فرایند بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بازنگری گردد ، نظر کمیته علمی، فردا به ستاد کرونا اعلام می گردد

به گزارش پیامک خنده، دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در کشور، با اشاره به شروط این کمیته برای بازگشایی مدارس، دانشگاه ها، سینما ها و ... و بعلاوه هشدار نسبت به پیک ششم بیماری در کشور، گفت: نظر جمعی کمیته علمی درباره این بازگشایی ها تا فردا به ستاد ملی کرونا اعلام می گردد.

فرایند بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بازنگری گردد ، نظر کمیته علمی، فردا به ستاد کرونا اعلام می گردد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کارونا، درباره نظر کمیته علمی در زمینه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها که از روز گذشته در کشور اجرا شده است، گفت: در یکسری کشور های اروپایی مانند آلمان و هلند نشان داده شد که مجددا با موج بیماری کرونا روبرو بودند. اگرچه مقدار واکسیناسیون آن ها شاید از نظر درصدی، نسبت به ما خیلی بالاتر و از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی و قوانین نسبت به ما بیشتر بود، اما نکته ای که وجود داشت، این بود که آن ها بحث واکسیناسیون زیر 18 سال را به طور جدی مورد پیگیری قرار نداده بودند و یکی از عواملی که باعث ایجاد این پیک ها بود، در حقیقت افراد زیر 18 سال، یعنی افراد جوان و بچه ها بودند.

وی اضافه نمود: دومین نکته، بازگشایی های بسیار بی محابایی بود که در مدارس، دانشگاه ها، مجامع و رستوران ها و... اجرا شده بود و همین موضوع منجر به ایجاد پیک بیماری در این کشور ها شد.

چرایی لزوم بازبینی در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها

جماعتی تاکید نمود: به همین علت توصیه کمیته علمی این است که درباره بازگشایی مدارس، دانشگاه ها و مجامع باتوجه به اینکه شیوع فرایند کرونا در کشورمان نزولی شده، حتما دقت گردد و بازبینی مجدد گردد. زیرا باتوجه به اینکه افراد زیر 18 سال ما هنوز به طور کامل واکسینه نشدند و بچه های زیر 12 سال ما که در بعضی کشور ها مانند چین (سه سال به بالا) و آمریکا (بالای 5 سال) واکسیناسیون شان را شروع کردند، اما ما هنوز پروتکل را در این سنین نداریم.

هنوز به ایمنی جمعی نرسیدیم

وی گفت: بنابراین بازگشایی های بی محابا در مدارس، دانشگاه ها و مجامع، رستوران ها، سینما ها و... باتوجه اینکه هنوز هم به ایمنی جمعی نرسیدیم و با توجه به اینکه بچه ها ما از واکسیناسیون کافی برخوردار نیستند، خودش می تواند باعث ایجاد پیک ششم کرونا در کشور باشد و باید این را مورد نظر قرار داد.

شروط کمیته علمی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس

وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا کمیته علمی با بازگشایی هایی که اجرا شده، مخالف است، گفت: ما بار ها از یک ماه قبل اعلام کردیم که در صورتی با بازگشایی های مدارس و دانشگاه ها و... موافقیم که به ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون کافی در کشور رسیده باشیم و به علاوه پروتکل های بهداشتی را در مدارس به طور کامل رعایت کنیم. باتوجه با شرایطی که وجود دارد، هنوز به ایمنی جمعی نرسیدیم، هنوز واکسیناسیون زیر 18 ساله ها کافی نیست، بنابراین بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و مجامع می تواند خطرناک بوده و منجر به بروز پیک بعدی برای ما باشد.

اعلام نظر کمیته علمی به ستاد ملی کرونا؛ فردا

جماعتی گفت: نظر جمعی کمیته علمی در این باره تا فردا به ستاد ملی کرونا اعلام می گردد. به نظر می رسد که رعایت پروتکل ها برای پیشگیری از تشدید پاندمی در کشور هنوز مناسب نیست.

وی تاکید نمود: اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نگردد و به ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون نرسیم، بازگشایی مدارس کار درستی نیست.

واکسیناسیون و رعایت پروتکلها؛ تنها راه کنترل بیماری در شهر های قرمز

وی درباره شرایط افزایشی بیماری در بعضی منطقه ها کشور، گفت: نظر کمیته علمی این است که مقدار واکسیناسیون را به ویژه در جا هایی که به نظر می رسد درصد گرفتاری بالا است، افزایش دهیم و تا حد امکان از اینکه پاندمی از این منطقه ها به منطقه ها دیگر توسعه یابد، جلوگیری کنیم. یکسری شهر ها وجود دارند که از نظر ما در حد قرمز هستند، اما خوشبختانه تعدادشان کم است. تنها راه هم افزایش واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

تکلیف تزریق دز سوم واکسن کرونا برای سنین بالای 18 سال

جماعتی درباره تزریق دز سوم برای افراد بالای 18 سال نیز، گفت: یکی از مسائل در پیک هایی که در اروپا ایجاد شد، این بود که بر اساس مطالعاتی که اجرا شده، نشان داده شده که تقریبا شش تا هشت ماه بعد از دز دوم سطح آنتی بادی در خون پایین آمده و ایمنی کامل را از بین می برد. در نتیجه احتیاج به دز بوستر یا یادآور بسیار ضروری به نظر می رسد. به همین علت توصیه می گردد که بعد از دز دوم بر اساس پروتکل دز بوستر را تزریق کنیم که اکنون دز بوستر در کارکنان بهداشت و درمان شروع شده است. درباره افراد بالای 18 سال هم این پروتکل وجود دارد و ان شاءالله به زودی به وسیله وزارت بهداشت اعلام می گردد و وارد بحث دز بوستر می شویم که به عنوان یکی از راه های پیشگیری از پیک بعدی کرونا است.

وی گفت: البته بر اساس مطالعات حداقل باید شش ماه از تزریق دز دوم گذشته باشد تا دز بوستر را تزریق کنیم. اکنون بیش از 60 درصد افراد جامعه یعنی دوسوم جامعه دز دوم واکسن را تزریق نموده اند؛ بنابراین هنوز برای شروع بوستر زود است. شاید باید از یکی دو ماه آینده تزریق دز بوستر را به افراد بالای 18 سال شروع کنیم.

جماعتی درباره تزریق ویتامین دی برای پیشگیری از کرونا، گفت: یکسری مطالعات هست که نشان می دهد اگر کسی دچار کمبود ویتامین دی باشد، میتواند در درگیری ریوی موثر باشد و اگر به حدمناسب برسد، می تواند اثر پیشگیرانه داشته باشد.

وی درباره اقدام کمیته علمی برای عوارض روانی کرونا به ویژه در کادر درمان، گفت: کمیته علمی یک زیرگروه از افراد متخصص در زمینه روانپزشکی، طب توانبخشی، ریه، عفونی، پزشکی اجتماعی و... دارد که در حال تدوین پروتکلی هستند که افرادی که بعد از کووید دچار مسائل جسمی و روانی شدند، چه پروتکلی را از نظر بهداشتی، روان پزشکی و درمانی برایشان در نظر بگیریم که بعد از تدوین آن را ابلاغ می کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1884

به "فرایند بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بازنگری گردد ، نظر کمیته علمی، فردا به ستاد کرونا اعلام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بازنگری گردد ، نظر کمیته علمی، فردا به ستاد کرونا اعلام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید