ساخت سانتریفیوژی در نانواستارتاپ ایرانی

به گزارش پیامک خنده، یک گروه استارتاپی که در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فناوری نانو حضور یافته بود، پیروز به فراوری دستگاه سانتریفیوژ یا جداساز گریز از مرکزی شده است که نانوذرات را با قیمت مناسب تری فراوری می نماید.

ساخت سانتریفیوژی در نانواستارتاپ ایرانی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، برای استفاده از نانوذرات محلول در محصولات نانویی، باید ابتدا آنها را از محلول جدا کرد که احتیاجمند دستگاه سانتریفیوژ یا گریز از مرکزی است که بتواند این کار را برای محققان انجام دهد. اما معمولا نمونه های خارجی قیمت های بالایی دارند. یک گروه استارتاپی به تازگی دستگاهی مشابه نمونه های خارجی فراوری نموده است که به واسطه آن می توانند با قیمت پایین تری نانوذرات فراوری نمایند.

شهره ارجمندی، فارغ التحصیل رشته مکانیک سیالات از دانشگاه تهران به عنوان یک از اعضای این گروه استارتاپی در شرح ساخت دستگاه جداساز گریز ار مرکز می گوید: ما این دستگاه را بیشتر برای تأمین احتیاج خود برای استفاده از نانوذرات در محصول فراوری کردیم. نمونه های خارجی این دستگاه سانتریفیوژ که در بازار ایران وجود دارد در حجم 30 لیتری با قیمتی بالا حدود 20 هزار دلار به فروش می رسد. نمونه های آزمایشگاهی این دستگاه سانتریفیوژ بسیار کوچک است و برای ساخت نانوذره مناسب نیست و مقدار کمی نانوذره فراوری می نماید.

اما این گروه استارتاپی با ساخت نمونه ای داخلی، علاوه بر این توانسته اند احتیاج خود را برای فراوری نانوذره رفع نمایند، نمونه ای فراوری نموده اند که قیمت آن به هزار دلار کاهش یافته است. ارجمندی ادامه می دهد: از آنجایی که نانومواد مورداحتیاج ما با یاری این دستگاه راحت تر فراوری می گردد، فراوری نانوذرات هم با قیمتی پایین تر و حدود یک دهم نمونه های خارجی قابل فراوری هستند و به همین دلیل، قیمت دستگاه ها هم بسیار پایین تر هستند.

تعداد دور این دستگاه 200 RPM است و برای ساخت هر نانوذره ای هم می توان از آن استفاده کرد. این دستگاه به این شکل عمل می نماید که نانوذرات داخل سانتریفیوژ قرار می گیرد و از آنجایی که نانوذرات در سنتز محلول هستند، این دستگاه، آنها را از آن حلال جداسازی می نماید. در این حالت، نانوذرات در مرکز دستگاه تجمع نموده و مایعات از مرکز آن خارج می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 467

به "ساخت سانتریفیوژی در نانواستارتاپ ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت سانتریفیوژی در نانواستارتاپ ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید