جنگ کرونایی ترکیه و عربستان بالا گرفت، رسانه های سعودی و ترک به جان هم افتادن

به گزارش پیامک خنده، فارس نوشت: اتهام زنی ریاض به آنکارا درباره شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و امروز نیز یک روزنامه سعودی، دولت ترکیه را به سانسور شدید خبری و پنهان کاری و عدم اتخاذ تدابیر مقتضی برای پیشگیری از شیوع این ویروس متهم کرد.

جنگ کرونایی ترکیه و عربستان بالا گرفت، رسانه های سعودی و ترک به جان هم افتادن

در ادامه اتهام زنی های عربستان سعودی به ترکیه درباره اهمال عامدانه آنکارا در قبال شیوع ویروس کرونا، روزنامه سعودی الریاض، امروز یک یادداشت با تیتر آیا ترکیه ابتلا به ویروس کرونا را پنهان می کند؟ منتشر کرد.

آغاز جنگ کرونایی میان عربستان و ترکیه، حدود ده روز پیش بود که فردی به نام زاید العمری که خود را سرتیپ ستاد (مشترک در ارتش عربستان سعودی) معرفی کرده، مدعی شد که ترکیه قصد دارد ویروس کرونا را در عربستان شیوع بدهد.

او در ویدئویی که در توییترش منتشر کرد، گفته که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تلاش می کند ویروس کرونا را از طریق توریستی در عربستان سعودی منتشر کند و عدم اطلاع رسانی شفاف درباره ویروس کرونا در ترکیه با غرض هدف دریافت توریستان عرب انجام می شود تا آنها به ویژه توریستان سعودی، این ویروس را با خود به کشورهایشان ببرند.

هرچند این اظهارنظر العمری موجی از تمسخر را در میان کاربران شبکه های اجتماعی به راه انداخت، اما روزنامه سعودی الریاض نیز، امروز طی یادداشتی ادعا کرد: همچنان ترکیه آمار مربوط به ویروس جدید کرونا COVID-19 را سانسور می کند. ویروسی که دست کم در 114 کشور جهان شیوع یافته و موجب مرگ صدها نفر در ایتالیا و ایران شده به طوری که این دو کشور از آمار قربانیان به ترتیب در رتبه های دوم و سوم پس از چین قرار گرفته اند.

اخباری از سراسر جهان درباره ابتلای معاون وزیر بهداشت بریتانیا، رئیس ستاد ارتش لهستان و وزیر فرهنگ فرانسه به این ویروس منتشر می شود و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به صراحت اعلام مرد که احتمالا بین 60 تا 70درصد شهروندان آلمانی به این ویروس دچار خواهند شد.

در این میان این مسئله عجیب است که ترکیه که سالانه میزبان 50 میلیون توریست است، هیچ تدابیر پیشگیرانه ای برای جلوگیری از شیوع این ویروس انجام نداده است و شرکت خطوط هوایی ترکیه علاوه بر استفاده از استانبول به عنوان ایستگاه ترانزیت برای سفرهای طولانی چندروزه، همچنان در حال نقل و انتقال ده ها هزار مسافر از کشورهای مختلف جهان است. این در حالی است که تقریبا همه کشورهای همسایه ترکیه دچار ویروس کرونا شده اند.

کار به جایی رسید که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سفر به بروکسل برای دیدار با مقامات اتحادیه اروپا، بحران کرونا را به تمسخر گرفت و گفت: من نیز به ویروس کرونا دچار شده ام.

در ادامه این یادداشت به اظهارنظرهای وزیر بهداشت ترکیه و تاکیدش بر اینکه آنکارا تدابیر شدیدی برای جلوگیری از شیوع این بیماری مسری اتخاذ کرده و دلیل شیوع این بیمار در کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی عدم اتخاذ تدابیر لازم بوده اشاره می شود.

نویسنده در ادامه به سانسور شدید خبری در ترکیه درباره ویروس کرونا پرداخت و نوشت: ادعای پنهانکاری ترکیه درباره شیوع کرونا در این کشور از هفته گذشته پس از آن مطرح شد که مدیر اداره کل امنیت این کشور از اتخاذ تدابیر قانونی لازم در حق کسانی که اخباری درباره شیوع کرونا در ترکیه در شبکه های اجتماعی منتشر کنند، خبر داد.

در ادامه این یادداشت آمده است: کارشناسان بر این باروند که اگر کارنامه سیاه عملکرد ترکیه در موارد مشابه را مد نظر قرار دهیم، تعیین خواهد شد که این کشور می تواند شیوع این بیماری را به راحتی از افکار عموم پنهان کند.

در شرایطی که ترکیه دارای دومین رتبه جهانی در فهرست کشورهایی که بیشترین روزنامه نگار زندانی را دارند، است، آنکارا همچنان ادعا می کند که هیچ روزنامه نگاری در این کشور زندانی است. دولت ترکیه همچنین با اعداد و ارقام مربوط به تورم و میانگین رشد بازی می کند و فساد و اختصاص مناقصه ها به تاجران نزدیک به شخص اردوغان را پنهان می کند.

این پنهان کاری به سیاست داخلی ترکیه محدود نمی شود و آنکارا چنین سیاست و سانسور خبری را در لیبی و سوریه نیز ادامه می دهد و به راحتی ارتباط با افراطی های مسلح در لیبی را تکذیب می کند. اردوغان روابط مشکوک با روسیه و قطر را انکار می کند و به جهان بهترین نمونه های خفقان و پنهان کاری را نشان می دهد.

نویسنده در ادامه، دلیل این پنهان کاری ترکیه را حساسیت شدید بر توازن اقتصادی این کشور و هراس از سقوط سریع بورس در صورت شیوع کرونا دانست.

پس از انتشار این یادداشت در روزنامه سعودی الریاض، پایگاه خبری ترک پرس با بازنشر بخش هایی از این یادداشت، با انتشار مجموعه تدابیر شدید آنکارا برای پیشگیری از کرونا واکنش نشان داد و نوشت: ابراهیم گالن سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه پنجشنبه پیش پس از نشست با اردوغان در آنکارا درباره پیشگیری از شیوع این ویروس از تدابیر شدید در این راستا خبر داد.

این پایگاه خبری ترکیه در ادامه یادآور شد که تعطیلی مدارس به مدت یک هفته و دانشگاه ها به مدت سه هفته از 16 مارس جاری، تدریس به دانش آموزان و دانشجویان از طریق شبکه های تلویزیونی و اینترنت از 23 مارس و فراهم ساختن زیرساخت های لازم از سوی وزارت آموزش و پرورش، برگزاری مسابقات ورزشی بدون حضور تماشاگران و هواداران، به تاخیر انداختن سفرهای خارجی رئیس جمهور و ...تنها بخشی از تدابیر اتخاذی ترکیه در این راستا است.

ترکیه و عربستان سعودی که در موضوع اخوان المسلمین در منطقه بشدت دچار اختلاف هستند، در رسانه نیز سرگرم تقابل هستند. پیشتر نیز برخی نخبگان سیاسی و رسانه ای سعودی خواستار عدم سفر توریستان عرب به ترکیه شده بودند و اکنون با شیوع ویروس کرونا، این مسئله نیز بهانه ای برای هجمه متقابل میان این دو کشور شده است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 820

به "جنگ کرونایی ترکیه و عربستان بالا گرفت، رسانه های سعودی و ترک به جان هم افتادن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ کرونایی ترکیه و عربستان بالا گرفت، رسانه های سعودی و ترک به جان هم افتادن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید