تخفیف های غیرمتعارف در حوزه نشر پیگیری می گردد

به گزارش پیامک خنده، رئیس اتحادیه ناشران گفت: به دنبال پیگیری های خود در بحث تخفیف های غیرمتعارف در حوزه نشر امیدواریم اتاق اصناف به زودی زمینه ای ایجاد کند تا درصد قانونی برای تخفیف ها در نظر گرفته گردد.

تخفیف های غیرمتعارف در حوزه نشر پیگیری می گردد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اولین نشست عمومی چهاردهمین دوره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عصر روز یکشنبه (24 شهریور 98) با حضور نمایندگان کمیسیون ها و کارگروه ها همچنین اعضای اتحادیه برگزار گردید.

در ابتدای این نشست هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران طی گزارشی عملکرد هیات مدیره را از بهمن ماه سال گذشته تشریح کرد و گفت: نخستین جلسه هیات مدیره 17 بهمن ماه برپا و تاکنون 23 جلسه شامل 93 ساعت توسط اعضای هیات مدیره به صورت رسمی برگزار گردیده است.

وی اضافه نمود: آغاز فعالیت های ما برخورد با قاچاقچیان کتاب بود و این کار را با همکاری کمیسیون ها و کارگروه های فعال در اتحادیه دنبال کردیم و در این زمینه از اعضای کمیسیون ها و کارگروه های قبلی خواستیم که کار خود را ادامه دهند تا اعضای جدید انتخاب شوند.

حسن پور با بیان اینکه رسیدگی به مسائل و مسائل دستفروش های کتاب از دیگر موضوعاتی بود که در هیات مدیره دنبال کردیم، اعلام کرد: در این زمینه برای ساماندهی برخورد با قاچاقچیان و دستفروشان کتاب جلساتی با اعضای شورای شهر، شهرداری تهران و نیروی انتظامی داشتیم.

وی تاکید نمود: در کنار این موضوعات بحث نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را دنبال می کردیم و کوشش ما بر این بود که فقط کارهای نمایشگاه را دنبال نکنیم؛ بلکه دیگر اقدامات اتحادیه را نیز پیگیری کنیم.

حسن پور با اشاره به تغییر اولویت کاغذ از کالای درجه یک به کالای درجه دو گفت: این موضوع لطمه بزرگی به حوزه نشر و کتاب وارد کرد و قیمت کاغذ افزایش زیادی یافت و از آنجایی که این حوزه شامل سه ضلع ناشر، موزع و کتابفروش است، فشار بر ناشران به دیگر اضلاع این هرم نیز فشار وارد می نماید.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه در نمایشگاه بین المللی تهران موضوع گرانی کاغذ را به طور جدی دنبال کردیم، اعلام کرد: طی جلساتی که با حضور اعضای شورای عالی اقتصاد در نمایشگاه برگزار گردید اتحادیه عنوان کاغذ فرهنگی را تعریف کرد که با استقبال روبه رو شد و قرار بر این شد که در این زمینه کاغذ با ارز دولتی به حوزه فرهنگ و نشر اختصاص پیدا کند.

وی تاکید نمود: در این زمینه یک میزان کاغذ فرهنگی برای حوزه نشر معین شد و دولت اعلام کرد در صورتی که صنف در کنار کار باشد این اقدام را دنبال می نماید و ما قبول کردیم تا در مرحله تخصیص کاغذ به صورت کامل مشارکت داشته باشیم. در مرحله توزیع کاغذ شرکت آشنا فعالیت دارد و در مرحله نظارت نیز اتحادیه کارها را پیگیری می نماید.

حسن پور با اشاره به ورود سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف نمایندگان به این حوزه گفت: ما قبل از اینکه این دو سازمان به مساله کاغذ ورود پیدا نمایند به سراغ آن ها رفتیم و گفتیم که در اتحادیه سازوکاری وجود دارد که می توانیم معین کنیم قیمت گذاری کتاب ها مناسب است یا نه، زیرا کتاب همانند یک کالای صنایع دستی خاص و ویژه است و هر اثری قیمت خاص خود را دارد.

  • اقدامات کارگروه ها را دنبال می کنیم

حسن پور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بعضی از اقدامات اجرا شده در کارگروه های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: در کارگروه دانشگاهی اقداماتی اجرا شده است تا از تکثیر و کپی کتاب ها در مراکز کپی دانشگاه ها جلوگیری گردد و اقداماتی در این زمینه با مشارکت وزارتخانه های فعال در این حوزه اجرا شده است.

وی اضافه نمود: در کارگروه شهرداری نیز طرح پهنه فرهنگی خیابان فخررازی مطرح شده و اتحادیه نظرات و دیدگاه های خود را با اولویت منافع و مصالح کتابفروشان و ناشران به شورای شهر اعلام نموده است.

حسن پور با اشاره به پیگیری بحث تخفیف های غیرمتعارف در اتحادیه اعلام کرد: ما بعد از سال نو نامه ای به اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشتیم و خواهان رسیدگی به این موضوع شدیم تا درصد و قانونی برای تخفیف ها در نظر گرفته گردد تا به ناشران و کتابفروشان کمترین آسیب وارد گردد و امیدواریم به زودی اقداماتی در این زمینه انجام گردد.

وی همچنین درباره راه اندازی کافه کتاب ها گفت: راه اندازی کافه کتاب ها از دهه 80 مطرح شد و در این زمینه ما در اتحادیه رسته ای برای پیگیری کارهای این گروه در نظر گرفتیم تا قواعد و ضوابط مجوز را برای علاقه مندان این حوزه تعریف کند و بتوانیم این بخش را فعال کنیم.

  • نگاهی به فعالیت کمیسیون های تخصصی

بخش دیگر این نشست به ارائه گزارش اعضای کمیسیون های تخصصی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اختصاص داشت. در ابتدای این بخش امیر علی بیک، عضو کمیسیون آموزش اتحادیه در سخنانی گفت: یکی از برنامه های ما در این کمیسیون ایجاد کانال تخصصی برای آموزش از راه دور به اعضا است، در این زمینه به زودی در تلگرام کانالی راه اندازی خواهد شد که بر اساس آن موضوعات مختلف حوزه نشر و دغدغه های همکاران در قالب موضوعات آموزشی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این دوره ها به نکته های کاربردی اشاره خواهد شد، اضافه نمود: موضوعات مختلفی برای این دوره ها در نظر گرفته شده است که شامل 24 موضوع است و طراحی و فراوری فنی، بازاریابی دیجیتال، ویراستاری، حق انتشار، قاچاق کتاب، چگونگی حضور در نمایشگاه های بین المللی و استانی، صادرات کتاب و قراردادهای نشر را دربرمی گیرد.

همچنین عباس غمگسار، نماینده کمیسیون بازرسی اتحادیه در سخنانی گفت: ما در این کمیسیون هفت جلسه داشتیم و 71 پرونده در جلسات بازرسی شد که البته به دلیل پراکندگی زیاد ناشران و کتابفروشان اجرایی شدن کارها سخت است.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون بازرسی به عنوان بازوی هیات مدیره کوشش داریم تا صنف و اعضا را شناسایی کنیم اما اجرایی شدن این کار به امکاناتی احتیاج دارد که از این پراکندگی جلوگیری گردد.

در بخش دیگر این بخش جمال خداپناهی، عضو کمیسیون فنی اتحادیه نیز گفت: ما تاکنون در کمیسیون 11 جلسه برگزار و به کار 71 نفر از درخواست نمایندگان پروانه نشر با انجام مصاحبه حضوری و فنی رسیدگی کردیم.

به گفته وی، در این زمینه 25 نفر به واحد آموزش معرفی شدند، 43 نفر توانستند پروانه نشر دریافت نمایند و سه نفر هم برای مصاحبه مجدد دعوت شده اند.

خداپناهی درباره رسیدگی به بحث تخفیف های غیرمتعارف در این کمیسیون گفت: در این زمینه رئیس اتحادیه از کمیسیون فنی درخواست کرد نظر کارشناسی خود را اعلام کند و ما نیز در مشورت با همکاران کارگروه های مختلف این موضوع را آنالیز نموده ایم و به زودی نتایج آن اعلام می گردد تا شرایط معقول عرضه کتاب فراهم گردد.

زهره حسین زادگان، عضو کمیسیون شکایات اتحادیه نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت کمیسیون شرح داد: تاکنون هشت جلسه در کمیسیون داشتیم و 58 پرونده آنالیز نموده ایم و کوشش ما بر این بوده است تا شکایات و اختلافاتی که در میان اعضای صنف مطرح است درون صنف حل و فصل کنیم که 9 مورد از پرونده ها حل شده است.

محمدرضا ناجیان، عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه نیز درباره فعالیت های این کمیسیون گفت: حل اختلاف ناشران با نویسندگان و مترجمان اولویت نخست ما به شمار می آید و در این زمینه شش جلسه از تیر ماه برگزار گردیده است که بر اساس آن پنج برنامه با موضوعات مختلف را پیگیری نموده ایم.

وی با اشاره به این مباحث شرح داد: رسیدگی به تقاضای سازمان تعزیرات برای اعلام نظر کارشناسی برای معین ماهیت اثر انتشار یافته، اعلام نظر درباره ادعای ناشر مبنی بر کپی بودن اثر مولف از اثر انتشار یافته، اعلام نظر درباره ادعای چاپ و انتشار غیرمجاز آثار توسط سایر افراد حقیقی و حقوقی، اعلام نظر درباره ادعای عدم پرداخت حقوق مادی مولف و مترجم توسط ناشر و اعلام نظر درباره اختلاف بین وراث ناشر متوفی درباره حقوق ناشر از جمله این مباحث به شمار می آید.

  • فعالیت گسترده کارگروه های اتحادیه

بخش سوم این نشست به ارائه گزارش بعضی از کارگروه های فعال اتحادیه اختصاص داشت. در این بخش محمد یراقچی به نمایندگی از کارگروه کتابفروشان در سخنانی گفت: در این حوزه ما الزام هایی را برای کتابفروشان در نظر گرفتیم که بر اساس آن کوشش داریم بازار موازی فروش کتاب را ساماندهی کنیم؛ یعنی شرایطی ایجاد گردد که فروش کتاب در قالب نظام قانونی اتحادیه و صنف قرار گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر التزام علمی و فنی موضوع دیگری است که آن را دنبال می کنیم، در این بخش از آنجایی که بعضی کتابفروشان در بسیاری از مسائل آموزش ندیده اند یا از مسائل روز عقب هستند، طرح هایی برای به روزرسانی آن ها داریم.

مریم رونق، به نمایندگی از کارگروه بین الملل نیز در سخنانی گفت: دو موضوع در این کارگروه اولویت دارد؛ نخست توسعه صادرات کتاب است که در این زمینه از تجربیات همکاران مختلف برای این موضوع بهره گرفته شد و قرار است مراکزی که آموزش زبان فارسی را انجام می دهند، شناسایی شوند تا کتاب های مورد احتیاج آن ها را تامین کنیم.

وی یادآور شد: اقدام دیگر ما این است که کارها و اقدامات پیوستن به اتحادیه جهانی ناشران را دنبال کنیم و در این زمینه ترجمه مفاد اصلی و شرایط عضویت در این اتحادیه را تاکنون دنبال نموده ایم.

در بخش دیگر این نشست عبدالناصر ناظم بکایی، از کارگروه شهرداری و بیمه تامین اجتماعی در سخنانی گفت: رفع معضل حضور دستفروشان کتاب در خیابان انقلاب در دستور کار ما قرار گرفته است و در این زمینه اقدامات مثبت و موثری با شهرداری و شورای شهر اجرا شده است، همچنین برای استفاده و بهره برداری ناشران از ساختمان های مسکونی بدون معارض نیز اقداماتی را دنبال می کنیم.

وی اضافه نمود: در حوزه بیمه نیز اقدامی اجرا شده است تا بر اساس آن مشکل عدم حضور همکاران در واحد صنفی در زمان حضور بازرس تامین اجتماعی رفع گردد.

منصور اردهالی، به نمایندگی از کارگروه نشر عمومی نیز درباره اقدامات و برنامه های این کارگروه شرح داد: یکی از اقداماتی که دنبال می کنیم این است که بتوانیم در حوزه کتاب سازی و کتاب های قاچاق تکنولوژی ای داشته باشیم تا بتوانیم کتاب های دزدی را به راحتی شناسایی کنیم و این کار به زودی اجرایی می گردد.

وی اضافه نمود: همچنین آنالیز شرایط نمایشگاه های استانی و راهکارهای جلوگیری از ورود کتاب های قاچاق و کپی به این نمایشگاه را نیز در این کارگروه دنبال می کنیم.

همچنین در انتها ارشد عین اللهی، به نمایندگی از کارگروه دارایی اتحادیه نکاتی را درباره معافیت مالیاتی و پیگیری های این کارگروه برای برخورداری ناشران و کتابفروشان از این معافیت و راه ها و شیوه های این موضوع اعلام کرد.

بخش انتهای این نشست عمومی به پرسش اعضا و پاسخگویی هیات مدیره اتحادیه درباره مسائل و مسائل ناشران اختصاص داشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 363

به "تخفیف های غیرمتعارف در حوزه نشر پیگیری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخفیف های غیرمتعارف در حوزه نشر پیگیری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید