و به درخشند و در بسترهایی همچون سینما، تلویزیون، فضای مجازی، محیط های آموزشی و فضاهای صنعتی به نمایش عمومی دربیایند و بازتابی نقادانه، روشنگرانه و معرف سرمایه ها و توانمندی های جمهوری اسلامی باشند.

او در انتها سخنانش گفت: یقین داریم تلاش های جهاد دانشگاهی هنر در قالب این جشنواره، بی شک به بار خواهد نشست و همگان شاهد ثمرات این تلاش ها خواهند بود. همچنین لازم می دانم از مشارکت و همکاری همه کسانی که در این راه ما را کمک کردند و به ویژه از زحمات تک تک همکاران جوان، هنرمند و خلاق حاضر در دبیرخانه جشنواره سپاسگزاری می کنم.

جمشید جعفرپور، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هم با حضور در صندلی اعلام کرد: ما خوشحالیم که جهاد دانشگاهی در زمینه برگزاری این رویداد پیشگام شده است، ما حتما به تقویت و توسعه چنین فعالیت هایی احتیاج داریم. ما به شدت احتیاجمند توسعه این فناوری هستیم. جامعه امروز ما در شرایط تحریم است و باید به بازارهای جوامع دیگر دست پیدا کنیم، 15 کشور در همسایگی ما حضور دارند که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را وارد می نمایند اما ما بازار آن ها را در اختیار نداریم. همیشه شنیده ایم که محصولات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما بسته بندی خوبی ندارند، در حالیکه سایر کشورها کالاهای بی کیفیت خارجی را به دلیل بسته بندی مناسب خریداری می نمایند.

او تاکید نمود: همین فعالیت می تواند شغلی پردرآمد باشد در صورتیکه صاحبان کالا و سرمایه برای آن هزینه نمایند، ما با به کارگیری این هنر می توانیم بسکمک از مسائل و تحریم ها رفع کنیم. ما می توانیم محصولات مختلف خود را به وسیله هنر به درستی عرضه و معرفی کنیم و از پس مسائل بربیاییم. احتیاج است که آموزش این حوزه را در رشته های دانشگاهی هم انجام دهیم.

در ادامه مراسم انتهای جشنواره فیلم صنعتی با معرفی هیات داوران بخش عکس؛ یدالله ولی زاده، داریوش کیانی، مجتبی آقایی، فرهود حقی و امید پورآذر برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شدند.

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی یک میلیون تومانی در بخش تک عکس صنعتی به مرتضی نورمحمدی اهدا شد.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی یک و نیم میلیون تومانی در بخش تک عکس صنعتی به نیما ابوالقاسمی تعلق گرفت.

رتبه اول: تندیس و لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش تک عکس صنعتی به محمد خیاطی اهدا شد.

سپس نوبت به بخش مجموعه عکس صنعتی رسید و جوایز این بخش به این ترتیب اهدا شد:

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد مهدی کشاورزی تعلق گرفت.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مسعود بهاری اهدا شد.

رتبه سوم: تندیس و لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد قورچیان رسید.

در ادامه برگزیدگان تک عکس تبلیغاتی بدین ترتیب معرفی شدند:

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهشید زارع کاریزی اهدا شد.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به حامد فخاران تعلق گرفت.

رتبه اول: تندیس و لوح تقدیر و جایزه نقدی به سیدحسین اشرف السادات اهدا شد.

سپس نوبت به اعلام برگزیدگان بخش مجموعه عکس تبلیغاتی رسید که برگزیدگان به این توضیح هستند:

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به حمیدرضا سبزه علی رسید.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به پریسا نارنجی تعلق گرفت.

رتبه اول: تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به سیدمهدی یداللهی تقدیم شد.

در ادامه نوبت به معرفی جوایز دانشجویی رسید و در بخش تک عکس تندیس و لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمدعلی پورشکوری اهدا شد.

در بخش مجموعه عکس هم تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به حمیدرضا امیدبخش رسید.

در مراسم انتهای جشنواره فیلم صنعتی فردا سید مهدی طباطبایی نژاد مدیر اداره نظارت و ارزشیابی، حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مسعود نجفی دبیر سابق جشنواره فیلم صنعتی و مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، مرتضی رزاق کریمی از مدیران مرکز گسترش و... حضور دارند.

تا انتها مراسم به روز رسانی می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 441

به "برپایی اختتامیه جشنواره فیلم و عکس صنعتی با حضور طیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برپایی اختتامیه جشنواره فیلم و عکس صنعتی با حضور طیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید