چالش های کشور برای فراوری فاکتور 8 و 9 مشتق از پلاسما، دلایل درمان پرهزینه هموفیلی ها در ایران

به گزارش پیامک خنده، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان دارویی اقدام به فراوری فاکتور 8 و 9 مشتق از پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به هموفیلی کردند، ولی آنها اعتقاد دارند بنا به دلایلی این داروها در کشور با قیمت بالایی فراوری می گردد؛ از این رو درمان بیماران مبتلا به این بیماری نیز پرهزینه شده است.

چالش های کشور برای فراوری فاکتور 8 و 9 مشتق از پلاسما، دلایل درمان پرهزینه هموفیلی ها در ایران

دکتر رضا سید حسینی، معاون اجرایی یکی از شرکت های فعال در حوزه فراوری دارو در گفت وگو با خبرنگاران، فراوری فاکتورهای 8 و 9 را از محصولات دانش بنیان این شرکت نام برد و گفت: پروتکل درمانی برای بیماران مبتلا به هموفیلی در هر کشور متفاوت است. کشورهای پیشرفته مانند امریکا، انگلستان و فرانسه پروتکل درمانی پیشگیری برای بیماران مبتلا به هموفیلی را برای خود تعریف نموده اند. در این پروتکل درمانی، بیماران مبتلا بر اساس تجویز پزشک به صورت روزانه و هفتگی فاکتور 8 را دریافت می نمایند.

وی با تاکید بر اینکه این رویکرد موجب می گردد بیماران هموفیلی همانند افراد عادی یک زندگی عادی داشته باشند، ادامه داد: از این رو بیماران مبتلا به هموفیلی در این کشورها همانند سایر مردم به مدرسه می فرایند، با هم سن های خود بازی می نمایند و هیچ محدودیتی برای یک زندگی نرمال برای آنها وجود ندارد.

حسینی اظهار کرد: از آنجایی که فراوری فاکتور 8 و 9 بر اساس پلاسما است، برای فراوری آن احتیاج به پالایشگاه خود است و در کشورهایی مانند ایران که چنین پالایشگاه هایی وجود ندارد، فراوری این داروها گران خواهد شد؛ از این رو پروتکل درمانی دیگری برای بیماران مبتلا به هموفیلی تعریف می گردد.

مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: به این معنا که در کشور برای بیماران مبتلا به هموفیلی زمانی فاکتورهای 8 و 9 تجویز می گردد که فرد مبتلا با مسائلی چون خونریزی روبرو شده باشد.

وی در این باره شرح داد: بر اساس پروتکل درمان کشور، روش درمان این بیماران در گام نخست توصیه ای است، به این معنا که از بیماران درخواست می گردد که دچار آسیب نشوند. این روش درمانی محدودیت های بسیاری را برای بیماران ایجاد می نماید و در گام دوم در صورتی که فرد دچار مسائل و عوارض ناشی از این بیماری گردد، فرد بیمار وارد فاز درمانی خواهد شد.

حسینی تاکید نمود: اشکال واضحی که در این روش وجود دارد، این است که این بیماران تنها مورد درمان قرار می گیرند و رویکرد پیشگیرانه برای این بیماری وجود ندارد. این رویکرد درمانی، موجب ناتوانی در فرد بیمار می گردد.

به گفته وی مفصل این بیماران دچار خونریزی های مکرر می گردد و این خونریزی های چندین باره، موجب بروز خشکی در مفصل خواهد شد که در این صورت احتیاج به تعویض مفصل است.

حسینی افزود: شاید در ظاهر هزینه ها در رویکرد درمانی کمتر باشد، ولی اگر طرحی برای پیشگیری در بروز عوارض این بیماری داشته باشیم، هزینه های درمانی این دسته از بیماران کاهش خواهد یافت، ضمن آنکه در این صورت مبتلایان به هموفیلی در کنار سایر افراد زندگی عادی خواهند داشت.

مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان ادامه داد: ولی در حال حاضر به دلیل کمبود این داروها چاره ای جز اینکه با این پروتکل درمانی ادامه دهیم، نداریم.

وی با اشاره به فراوری فاکتور 8 نوترکیب از سوی یکی از شرکت های دانش بنیان در کشور، گفت: این دارو با حجم محدود فراوری می گردد و احتیاج همه بیماران هموفیلی را تامین نمی نماید، ضمن آنکه فراوری این دارو وارد فازهای سختی شده است و این بیم وجود دارد که همین موضوع باعث گردد بیماران هموفیلی دچار مسائل ناشی از عدم دسترسی به این دارو شوند که در این صورت باید احتیاج دارویی خود را از بازار آزاد تهیه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1585

به "چالش های کشور برای فراوری فاکتور 8 و 9 مشتق از پلاسما، دلایل درمان پرهزینه هموفیلی ها در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های کشور برای فراوری فاکتور 8 و 9 مشتق از پلاسما، دلایل درمان پرهزینه هموفیلی ها در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید