لزوم سهیم شدن مجموعه های کانونی در کاهش آلام اجتماعی ناشی از کرونا

به گزارش پیامک خنده، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تأکید کرد: مجموعه های کانونی باید در کاهش آلام اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا سهیم شوند.

لزوم سهیم شدن مجموعه های کانونی در کاهش آلام اجتماعی ناشی از کرونا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ملاقات با رئیس و چند تن از مسؤلان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر تأکید کرد: مجموعه های کانونی باید در کاهش آلام اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا سهیم شوند.

در این ملاقات با اشاره به مأموریت های جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر از جمله نهادهایی است که مأموریت های آن معطوف به خیر و منفعت عمومی است و لذا اقدامات این نهاد مورد پذیرش اجتماعی قرار گرفته و به نوعی از سرمایه اجتماعی مطلوبی برخوردار است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا طی ماه های اخیر در کشور و حتی در دنیا گفت: یکی از مهم ترین دغدغه دست اندرکاران آموزش عالی کشور در شرایط پیچیده کنونی بازگرداندن دانشجویان به فضای دانشگاهی است، چرا که نبود دانشجویان در محیط دانشگاه تأثیر منفی می گذارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم داد: باید بپذیریم در جامعه ای زندگی می کنیم که به لحاظ اجتماعی پرریسک هستیم و در چنین شرایطی نقش تشکل ها و مجموعه های داوطلب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

غفاری ادامه داد: در شرایطی که اوضاع اجتماعی پیچیده می شود، نقش آفرینی مجموعه های داوطلب ضرورت پیدا می نماید چرا که در این شرایط مجموعه ها به عنوان میانجی عمل کرده و در بازگرداندن جامعه به حالت عادی تأثیر دارند.

معاون وزیر علوم گفت: هر چه اتصال مجموعه های دانشجویی با مجموعه هایی همچون سازمان هلال احمر بیشتر برقرار باشد، نقش این مجموعه ها پررنگ تر و مؤثرتر می شود.

غفاری اضافه نمود: هنگامی که اتصال مجموعه ها با یکدیگر بیشتر شود، احساس خود اجتماعی تقویت می شود و آنگاه است که دانشجویان خود را سهیم در حل مسائل جامعه می دانند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تأکید کرد: در همین شیوع بیماری کرونا، مجموعه کانون های فرهنگی نقش آفرینی ارزشمندی داشتند و به طرق مختلف اعم از اقدامات پیشگیرانه، اقدامات امدادی و اقدامات کنترلی فعال بوده و هستند.

غفاری اضافه نمود: به شدت ضرورت دارد تا مجموعه های کانونی در کاهش آلام اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا سهیم شوند.

وی در انتها سخنان خود تأکید کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم آمادگی دارد تا بیش از پیش نسبت به همکاری و تعامل با سایر نهادها از جمله سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اقدام نماید.

محمد گل فشان نیز در این ملاقات طی سخنانی با اشاره به ساختار سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: سازمان جوانان متشکل از کانون هایی از قبیل دانشجویی، روستایی، طلاب و دانش آموزی است که در میان این کانون ها، کانون های دانشجویی هم از تکثر و هم از طراوات خاصی برخوردارند.

وی اضافه نمود: این کانون ها علاوه بر ارائه خدمات امدادی، در زمینه های اجتماعی از قبیل محیط زیست، آسیب های اجتماعی، مسائل بهداشتی نیز فعال هستند و تا به امروز خدمات ارزنده ای را به انجام رسانده اند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به نقش آفرینی کانون های دانشجویی در شرایط بحرانی به نقش این کانون ها در جریان زلزله سرپل ذهاب و یا سیل ابتدای سال گذشته اشاره داشت و اضافه نمود: خوشبختانه کانون های دانشجویی در موضوع کرونا ورود خوبی داشته و اقدامات بزرگی را به انجام رسانده اند.

گل فشان اضافه نمود: وجود کانون های هلال احمر در سطح دانشگاه ها موجب تلطیف فضای دانشجویی در مواجهه با تنش های اجتماعی می شود چرا که کانون های هلال احمر از جمله مجموعه هایی هستند که افراد فارغ از نگاه و گرایش سیاسی به صورت کاملاً داوطلبانه و براساس نوع دوستی در آن فعالیت می نمایند.

وی تأکید کرد: این مجموعه های پویا و باطراوات می بایست از سوی مسؤلان دانشگاه دیده شوند و به فعالیت های آنان بها داده شود تا بتوانند هویت خود را حفظ نمایند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه این سازمان و تأکید رئیس جمهوری بر راه اندازی خانه های هلال به منظور ارائه آموزش های لازم برای پیشگیری از بحران هایی نظیر زلزله و دیگر حوادث طبیعی و یا غیرمترقبه از مسؤلان وزارت علوم خواست نسبت به راه اندازی خانه هلال در سطح دانشگاه ها ورود نمایند.

گل فشان در تبیین ساختار و مأموریت خانه های هلال دانشگاهی اضافه نمود: در این خانه ها، فعالان دانشجویی و کارشناسان دانشگاه ها آموزش های لازم را در مورد نحوه مواجهه با رخدادهای طبیعی دیده و مکانی هم از سوی سازمان تجهیز می شود تا در موقع ضرورت به کار بیاید.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی این سازمان به منظور حمایت برنامه های خلاقانه و مبتکرانه کانون های دانشجویی در زمینه های مرتبط با سازمان اطلاع داد و اضافه نمود: با توجه به ساختارهای موجود در دانشگاه ها هم افزایی در اجرای برنامه ها مورد تأکید سازمان می باشد.

گل فشان در انتها اظهار امیدواری کرد: زمینه توسعه همکاری ها و فعالیت های مشترک با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم فراهم شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست طی سخنانی با اشاره به دانشگاه اجتماعی به عنوان راهبرد معاونت فرهنگی و اجتماعی در دوره فعلی تأکید کرد: دانشگاه اجتماعی نمی تواند نسبت به رویدادها و حوادث پیرامون خود در جامعه بی تفاوت باشد و از این منظر جمعیت هلال احمر و کانون های دانشجویی هلال احمر واجد ارزش های مهمی هستند.

مهندس محمدهادی عسکری در ادامه با اشاره به خدمات ارزشمند جمعیت هلال احمر در حوادث طبیعی سال های اخیر کشور، این سازمان را سازمانی مردمی و مورد تأیید و حمایت مردم دانست و اضافه نمود: کانون های دانشجویی هلال احمر دانشگاه ها نیز در این حوادث تلخ در کنار سایر اقشار این جمعیت، اقدامات سازنده ای را انجام داده اند که شایسته قدرشناسی است.

عسکری در ادامه با اشاره به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا گفت: کرونا به عنوان یکی از موضوعات مهمی اجتماعی واجد الزاماتی است که می بایست بدان توجه شود و این الزام های اجتماعی در نحوه مواجهه با آن و دیگر موضوعات از اهمیت برخوردار است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: حضور کانون های هلال احمر در سطح دانشگاه های کشور علی رغم اینکه یک فرصت برای دانشگاه اجتماعی قلمداد می شود، می بایست فاقد نگاه فرمایشی از بیرون دانشگاه باشد و در این راستا باید ضمن تداوم حمایت از این مجموعه های پویا و کوشش در جهت استمرار ارتباط با ظرفیت های ایجاد شده نباید گذاشت تا آنها گرفتار نوعی رهاشدگی و نفی نظارت پذیری شوند.

عسکری تأکید کرد: باید افتراق ساختار و تعارض در فعالیت های دانشجویی را به رسمیت شناخت و بر این اساس می بایست به دنبال ایجاد مزیت رقابتی در فعالیت ها بود.

وی اضافه نمود: یکی از مؤلفه مهم دانشگاه اجتماعی، مشارکت است. هدف مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی توسعه مشارکت دانشجویی در فعالیت هاست و در این راستا می بایست زمینه کنش دانشجویان در برنامه ها را فراهم ساخت.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت هایی که ار تعاملات بین سازمانی ایجاد می شود، گفت: تعاملات بین سازمانی نباید محدود به برنامه های دوره دانشجویی افراد باشد و بلکه این تعاملات زمانی مؤثرتر و کارآمدتر می شود که در آن از ظرفیت های ایجاد شده در دوران پس از دانشجویی و در سطح جامعه هم بتوان استفاده کرد.

مهندس عسکری نیز در انتها ابراز امیدواری کرد: برگزاری این ملاقات بتواند گام مؤثری در جهت افزایش تعاملات ستاد فرهنگی وزارت علوم و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایجاد نماید.

لازم به ذکر است در انتها این ملاقات مقرر شد تا کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر تشکیل و زمینه های توسعه همکاری ها احصاء شود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1090

به "لزوم سهیم شدن مجموعه های کانونی در کاهش آلام اجتماعی ناشی از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم سهیم شدن مجموعه های کانونی در کاهش آلام اجتماعی ناشی از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید