ویژگی های ویروس هندی کرونا

به گزارش پیامک خنده، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به گسترش ویروس کرونای هندی در جهان، گفت: به هرمیزان که عملکرد کشورها در برابر کرونا، غیرعلمی تر، آزادانه تر و ضعیف تر باشد، به همان میزان هم ویژگی های جدید ویروس بیشتر جولان خواهند داد.

ویژگی های ویروس هندی کرونا

به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا ناجی با اشاره به این که ویروس جهش یافته هندی خطرناک تر و کشنده تر از سایر گونه های دیگر کروناست، اظهار کرد: همانطور که از نام این ویروس تعیین است خاستگاه اولیه آن هندوستان است.

وی با بیان این که در ویروس جهش یافته هندی برای اولین بار، دو موتاسیون همزمان شناسایی شده اند اضافه کرد: قبل از این هم سابقه ترکیب موتاسیون ها وجود داشته، ولی هیچ وقت به طور همزمان یک ویروس در یک ویروس ادغام نشده بود.

هندوستان؛ کشوری مدفون زیر بار اپیدمی کرونا

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه شرایط اپیدمی کووید 19 در هندوستان را بحرانی و خطرناک توصیف کرد و اضافه کرد: این اصطلاح که هندوستان زیر بار اپیدمی کرونا مدفون شده توصیف بی راهی نیست.

وی از گسترش وسیع جغرافیای کرونای هندی در دنیا خبرداد و اضافه کرد: این گونه در بیشتر قاره های دنیا به راحتی در حال تبدیل شدن به اکثریت جمعیت مبتلایان به کروناست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: بیش از 60 درصد مبتلایان به کرونا در هندوستان به گونه جهش یافته ویروس مبتلا شده اند.

ناجی با اشاره به ویژگی های نوع جهش یافته کرونای هندی گفت: این نوع جهش یافته که از نوامبر 2020 منتشر شد، می تواند به سرعت به سویه غالب در کشورهای مختلف تبدیل شده و مقاومت در برابر آنتی بادی ها را ایجاد کند.

رییس مرکز ویروس شناسی دانشگاه تاکید نمود: آنالیز ها بر نگرانی ها درباره کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس جهش یافته کرونا دامن می زند.

وی گفت: در ویروس جهش یافته هندی با نوعی از بیماری روبه رو هستیم که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و در عین حال ممکن است فرایند واکسیناسیون و یا موارد ابتلای مجدد به بیماری در این نوع جدید را ببینیم.

ناجی ادامه داد: در اطلاعات اولیه ای که از ویروس جهش یافته هندی منتشر شده تعیین شد، میزان سرایت پذیری و تلفات در ویروس جهش یافته هندی به مراتب بیشتر از سایر ویروس های جهش یافته کروناست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که به نظر می رسد سویه های جهش یافته هندی فرایند واکسیناسیون را نیز تحت الشعاع قرار می دهد گفت: این گونه جدید ممکن است مقاومت بدن در برابر عفونت های طبیعی و یا ایمنی در برابر واکسن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

رییس مرکز ویروس شناسی دانشگاه نحوه پیدایش ویروس های جهش یافته کرونا را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: کرونا از قانون ویروس ها تبعیت می نماید، قانون مبارزه با کرونا قانونی است که در کشورهای پیشرفته ای همانند کره جنوبی، چین، نیوزلند، تایوان و ویتنام اجرا می گردد.

این استاد دانشگاه تاکید نمود: گونه های جهش یافته کرونا معمولا در کشورهایی ایجاد می گردد که ویروس کرونا به صورت لجام گسیخته در حال گردش است.

ناجی گفت: به طور مثال کانون ایجاد واریانت برزیلی و یا آفریقایی در کشورهایی ایجاد شد که در بسیاری از نقاط گردش ویروس کاملا از کنترل خارج شده بود.

وی در خصوص جهش های ویروس در انگلستان نیز شرح داد: انتشار این گونه جهش یافته نیز حاصل تفکر اشتباه انگلستان مبنی بر ایجاد ایمنی گروهی بود که تلفات جبران ناپذیری به دنبال داشت.

رییس مرکز ویروس شناسی دانشگاه ادامه داد: به هرمیزان که عملکرد کشورها در برابر مقابله با کرونا، غیرعلمی تر، آزادانه تر و ضعیف تر باشد به همان میزان هم سویه های جدید ویروس بیشتر جولان خواهند داد.

ناجی سرعت بخشیدن به فرایند واکسیناسیون در برابر کرونا را خواهان شد و ادامه داد: باید واکسیناسیون به عنوان دستورالعملی درست و علمی در دستور کار باشد؛ چرا که ممکن است واکسن ها در برابر سویه های جدید ویروس ها ضعیف تر عمل نمایند ولی واکسن ها می توانند از بیماری زایی شدید و یا مرگ بر اثر کووید پیشگیری نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اقدام قطعی برای کنترل کرونا از سوی دولت ها را واکسیناسیون عمومی دانست و مطرح نمود: رعایت بهداشت، شناسایی و درمان مناسب موارد ابتلا به کرونا می تواند به این بحران دنیای انتها دهد.

ناجی در انتها کنترل کرونا را موضوعی دنیای دانست و تاکید نمود: کرونا همانند کشتی بزرگی است که تمامی کشورها را تحت تاثیر قرار داده بنابراین تمام کشورهای دنیا باید به این دیدگاه کلی برسند که در کنار یکدیگر می توان به کرونا انتها داد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1626

به "ویژگی های ویروس هندی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های ویروس هندی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید