زیان 60 هزار میلیاردی سازندگان قطعات خودرو

به گزارش پیامک خنده، به گزارش خبرنگاران، به گفته قطعه سازان، درصورتی که فکری برای صنعت خودرو و اندازه بدهی های آن نشود، به زودی ادامه فراوری غیرممکن خواهد شد. بحث آزادسازی قیمت خودرو و حذف نظام دستوری و بعلاوه تامین نقدینگی برای ادامه فراوری از مهم ترین مواردی بودند که قطعه سازان حاضر در نشست بر آنها تاکید کردند. بعلاوه بحث داخلی سازی و دلایل توقف میزهای ساخت داخل ازجمله موضوعات دیگری بود که در این نشست مجازی مطرح شد.

زیان 60 هزار میلیاردی سازندگان قطعات خودرو

امیرحسین جلالی، نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن درباره شرایط قطعه سازان و فراوری خودرو شرح داد: موضوعی که ما قطعه سازان با آن دست به گریبان هستیم، این است که در برترین شرایط با 50درصد ظرفیت کار می کنیم؛ 70درصد مشکل ما داخلی و 30درصد با تحریم ها مرتبط است.

این در حالی است که از نظر کمی و کیفی خیلی بهتر از این ها می توانیم باشیم. قطعه سازی یکی از بالنده ترین صنایع کشور است که سطح اشتغال بالایی را ایجاد نموده و به همین علت لوکوموتیو صنایع است. این که داخلی سازی توجیه دارد یا خیر، باید آنالیز گردد. این که داخلی سازی به وسیله کپی کاری یا خلق یک قطعه باشد، بسیار فرق دارد. ساخت قطعات های تک نیازمند فضای مناسب است و برای خلق قطعات پیچیده نیازمند فضای کسب وکار مناسب هستیم. هم اکنون فراوری قطعات الکترونیکی و های تک در جهان تنها به وسیله چند فراورینماینده محدود انجام می گردد.

اما این نمونه ها با وجود واردات در گمرکات کشور باقی می مانند و در این شرایط قطعه سازان قادر به خارج کردن نمونه های خارجی یا طراحی و فراوری آن ها نیستند. درحال حاضر به دلایلی، بعضی قطعات در ایران فراوری نمی گردد، اما اگر می خواهیم صنعت خودرو و قطعه پیشرفت کند، باید عوامل دخیل در فراوری یاری نمایند تا پیروز شویم. در 10سال گذشته فقط یک بار 1.6میلیون دستگاه خودرو فراوری کردیم. اما حتی با این رقم فراوری هم صنعت خودرو ما سودساز نیست. این صنعت با ساختار فعلی پیروز نخواهد بود. نیازمند تغییر عظیم در ساختار صنعت خودرو هستیم. بعد از اصلاح ساختار می توانیم داخلی سازی داشته باشیم و رضایت مشتری را برآورده کنیم. آن چیزی که در داخل ساخته نمی گردد و کیفیت آن مدنظر مشتری داخلی نیست، باید به وسیله واردات تامین گردد. واردات بد نیست، اما باید هوشمند و صحیح باشد.

قیمت خودروهای وارداتی گران قیمت در بازار

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1703

به "زیان 60 هزار میلیاردی سازندگان قطعات خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیان 60 هزار میلیاردی سازندگان قطعات خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید