چرا باید دندان عقل را بکشیم؟

به گزارش پیامک خنده، قبل از هر چیزی به این موضوع می پردازیم که دندان عقل از کجا آمده و چرا وجود دارد؟ متخصصین مردم شناسی معتقدند دندان های عقل یا همان سری سوم دندان های آسیاب در پاسخ به رژیم غذایی سخت اجدادمان وجود داشتند؛ زیرا در آن موقع مواد غذایی سفتی مانند انواع برگ، ریشه، میوه های مغزدار و گوشت مصرف می شدند که به قدرت بیشتری برای جویدن احتیاج داشتند. به همین علت دندان های اضافی در دهان وجود داشته است. غذاهای مدرن که نرم تر هستند، به همراه فناوری های مدرنی مانند چنگال، قاشق و چاقو باعث شده که احتیاجی به دندان عقل نداشته باشیم. در نتیجه زیست شناسان، دندان عقل را به عنوان اندام های به جای مانده ای می دانند که در اثر تحولات اجرا شده، کارایی خود را از دست داده اند.

چرا باید دندان عقل را بکشیم؟

سؤال دیگری که در این مورد پیش می آید، این است که چرا دندان های عقل مدت طولانی پس از دندان های دائمی رشد می نمایند؟ رشد دندان از اولین دندان کودک گرفته تا دندان های دائمی، یک روش سازمان دهی شده دارد که طی چندین سال اتفاق می افتد. اولین دندان آسیاب حدوداً در سن 6 سالگی و دومین دندان آسیاب در سن 12 سالگی رشد می نمایند. دندان های عقل که در سن 10 سالگی رشدشان شروع می گردد، سومین سری از دندان های آسیاب هستند. این دندان ها در سن 17 تا 25 رشد خود را کامل می نمایند. در این سنین افراد باهوش تر می شوند. به همین علت نام این دندان های آسیاب، دندان عقل گذاشته شده است.

بعضی افراد اصلاً دندان عقل در نمی آورند. افرادی که دندان عقل در می آورند، ممکن است بین 1 تا 4 دندان عقل داشته باشند. در بعضی موارد، این تعداد ممکن است بیشتر از 4 دندان گردد.

به مرور زمان فک انسان کوچک تر شده است. زمانی که دندان عقل در می آید، معمولاً دندان های اطرافش جایش را تنگ یا مسدود نموده اند. بعلاوه اگر دندان عقل نصفه در آید، غذا در لابه لای آن گیر می نماید و باعث رشد باکتری و احتمالاً عفونت می گردد. گاهی هم دندان عقل در زیر لثه پنهان می ماند. در این صورت ممکن است مسائلی نظیر فشار یا حرکت دندان های دائمی به وجود آید. در بعضی موارد نیز ممکن است در اطراف دندان عقل کیستی ایجاد گردد. این کیست ها منجر به تخریب استخوان، توسعه فک یا آسیب به دندان های اطراف می شوند.

دندان های عقل بعضی افراد همچون دندان های دیگر به خوبی کار می نمایند و در نتیجه نیازی به جراحی یا کشیدن این دندان ها نیست.

طبق یک تحقیق، هر سال پنج میلیون نفر، ده میلیون دندان عقل می کشند که بیش از 60 درصد این کشیدن ها، الزامی نیست.

با این حال اگر دندان عقل شما درد نمی نماید، بدین معنی نیست که مسئله ای وجود ندارد. ممکن است دندان عقل گیر افتاده باشد؛ یعنی ممکن است به سمت فک برود. شاید دهان شما برای این دندان ها جای کافی ندارد یا دندان عقل به سمت دندان مجاور رشد کند. این امر باعث آسیب به دندان مجاور خواهد شد.

بعضی دندان پزشکان، دندان های آسیاب سالم را در می آورند تا بعداً دچار مشکل نشوید. با افزایش سن، استخوان های دهان سفت تر می شوند و این امر، کشیدن دندان را سختتر می سازد.

اگر منتظر بمانید و دندان عقل را نکشید، ممکن است بعد از جراحی، دچار مسائلی مانند خونریزی شدید، شکستگی دندان و غیره شوید.

چه زمانی باید دندان عقل را بکشیم؟

زمانی که دندان عقل مسئله ای داشته باشد یا عکس رادیولوژی نشان دهد که این دندان ها احتمالاً از خط خارج شده اند، بایستی دندان را کشید. یک سری علت خوب دیگر برای کشیدن دندان عقل عبارت اند از:

  • آسیب به دندان مجاور: یک دندان آسیاب اضافی ممکن است به دندان مجاور فشار بیاورد و باعث ایجاد مسائلی در بلع یا درد گردد.
  • آسیب به فک: ممکن است کیست هایی در مجاورت دندان عقل به وجود آید. اگر این کیست ها درمان نشوند، ممکن است در فک فرو فرایند و به عصب ها آسیب برسانند.
  • مسائل سینوسی: مسائل دندان عقل ممکن است به درد، فشار و گرفتگی سینوس ها منجر گردد.
  • لثه ملتهب: بافت اطراف دندان عقل ممکن است ورم کند و تمیز کردن آن سخت گردد.
  • ایجاد حفره: لثه متورم ممکن است سوراخ هایی بین دندان ها ایجاد کند که محل مناسبی برای رشد باکتری ها و ایجاد حفره محسوب می گردد.
  • از بین بردن هم راستایی دندان ها: دندان های عقلی که گیر افتاده اند، ممکن است تأثیر ارتودنسی، پل دندان مصنوعی، روکش دندان، دندان های مصنوعی یکدست یا هر نوع کار دندان پزشکی داخل دهان را خنثی نمایند.

دندان پزشک با آنالیز شکل دهان و موقعیت دندان عقل، تصمیم می گیرد که دندان را بکشد یا خیر. البته سن فرد نیز نقش مهمی در این تصمیم گیری دارد.

اگر هنوز آمادگی کشیدن دندان عقل را ندارید، از دندان پزشک بخواهید شرایط آن را برای شما شرح بدهد. در بعضی موارد ممکن است بتوانید چند ماه منتظر بمانید و بعد تصمیم بگیرید. با این حال، اگر درد دارید یا مسائلی در بلع به وجود آمده یا بوی بدی از پشت دهانتان می آید، باید دندان عقلتان را بکشید.

معمولاً توصیه می گردد که دندان عقل در سنین جوانی کشیده گردد؛ زیرا کشیدن دندان عقل در افراد بالای 35 سال ممکن است مسائل بیشتری به همراه داشته باشد. برترین زمان برای کشیدن دندان عقل، زمانی است که حدود دو سوم ریشه ها تشکیل شده است که در واقع بین سنین 15 الی 18 است.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2074

به "چرا باید دندان عقل را بکشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید دندان عقل را بکشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید