طرز تهیه شیر ماهی کبابی و سوخاری، به روش اصل جنوبی ها

به گزارش پیامک خنده، گنجاندن انواع غذا با ماهی در رژیم غذایی، توصیه همه کارشناسان تغذیه است. در میان ماهی ها، ماهی شیر یکی از لذیذترین و مقوی ترین ماهی هاست که هواداران زیادی دارد. مصرف شیر ماهی علاوه بر اینکه به سیستم عصبی بدن یاری می نماید، باعث طراوت و شادابی پوست شده و شما را جوان تر نشان می دهد. ناگفته نماند که این ماهی مخصوص منطقه جنوب بوده و در دریای جنوب وجود دارد. از این رو در این مطلب 2 طرز تهیه برای این ماهی خوشمزه به شما خواهیم آموخت تا از طعم عالی آن لذت ببرید.

طرز تهیه شیر ماهی کبابی و سوخاری، به روش اصل جنوبی ها

طرز تهیه شیر ماهی جنوبی خوشمزه

طبع گوشت ماهی سرد است و جنوبی های نازنین به همین دلیل، در طبخ ماهی از انواع ادویه های گرم و تند استفاده می نمایند. این دستور برای تهیه شیرماهی سوخاری بسیار لذیذ و خوشمزه است.

مواد لازم در طرز پخت ماهی شیر سوخاری
فلفل قرمز1 قاشق چایخوری
پودر کاری1 قاشق چایخوری
جعفری خرد شده1 قاشق سوپخوری
فیله ماهی شیر1 عدد
گوجه فرنگی1 عدد
سیر رنده شده5 حبه
پیاز نگینی1 عدد
پودر زیره1 قاشق چایخوری
نمک و زردچوبهبه مقدار کافی

روش پخت ماهی شیر جنوب

  • طرز پخت ماهی سرخ شده این گونه است که ماهی شیر را با تکه تکه و با مخلوط نمک و زردچوبه به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.
  • تابه را روی مشعل بگذارید و مقداری روغن بریزید تا داغ گردد. پیازها را در داخل آن سرخ کنید و بعد سیرها را اضافه کنید.
  • گوجه ها را به پیاز و سیر اضافه کنید.
  • سپس جعفری، پودر زیره، پودر کاری، مقداری نمک و فلفل را نیز اضافه کنید. یک لیوان آب بریزید و بگذارید به جوش بیاید.
  • ماهی را درآورده و در تابه ای جداگانه سرخ کنید تا دو طرف آن سرخ گردد.
  • ماهی سرخ شده را می توانید بر روی سس بگذارید تا 15 دقیقه حرارت ملایم ببینند.
  • وعده غذایی جنوبی شما آماده است؛ نوش جان کنید.

طرز تهیه شیر ماهی کبابی لذیذ و خوشمزه

مواد لازم
ماهی شیر800 گرم
پیاز درشت1 الی 2 عدد
زعفران دم نمودهبه مقدار لازم
روغن زیتون5 الی 6 قاشق
ماست3 قاشق غذا خوری
ترخون یا گشنیز خرد شده1 الی2 قاشق
نمک و فلفلبه مقدار کافی

روش پخت ماهی شیر خوشمزه

  • پیاز را رنده نموده و آب پیاز را با بقیه مواد مخلوط و به ماهی که از قبل قطعه قطعه شده اضافه کنید و یک شب در این مواد بخوابانید .
  • به سه روش میتوان این ماهی را کباب کرد: یا اینکه سیخهای چوبی را مدتی در آب خیس نموده و ماهی را به سیخ بکشید و روی کباب پز کباب کنید . در روش دوم میتوانید در روغن سرخ کنید و روش سوم در صورت عدم دسترسی به کباب پز و یا عدم تمایل به غذای سرخ کردنی از ماهی تابه رژیمی استفاده کنید و ماهی را کباب کنید .
  • فقط توجه داشته باشید که این ماهی بسیار ترد است و با احتیاط برگردانید تا گوشت از سیخ جدا نگردد .

مهم ترین خواص ماهی شیر

1. جلوگیری از بروز سندروم پریود

پریود بانوان معضلی بوده که در تمام عمر آنها همراهشان است و بعضی افراد دچار سندروم پریود می شوند. اما خبر خوب این است که این افراد می توانند با مصرف ماهی شیر، تا حد قابل توجهی درد عادت ماهانه را کاهش دهند. ماهی شیر به دلیل کلسیم و ویتامین بالایی که دارد موجب کاهش درد شده و حس بهتری در آن دوران خواهید داشت.

2. بهترین دارو برای بارداران و بانوان شیرده

یکی از مهمترین خواص شیر ماهی، یاری به سلامت بدن مادر و جنین است. همانطور که میدانید در طول بارداری، جنین مواد زیادی را از بدن مادر گرفته و گاهی باعث کمبود های جبران ناپذیری می گردد. در نتیجه این ماهی از آن دسته ماهی هایی است که ویتامین های بدن مادر را تامین نموده و موجب کاهش انرژی بدن مادر نمی گردد.

3. جلوگیری از انواع بیماری در سنین بالا

با بالا رفتن سن و کمبود انرژی در بدن، انسان توانایی انجام کارها را از دست داده و باید به دنبال منابع طبیعی باشد که ویتامین و پروتئین لازم را دریافت کند. خواص این ماهی به قدری زیاد است که حتی با خوردن یک وعده در روز بسیاری از ویتامین های بدن را دریافت می کنید و در سنین بالا دچار پیری زودرس و تحلیل رفتن عضلات نمی شوید. در نتیجه حتما مقداری شیر ماهی را در دستور غذایی خود قرار دهید و از خاصیت آن استفاده کنید.

4. منبع اصلی امگا 3

اسید چرب امگا 3 یکی از مهمترین ماده ای است که در شیر ماهی و دیگر ماهی ها وجود داشته و برای بدن ضروری است. بدن انسان چون قادر به فراوری امگا 3 نیست، آن را از مواد غذایی دیگر به ویژه ماهی می گیرد و در طول عمر از وجود آن در بدن بهره می برد. اگر فکر می کنید بدن شما امگا 3 کافی ندارد، می توانید در کنار شیر ماهی از مکمل های امگا 3 استفاده کنید.

5. ویتامین B12

بدن هر فردی به ویتامین B12 برای بهبود عملکرد مغز و بدن نیاز دارد. در واقع انسان ها از ویتامین B انرژی زیادی دریافت می نمایند و در طول زندگی به کار و فعالیت می پردازند. اگر این ویتامین در بدن نباشد یا کاهش پیدا کند، توان راه رفتن و فعالیت از انسان گرفته شده و بسیار بی انرژی می گردد. حتی در بیشتر مواقع دچار بیماری های خطرناک و جبران ناپذیری خواهد شد. در نتیجه خواص شیر ماهی را دست کم نگیرید و برای تامین ویتامین های B آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سخن آخر

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و از این به بعد شیر ماهی را بیشتر در منوی غذایی خود قرار دهید. شما به چه روشی شیر ماهی را طبخ می کنید؟ فیله ماهی شیر سوخاری را بیشتر می پسندید یا کبابی آن را؟ تجربیات و نظرات خود را در پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید.

همچنین اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب طرز تهیه 2 مدل میگو سوخاری پفکی و سس مخصوص تارتار را نیز از دست ندهید!

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1566

به "طرز تهیه شیر ماهی کبابی و سوخاری، به روش اصل جنوبی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیر ماهی کبابی و سوخاری، به روش اصل جنوبی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید