چگونه دندان رشد می نماید؟

به گزارش پیامک خنده، از زمانی که جنین به چهار ماهگی می رسد، دندانهای او آغاز به شکل گیری می نمایند. جنین، کلسیم و فسفات را از جریان خون مادر جذب نموده و در تشکیل دندان استفاده می نماید. ویتامینD و هورمون رشد هم برای رشد دندانها ضروری هستند. اگر چه دندانهای شیری معمولا شش ماه بعد از تولد ظاهر می شوند، اما تمامی آنها که بیست عدد هستند، قبل از تولد تشکیل شده اند. تاج دندان اولین قسمتی است که ظاهر می گردد. دندان ها، درون کیسه های کوچکی به نام فولیکول در آرواره رشد می نمایند. شکل گیری ریشه، زمان خروج دندان، کامل می گردد.

چگونه دندان رشد می نماید؟

چگونه دندان رشد می نماید؟

نویسنده: لیلا عباسی

از زمانی که جنین به چهار ماهگی می رسد، دندانهای او آغاز به شکل گیری می نمایند. جنین، کلسیم و فسفات را از جریان خون مادر جذب نموده و در تشکیل دندان استفاده می نماید. ویتامینD و هورمون رشد هم برای رشد دندانها ضروری هستند. اگر چه دندانهای شیری معمولا شش ماه بعد از تولد ظاهر می شوند، اما تمامی آنها که بیست عدد هستند، قبل از تولد تشکیل شده اند. تاج دندان اولین قسمتی است که ظاهر می گردد. دندان ها، درون کیسه های کوچکی به نام فولیکول در آرواره رشد می نمایند. شکل گیری ریشه، زمان خروج دندان، کامل می گردد.

چه چیزهایی بر دندان جنین اثر می گذارد؟

شما احتیاج به انجام کار خاصی برای یاری به رشد مناسب دندان جنین خود ندارید. تنها تعادل در رژیم غذایی در هنگام بارداری ضروری است. با این وجود مواردی وجود دارد که می تواند بر رشد دندانها تاثیرگذار باشد:

1ـ عفونتها: اگر شما مبتلا به عفونتی ویروسی یا باکتریایی باشید، این عفونت می تواند سبب تخریب و آسیب به دندانهای جنین گردد.

2ـ نوزاد نارس: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تولد زود هنگام یا تولد نوزادی با وزن کم، می تواند بر رشد دندانهای جنین تاثیر بگذارد. ممکن است نوزاد نارس از رشد کافی مینای دندان و ساختمان معدنی آن بهره ی کافی نبرده باشد.

3ـ داروها و اشعه X: پزشکان و دندانپزشکان از خطرات تاثیر داروهایی نظیر آنتی بیوتیک های حاوی تتراسایکلین و رادیوگرافی در طول دوران بارداری مطلع هستند. این مواد می توانند بر دندانهای جنین تاثیر گذاشته و سبب تغییر رنگ آنها در هنگام رویش شوند. بنابراین بسیار مهم است که داروهای تجویز شده برای خانم باردار کاملا آنالیز گردد.

4ـ رژیم غذایی سالم در دوران بارداری:

بدن شما احتیاج به دریافت ترکیباتی نظیر کلسیم، فسفر و دیگر مواد معدنی و ویتامینها برای تقویت دندانها دارد.

ـ گروه های غذایی که باید در دوران بارداری استفاده گردد عبارتند از:

ـ نان و غلات، سیب زمینی، ماکارونی، برنج و رشته ها.

ـ میوه و سبزیجات

ـ گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل، حبوبات و لوبیای پخته شده، عدس، نخودفرنگی، لوبیا قرمز و...

ـ شیر و فرآورده های لبنی، پنیر، ماست، کره

موارد احتیاط:

با رعایت موارد احتیاط که در زیر آمده است شما می توانید دوران بارداری سالمی برای خود و جنین تان فراهم نمایید و زمانی که کودک شما به دنیا آمد از نتیجه ی آن لذت ببرید.

غذاهایی که باید از مصرف آن بپرهیزید:

ـ جگر و فرآورده های آن: مانند روغن کبد ماهی. این مواد حاوی میزان زیادی ویتامین A (رتینول)است که می تواند بر رشد جنین در اوایل بارداری تاثیر گذاشته و سبب افزایش خطر شکاف لب و شکاف کام گردد.

ـ شیر پاستوریزه نشده: شیر پاستوریزه نشده ممکن است حاوی عفونتی خطرناک به نام (سل گاوی) باشد.

منبع: ماهنامه کودک شماره 63.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1788

به "چگونه دندان رشد می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دندان رشد می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید