غم دنیا از خانه نشینی گردشگران چینی!

به گزارش پیامک خنده، سرعت بالای شیوع ویروس کرونا جدید و محدودیت های مسافرتی اعمال شده برای گردشگران چینی سبب شده تا سی ان ان در گزارشی به تاثیر فقدان گردشگران چینی بر صنعت گردشگری جهانی بپردازد.

غم دنیا از خانه نشینی گردشگران چینی!

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

در این گزارش با اشاره به اینکه ویروس کرونا از زمانی که برای نخستین بار در ماه دسامبر سال 2019 در چین شناسایی شد، حدود 9000 نفر را مبتلا نموده و جان بیش از 200 نفر را گرفته، آمده است: در پی این اتفاق کشورهای بسیاری در راستای اقدامات پیشگیرانه سفر اتباع خود به چین را محدود و یا از ورود بازدیدنمایندگان چینی ممانعت کردند. اما به نظر می رسد با اینکه مدت کمی از اجرا شدن سیاست های مسافرتی جدید می گذرد، تاثیرات کم شدن گردشگران چینی در نقاط مختلف جهان مشهود است.

چین با افزایش 4.5 میلیون گردشگر در سال 2000 به 150 میلیون در سال 2018، بزرگترین بازار گردشگری خارجی جهان محسوب می گردد و می توان انتظار داشت که منع خروج گردشگران چینی تاثیر قابل توجهی بر بسیاری از مقاصد گردشگری محبوب سراسر جهان ایجاد کند.

طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، چین همچنین با اختصاص دادن 227 میلیارد دلار یا 16 درصد از 1.7 تریلیون دلار مخارج گردشگری بین المللی، بیشترین سهم مخارج صنعت گردشگری بین المللی را به خود اختصاص می دهد.

در پی ممنوعیت اخیر برای خارج شدن تورهای گروهی چینی و تمامی هتل ها و بلیط های رزرو شده چینی ها، فقدان گردشگران چینی بیش از هر نقطه دیگری در محدوده آسیا و اقیانوسیه احساس خواهد شد که استرالیا نیز یکی از همین مقاصد محسوب می گردد.

گردشگران چینی بزرگ ترین و باارزش ترین بازدیدنمایندگان خارجی شهر ساحلی گلد کوست استرالیا محسوب می شوند که در سال 2019، 1.6 میلیارد دلار در این منطقه خرج کردند. شهر ساحلی گلد کوست واقع در ایالت کوئینزلند استرالیا، یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری استرالیا محسوب می گردد.

استرالیا در سال 2019درمجموع میزبان 9.4 گردشگر بود که 7.96 میلیون آن ها را شهروندان چینی با سود 21.95 میلیارد دلار تشکیل دادند. انتظار می رود این آمار در دهه روبه رو با بالا رفتن شمار شهروندان دارنده پاسپورت در چین، افزایش پیدا کند.

این در حالی است که در حال حاضر بخش هایی از اروپا و قاره آمریکا نیز فشار ناشی از فقدان گردشگران چینی را احساس می نمایند.

روز پنجشنبه، سازمان جهانی بهداشت، شیوع ویروس کرونا را به عنوان یک مورد اضطراری سلامت جهانی خاطرنشان کرد. در راستای این بیانیه کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده، بریتانیا و کانادا از شهروندان خود خواستند از سفر به چین خودداری نمایند.

روز آدینه نیز مقامات ایالات متحده خاطرنشان کردند از ورود گردشگران خارجی که از چین بازدید نموده اند، خودداری خواهند کرد. وزارت بهداشت سنگاپور نیز خاطرنشان کرد تمامی گردشگرانی که طی 14 روز اخیر به چین سفر نموده اند، اجازه ورود به سنگاپور را نخواهند داشت.

هنگ کنگ، ماکائو ، مغولستان ، کره شمالی و روسیه از جمله کشورهایی هستند که مرزهای خود را به طور کامل یا بخش هایی از آن را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشورشان به روی گردشگران چینی بستند.

همچنین خطوط هوایی همچون یونایتد، امریکن، دلتا، بریتیش ایرویز، کی ال ام، ایر کانادا و لوفت هانزا خدمات مسافرتی خود را از مبدا چین و به مقصد چین به حالت تعلیق درآورده اند.

در نتیجه این محدودیت های شدید مسافرتی، مقاصد گردشگری پرازدحام همچون انگکور وات در کامبوجیا، کاخ بزرگ در بانکوک و کاخ امپراتوری توکیو در حال حاضر نسبت به روزهای عادی به طور قابل توجهی خالی شده اند.

با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط فوروارد کیز - کمپانی آنالیز آمار و ارقام مسافرتی که بیش از 17 میلیون سفر در یک روز را مورد آنالیز قرار می دهد - کاهش گردشگران چینی در این برهه بخصوص زمانی یعنی اواسط تعطیلات سال نوی چینی، بیش از پیش تاثیرگذار خواهد بود.

این کمپانی سفرهای خارجی انجام شده در بخش نخست تعطیلات سال نو چینی ها یعنی از 19 تا 26 ژانویه را مورد آنالیز قرار داد و دریافت آمار رزرو هتل ها و بلیط ها نسبت به آمار سال 2019 حدود 7.3 درصد افزایش داشته است؛ این در حالی است که پس از اعلام محدودیت های مسافرتی این روزها با 6.8 درصد کاهش روبرو شد.

منطقه آسیا و اقیانوسیه که میزبان حدود 75 درصد از مسافران تعطیلات سال نو چینی ها است، بیش از هر منطقه دیگری با خسارت روبرو شده است. آمار رزرو ها با 1.3 درصد کاهش روبرو شد که این رقم در اواخر هفته گذشته به کاهش 15.1 درصدی رسید.

مقاصد گردشگری همچون تایلند، ویتنام، کره جنوبی و ژاپن که از مقاصد پرطرفدار چینی ها برای خرج کردن پول هایشان محسوب می شوند نیز از جمله کشورهایی بودند که در پی این محدودیت های مسافرتی با خسارت روبرو شده اند.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی شورای جهانی مسافرت و گردشگری(WTTC)، چین به تنهایی 51 درصد از فراوری ناخالص مسافرت و گردشگری منطقه آسیا و اقیانوسیه را در سال 2018 به خود اختصاص داده بود.

در تایلند، جایی که گردشگران چینی سهم 30 درصدی از سفرها را به خود اختصاص داده اند، تاثیر فقدان گردشگران چینی همین روزها نیز قابل مشاهده است.

با توجه به اظهارات رئیس انجمن آژانس های مسافرتی تایلندی، حدود 1.2 الی 1.3 میلیون گردشگر چینی سفرهای خود به تایلند برای بازه زمانی فوریه تا مارس را لغو نموده اند.

از دیگر نتایج محدودیت های مسافرتی به تحت تاثیر قرار دریافت تجارت وابسته به صنعت گردشگری مقاصد گردشگری بزرگ همچون بانکوک، پوکت، چیانگ مای و پاتایا می توان اشاره نمود که وخامت اوضاع به تعطیل شدن بعضی از کسب و کارها رسیده است.

به گفته یکی از مقامات تایلند، حدود 80 درصد از پروازهای چین به تایلند ماه های فوریه تا آوریل لغو شده اند که این موضوع خسارت 3 میلیارد دلاری را می تواند به دنبال داشته باشد.

این مقام تایلندی معتقد است با در نظر دریافت تجربه های بدست آمده درباره شیوع ویروس بیماری سارس، حدود چهار الی پنج ماه زمان ضروری است تا خسارت وارد شده را بتوان جبران کرد.

در ژاپن جایی که گردشگران چینی حدود 27 درصد از گردشگران خارجی این کشور را تشکیل می دهند، شرایط تعریف چندانی ندارد و آژانس هایی که در توکیو مستقر هستند نیز تحت تاثیر کاهش گردشگران چینی قرار گرفته اند.

سخنگوی سازمان ملی گردشگری ژاپن در گفت و گو با سی ان ان بیان نمود :ما نگران کم شدن گردشگران چینی هستیم، اما نتیجه این معضل را نمی توانیم تخمین بزنیم چراکه همه چیز به اینکه سیاست های مسافرتی اتخاذ شده تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، بستگی دارد.

چینی ها بزرگترین منبع بازار گردشگری بین المللی در ژاپن محسوب می شوند. آن ها در سال 2019 در مجموع 15.6میلیارد دلار هزینه کردند.

مقاصد گردشگری کوچکتر نیز تحت فشار قرار گرفته اند.

ماکائو که بخشی از مناطق ویژه اداری چین محسوب می گردد، سال 2020 را با شکست در صنعت گردشگری شروع کرد.

در سال 2019، گردشگران چینی 70.8 درصد از 39.4 میلیون بازدیدنماینده ماکائو را تشکیل دادند، اما اداره گردشگری ماکائو در چهار روز نخست جشن سال نو چینی ها گزارش داد آمار گردشگران چینی در مقایسه با سال 2019 با 75.1 درصد کاهش روبرو بوده است.

در این بین مقاصد گردشگری ساحلی همچون مالدیو، میکرونزی و جزایر ماریانای شمالی نیز از تاثیرات محدودیت های مسافرتی در امان نماندند.

جزایر ماریانای شمالی که اخیرا برای مسافران چین ممنوعیت وضع نموده است، در حالت عادی روزانه میزبان 700 بازدیدنماینده از چین است.

در حالی که ممکن است به نظر برسد اروپا، قاره آمریکا و بریتانیا نسبت به سایر نقاط کمتر به گردشگران چینی وابسته باشند، اما فقدان چینی ها آن ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

برای مثال فرانسه هر سال میزبان 2 میلیون گردشگر چینی است. انجمن آژانس های مسافرتی چینی در فرانسه (ACAV) تمامی خدمات خود را به حالت تعلیق درآورده است و خسارات قابل توجهی را برآورده نموده است.

با این که هنوز برای برآورد کردن خسارات مالی ناشی از کم شدن گردشگران چینی زود است، این حقیقت را می توان در نظر گرفت که تاثیر جهانی این ویروس بر صنعت گردشگری به اینکه مهار کردن این ویروس تا چه زمانی طول بکشد بستگی دارد.

یک سخنگوی شورای مسافرت و گردشگری در گفت و گو با سی ان ان بیان نمود: شیوع ویروس بیماری سارس برای اقتصاد جهانی خسارت 30 الی 50 میلیارد دلاری به بار آورد. 16 ماه طول کشید تا چین توانست صنعت گردشگری خود را به مرحله پیش از این بحران برساند. اما این بار دولت چین برای مقابله با شیوع این ویروس آماده تر بود. چین نه تنها اینبار در مقایسه با شیوع ویروس بیماری سارس سریع تر عمل کرد بلکه با جوامع بین المللی نیز شفاف تر و صریح تر ارتباط برقرار کرد.

اگر به سال 2003 نگاه کنیم می بینیم که در طول بحران ویروس بیماری سارس اغلب سفرها به تعویق افتادند. پس از انتها یافتن بحران سارس شمار سفرها به حالت قبلی بازگشت. مطمئنا تا چند ماه بازگشتن به حالت قبل برای کمپانی های کوچکتر سخت بود، اما با گذشت زمان شرایط در سراسر جهان به حالت عادی بازگشت.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 643

به "غم دنیا از خانه نشینی گردشگران چینی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غم دنیا از خانه نشینی گردشگران چینی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید