بهشتی پور در کلاب هاوس: هر روز که دیرتر توافق کنیم ضررش به دوش ملت است

به گزارش پیامک خنده، حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای با حضور در گفتگوی کلاب هاوسی خبرنگاران، به آنالیز تحولات اخیر مذاکرات وین و لغو تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخت.

بهشتی پور در کلاب هاوس: هر روز که دیرتر توافق کنیم ضررش به دوش ملت است

به گزارش خبرنگاران بهشتی پور گفت: این مذاکرات به نام مردم ایران ثبت می گردد. آقای روحانی یا هر عزیز دیگری که کوشش نموده این مذاکرات به نتیجه برسد، نتیجه اش به کام مردم ایران می رود و مربوط به رئیس جمهور آینده نیست. فشار روی گردن مردم است و با تصویب برجام این فشار از مردم برداشته می گردد. مسئله مذاکرات فراجناحی و کل جمهوری اسلامی ایران است. از خوب یا بد برای همه است، بی خود گردن این و آن نیندازیم.

این کارشناس ادامه داد: درباره مذاکرات خیلی وقت است در کلیات به توافق رسیده اند منتهی جزییات مشکل زا است. مثلا آمریکا چطور به اردیبهشت 97 برگردد و تعهداتش کجاست؟ ما گفتیم آمریکا باید کل تحریم ها را بردارد و ما دست بالا را گرفته ایم. اگر قرار است هر آنچه ایران می گوید تحقق پیدا کند در هیچ مذاکره ای اینطور شکل نمی گیرد.

بهشتی پور اضافه نمود: آمریکا از تحریم به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده می نماید و نمی آید کل اهرم هایش را کنار بگذارد. باید واقع بینانه نگاه کنیم. باید تحریم های نفتی و پتروشیمی، کشتیرانی و بانک مرکزی که قادر است پولهای نفت را به ایران برگرداند برداشت و اگر این تحریم ها لغو گردد دستاورد عظیمی است. اگر در این مرحله اعلام شد آمریکا به شرایط اردیبهشت 97 برگردد یک موفقیت عظیم است ولو اینکه همه تحریم ها که بین 1500 تا 1800 عنوان است باقی بماند. این مهم است به شرایط اردیبهشت97 بازگردیم و بتوانیم نفت صادر نموده و پولش را به کشور برگردانیم.

بهشتی پور توضیح داد: طرف ایران هم به دنبال بازگشت به تعهدات است. در اردیبهشت 98 ایران طی 5 مرحله تعهداتش را کاهش داد. همچنین به خاطر اجرای قانون مجلس هم بخش دیگری از تعهداتش را کاهش داد. سرنوشت بیش از 3 هزار کیلو اورانیوم غنی شده 5 درصد و 50 کیلو اورانیوم 20 درصد چه می گردد و نظارت و کنترلها چطور باشد، اینها جزییات است و توافق درباره آن سخت است.

وی در انتها گفت: بعضی می گویند در همین دور در جزییات توافق می گردد که خیلی خوب است. هر روز که دیرتر توافق کنیم ضررش به دوش ملت است ولی پیش بینی من این است که بعید است در این دور به نتیجه برسیم. امیدوارم هر چه زودتر این توافق حاصل گردد. چه دولت آینده اجرا کند و چه دولت فعلی امیدوارم مجلس این را تصویب کند و بازی هایی که در برجام بوده را شاهد نباشیم. همه بپذیریم این توافق ملی است و هر چه به دست می آید همه از آن حمایت کنیم.

مشروح کامل تحلیل کارشناسان در کلاب هاوس خبرنگاران به زودی منتشر می گردد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1637

به "بهشتی پور در کلاب هاوس: هر روز که دیرتر توافق کنیم ضررش به دوش ملت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشتی پور در کلاب هاوس: هر روز که دیرتر توافق کنیم ضررش به دوش ملت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید