حقایق شیرین درباره شکلات تلخ

به گزارش پیامک خنده، شکلات از آن چیزهایی است که در میان اغلب مردم هوادار دارد. البته مصرف انواع مواد غذایی با طعم شیرین یکی از عادات غذایی دیرینه بشر بوده و تمایل به طعم شیرین و احساس رضایت بخش حاصل از مواد غذایی که این طعم را دارند موجب شده است این دسته از خوراکی ها بیشتر در مراسم شاد مانند جشن ها و عروسی ها استفاده

حقایق شیرین درباره شکلات تلخ

حقایق شیرین درباره شکلات تلخ

نویسنده:مریم منصوری

شکلات از آن چیزهایی است که در میان اغلب مردم هوادار دارد. البته مصرف انواع مواد غذایی با طعم شیرین یکی از عادات غذایی دیرینه بشر بوده و تمایل به طعم شیرین و احساس رضایت بخش حاصل از مواد غذایی که این طعم را دارند موجب شده است این دسته از خوراکی ها بیشتر در مراسم شاد مانند جشن ها و عروسی ها استفاده شوند. البته استفاده از طعم شیرین در مراسم سوگواری هم به صورت های گوناگون وجود دارد. مصرف این دسته از موادغذایی به اسم میان وعده هم چندی است که در میان مردم هوادارانی پیدا نموده است. اما همه شکلات ها هم شیرین نیستند و اتفاقا پزشکان و متخصصان تغذیه هم شکلات های تلخ را بیشتر دوست دارند!

تاریخچه شکلات

نام درخت کاکائو در زبان یونانی به مفهوم غذای خدایان و در اعتقاد آنان این درخت نشانه سلامت و قدرت بود. سرخپوستان آمریکا پودر کاکائو را با شیره انگور یا عسل می آمیختند و با آن نوشیدنی لذیذی می ساختند. بعدها اروپاییان برای درمان بعضی از بیماری ها آن را به کار می بردند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تا اواخر قرن 17 میلادی، شکلات یا کاکائو، ماده غذایی گران قیمتی در اروپا بود که فقط ثروتمندان سلطنتی از آن استفاده می کردند. در آمریکای مرکزی هم شکلات کالایی لوکس محسوب می شد و مردم از دانه های کاکائو به جای پول استفاده می کردند. اولین بار کریستف کلمب کاکائو را از آمریکا به اروپا آورد تا به ملکه اسپانیا نشان دهد. در آن موقع از شکلات در انواع نوشیدنی ها استفاده می شد و برای گرفتن تلخی آن اندازهی شکر به آن اضافه می کردند. در قرن 16 کاکائو به اروپا رفت و نخستین فروشگاه شکلات فروشی لندن به وسیله یک مرد فرانسوی گشایش یافت اما شکلات مغزدار، داستان خود را دارد؛ یک بار هنگامی که دوک پراسلین در تدارک یک مهمانی عظیم به سر می برد، یک پسر بچه شیطان، پنهان از چشم آشپز، مشتی بادام در ظرف آردها ریخت. هرچند آن روز گوش پسربچه کشیده شد اما دسر مخصوص بادام به مذاق مهمانان دوک، خوش آمد. از آن پس، شکلات های مغزدار، تغییرات بسیاری یافت و شیطنت آن پسربچه گمنام موجب شد نام دوک در نام اختصاری این شکلات ها به نام (پرالین) برای همواره ثبت گردد. در سال 1828، هلندی ها روشی اختراع کردند که طی آن چربی دانه های کاکائو گرفته می شد و از آن کره کاکائو تهیه می گشت و از به جای مانده آن هم پودر کاکائو تهیه می شد. گفته می گردد جوزف فرای اولین کسی بود که در سال 1847 میلادی شکلات را به شکل امروزی روانه بازار کرد و برای اینکه قیمت شکلات کمی پایین بیاید به چربی کاکائو، چربی های دیگری هم اضافه نمود. پس از شکلات های مغزدار در قرن نوزدهم، نخستین شکلات های شیری در سوییس ساخته شد. شکلات هایی که مدتی بعد معلوم شد بیشتر به مذاق ساکنان اروپای شرقی خوش می آید. اسپانیا کهن ترین سرزمین شکلات است. پس از آن آلمان به اسم سرآمد مصرف شکلات نهاده شد که آمریکا، فرانسه و بریتانیا در پشت سر آن قرار می گرفتند.

شکلات و سلامت

در گذشته تصور می شد که شکلات برای سلامت انسان ضرر دارد اما گزارش ها و تحقیقات اخیر نشان می دهد شکلات نه تنها برای سلامت بد نیست، بلکه در مواردی برای بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها هم مفید است. تحقیقات دانشمندان کانادایی نشان می دهد افرادی که در طول هفته شکلات کاکائوی تلخ مصرف می نمایند کمتر در معرض خطر سکته و مرگ ناشی از سکته قرار خواهند داشت. مطالعه روی 50 هزار داوطلب نشان داد افرادی که در طول هفته کاکائوی تلخ مصرف می نمایند 22 درصد کمتر از دیگر افراد در معرض خطر سکته قرار دارند و افرادی که دچار این اختلال شده اند، اما شکلات مصرف می نمایند 46 درصد کمتر از سایرین در معرض خطر مرگ ناشی از سکته قرار دارند. محققان دانشگاه تورنتو علت این پدیده را وجود مقادیر زیادی آنتی اکسید فلاونویید در شکلات کاکائوی تلخ می دانند. مطالعه دیگری هم نشان داد 1169 نفر که در هفته 50 گرم کاکائو می خوردند 46درصد کمتر از افرادی که این شکلات را نمی خوردند در معرض خطر مرگ ناشی از سکته قرار دارند. با این وجود به علت این که مصرف بیش از حد شکلات می تواند منجر به چاقی در افراد گردد و چاقی هم یکی از عوامل تهدیدنماینده سلامتی به تعداد می رود، دانشمندان قصد دارند مطالعات بیشتری را به منظور رد یا اثبات تاثیر آن روی بروز سکته انجام دهند. بعلاوه نتایج یک تحقیق تازه دیگر نشان می دهد کاکائوی تلخ از پوست در برابر تاثیرات پیرنماینده نور خورشید محافظت می نماید.

دانشمندان در پژوهش تازهی دریافتند اثرات نور خورشید که می تواند باعث ایجاد چین و چروک و پیری در پوست گردد، با مصرف کاکائوی تلخ کاهش می یابد. دانشمندان هم چنین تاکید کردند، مصرف روزانه کاکائوی تلخ خطر ابتلا به سرطان پوست را هم کاهش می دهد. در این گزارش تاکید شده است که تاثیرات فوق فقط مربوط به کاکائوی تلخ می گردد، نه کاکائوی معمولی.

بنابراین باید در مصرف شکلات اعتدال را رعایت کرد زیرا مصرف بیش از اندازه شکلات هم می تواند مشکل ساز باشد. شکلات حاوی بیش از 300 نوع ماده شیمیایی است که به بعضی از ترکیبات مفید و موثر آن بر حفظ سلامت اشاره می کنیم.

فلا ونویید: شکلات دارای گروهی از ترکیبات با خاصیت آنتی اکسیدانی به نام فلاونویید است که در میوه ها، سبزی ها و چای هم وجود دارد. مواد آنتی اکسیدان، موادی هستند که مانع از آسیب به قلب وعروق می شوند و خطر ابتلا به سرطان را هم کاهش می دهند. اندازه فلاونویید به نوع دانه های کاکائو و فرآیند شکلات سازی بستگی دارد و در انواع شکلات یکسان نیست. برای مثال در شکلات شیری به علت اضافه کردن شیر به کاکائوی جامد، این آنتی اکسیدان خاصیت خود را از دست می دهد. در شکلات سفید هم فلاونویید وجود ندارد. زیرا در این شکلات از شهد شکلات استفاده نمی گردد. در واقع، طبق بعضی تحقیقات، شکلات تیره شکلات سالم تری است. در این شکلات چون کاکائوی بیشتری به کار رفته است در نتیجه اندازه بیشتری فلانویید وجود دارد که اندازه این آنتی اکسیدان در انواع دیگر بسیار کمتر است. ضمناً در بعضی از روش های شکلات سازی مانند روش هلندی اندازه فلاونویید به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

فلا وانول: شکلات دارای یک ترکیب طبیعی دیگر هم هست که فلاوانول نام دارد. فلاوانول یک ترکیب بسیار مفید در شکلات است اما به علت تلخ مزه بودن این ترکیب، شرکت های شکلات سازی در پی از بین بردن این مزه برای محبوب کردن شکلات هستند و به همین علت فلاوانول به اسم یک ماده مفید در اغلب شکلات های تازه وجود ندارد البته به تازگی و در پی علاقه روزافزون بعضی افراد به تجربه طعم تلخ، این مواد در شکلات حفظ می گردد و اندازه آن برحسب درصد تلخی روی بسته ها درج می گردد. فلاوانول می تواند از بیماری قلبی و عروقی جلوگیری کند و خطر ابتلا به بعضی از سرطان ها را کاهش دهد. ضمناً، فلاوانول می تواند از بروز دیابت، فشارخون و حتی زوال عقل جلوگیری کند.

مهمیم: بسیاری از خانم ها ابراز می نمایند که قبل از آغاز عادت ماهیانه میل عجیبی به خوردن شکلات دارند. این مساله می تواند به علت وجود مهمیم در شکلات باشد. کمبود مهمیم باعث بروز بعضی ناراحتی ها در دوران پیش از قاعدگی می گردد. مواد محرک دستگاه عصبی: شکلات دارای بعضی از مواد محرک دستگاه عصبی مرکزی هم هست. برای مثال شکلات به اندازه اندکی کافئین دارد که روی هوشیاری انسان اندکی تاثیر می گذارد، مانند اثری که ما از قهوه می شناسیم. شکلات با اثری که روی مغز می گذارد، موجب ایجاد احساس خوبی در فرد می گردد. با این همه کسانی که سابقه سردردهای میگرنی دارند یا به علت حساسیت به محرک ها نباید از مواد غذایی حاوی آنها استفاده نمایند بهتر است در مصرف شکلات اعتدال داشته باشند.

سایر ترکیبات: ضمناً، شکلات دارای اندازه زیادی چربی است اما این چربی موجب بالارفتن کلسترول خون نمی گردد و برای بدن انسان ضرر ندارد. بعلاوه اندازه کالری موجود در شکلات از بسیاری از مواد دیگر بیشتر است که اتفاقا نیمی از این انرژی از چربی شکلات تامین می گردد. برای مثال یک تکه سیب فقط 57 کالری انرژی دارد در حالی که همین اندازه شکلات بیش از 1000 کالری انرژی دارد. بنابراین، برخلاف عقیده بعضی از شرکت های شکلات سازی که مدعی هستند شکلات برای کاهش وزن مناسب است، برای افرادی که وزن بالایی دارند، توصیه نمی گردد. بعلاوه مصرف شکلات مانند دیگر مواد قندی برای بیماران دیابتی خطرساز است. با تمام فوایدی که برای شکلات ذکر می گردد کارشناسان معتقدند شکلات نمی تواند غذای کاملا سالمی باشد و سلامتی مواد غذایی دیگر مانند میوه ها و سبزی ها به مراتب بیشتر از شکلات است اما مصرف هوشمندانه و متعادل شکلات می تواند تنوعی در برنامه غذایی ایجاد کند.

مصرف شکلات برای سگ ها و دیگر حیوانات کوچک جثه و بعلاوه برای اسب ها مضر است و همانند سم در بدن آنها عمل می نماید. این بدان علت است که شکلات، حاوی موادی است که بدن این جانوران قادر به هضم آنها نمی باشد. اگر به این دسته از حیوانات شکلات دهیم، ممکن است دچار حالت غش، حملات قلبی، خون ریزی داخلی و در نهایت مرگ شوند.

از شکلات سفید تا شکلا ت تیره

در صنعت، شکلات را این گونه تعریف می نمایند. مخلوط بخش جامد دانه کاکائو با چربی شکلات که البته برخلاف طعمی که ما می شناسیم، تلخ است. شکلات دارای انواع گوناگونی است که هرکدام دارای طعم و ویژگی های خاص خود هستند. شکلات تیره یا تلخ: شکلاتی است که بدون شیر تهیه می گردد. گاهی به آن، شکلات ساده هم می گویند و اغلب در تهیه آن، 35 درصد کاکائو به کار می رود. شکلات شیری: در تهیه آن، شیر هم به کار رفته است. در درست کردن آن، 25 درصد کاکائو استفاده شده است. شکلات کم شیرین: نوعی شکلات است که برای تهیه غذاها به کار می رود. اندازه شکر آن هم کم است. شکلات سفید: شکلاتی است که در تهیه آن، تنها از چربی دانه کاکائو، نه خود آن، استفاده می گردد.

با تغییر در مواد اضافه شده می توان انواع گوناگون و متنوعی از شکلات ها با طعم و بوهای متفاوت ایجاد کرد که بی شک شما می توانید در این تنوع گسترده طعم مورد علاقه خود را پیدا کنید. در شکلات های تخته ای از مغز میوه جات مثل گردو، فندق، بادام زمینی و. . . استفاده می گردد. گاهی عسل، کارامل، مربا، کشمش یا مویز هم در تهیه شکلات به کار می رود. شکلات یکی از معروف ترین اسنک ها در همه جای دنیاست. کرال: کرال یک شکلات واقعی است که از کره کاکائو 100 درصد خالص تهیه شده است. در فراوری شکلات کرال، از شکلات بلژیکی بلکولاد استفاده می گردد. بلکولاد یکی از فراورینماینده های شکلات واقعی در اروپا است که در فراوری محصولات خود به جای استفاده از روغن های جانشین، از کره کاکائو 100 درصد خالص استفاده می نماید. بلکولاد معتبرترین گواهینامه تضمین کیفیت EFSIS اروپا را داراست. ساختار خاص تری گلیسریدهای موجود در کره کاکائو سبب می گردد تا مصرف شکلات فراوری شده از کره کاکائو 100 درصد خالص حتی در مقادیر بالا، برخلاف روغن های جانشین به طور مستقیم تاثیری در افزایش کلسترول خون نداشته باشد. کاکائو یکی از منابع شناخته شده تامین آنتی اکسیدان بدن است. استفاده از برترین انواع پودر کاکائو در تهیه شکلات های کرال موجب می گردد تا با خوردن شکلات های تلخ و شیری، آنتی اکسیدان مورد احتیاج بدن خود را تامین نمایید. مطابق تحقیقات به عمل آمده، آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ می تواند باعث جلوگیری از لخته شدن خون در عروق، کاهش فشار خون و یاری به حفظ سلامتی و شادابی پوست گردد. بعلاوه مصرف شکلات های شیری و سفید کرال به اسم یک منبع غذایی سرشار از پروتئین به خانم های باردار، بچه ها و نوجوانی که در سنین رشد هستند، توصیه می گردد. کره کاکائو: کره کاکائو از دانه های کاکائو تهیه و فراوری می گردد. کره کاکائو علاوه بر مصرف زیاد خوراکی که در انواع و اقسام شکلات ها و شیرینی ها و موادغذایی مورد استفاده قرار می گیرد، مصارف پزشکی داشته و در فراوری لوازم آرایشی مورد استفاده است. کره کاکائو در درمان لکه های پوستی مفید بوده، خاصیت ضدآفتاب دارد، پوست را در برابر خشکی محافظت و از چین و چروک پیشگیری نموده و از افتادگی پوست جلوگیری می نماید.

سوئیسی ها بیشتر از همه شکلات می خورند

شکلات یکی از پرهوادارترین و متنوع ترین خوراکی های دنیا محسوب می گردد. انواع شکلات های مغزدار و با انواع اسانس ها شکلات را به یکی از محبوب ترین چاشنی های دنیا تبدیل نموده است. به اسم مثال، مردم آمریکا هر سال 4/1 میلیارد کیلو شکلات مصرف می نمایند که سهم هر فرد حدود2/5 کیلوگرم است. بعلاوه 15 درصد زنان هر روز شکلات مصرف می نمایند. در میان کشورهای دنیا هم کشور سوییس با میانگین 1/10 کیلوگرم برای هر فرد در سال رتبه نخست مصرف شکلات را دارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1766

به "حقایق شیرین درباره شکلات تلخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق شیرین درباره شکلات تلخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید