رضوی: مواضع خصمانه عربستان علیه قطر؛ عامل نزدیکی این کشور به ایران و ترکیه

به گزارش پیامک خنده، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: انزوای قطر تنها در حالی شکسته می شد که قطر با کشور هایی ارتباط می گرفت که ارتباط خوبی با عربستان و امارات نداشتند و براساس این مکانیزم قطر به طور اتوماتیک به سمت ایران و ترکیه سوق پیدا کرد.

رضوی: مواضع خصمانه عربستان علیه قطر؛ عامل نزدیکی این کشور به ایران و ترکیه

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

سیدجعفر رضوی، کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره موضع ضد ایرانی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر اینکه تحریم های تسلیحاتی ایران باید ادامه یابد و واکنش قطر مبنی بر اینکه این موضع مورد تایید همه کشور های عضو شورا نیست، گفت: عربستان و امارات در یک سیاست خصمانه در حالی که به دنبال تحکیم ریاست خود بر شورای حکام خلیج فارس هستند کوشش کردند تا قطر را هم کنار خود داشته باشند.

وی ادامه داد: مواضع و اختلافات قطر و عربستان اولین بار در سفر ترامپ به ریاض خود را نشان داد و اخبار ضد و نقیضی از داخل عربستان در خصوص این اختلافات منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان به دنبال تحمیل نظرات خود به قطری ها بوده در حالی که قطر خود را یک بازیگر مستقل و تاثیرگذار تلقی می نماید و لذا براساس این فرایند روابط بین عربستان و قطر تیره و تار شد. و پس از این اتفاق قطر از سوی کشور های عضو حوزه خلیج فارس در انزوا نهاده شد و این انزوا قطری ها را به یک بحران رساند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره مصداق این بحران به کارشکنی های عربستان و امارات در قبال قطر اشاره نمود و گفت: عربستان جهت جنوب کشور خود را که تنها جهتی است که قطر می توانست از طریق آن به خشکی راه پیدا کند را قطع و به این ترتیب قطر در یک جزیره که آن را به طور کامل دریا احاطه نموده بود، نهاده شد. از طرفی دیگر از داخل دریا هم امارات جهت را به سوی قطر بست و با این حساب قطر از نظر جغرافیایی و سیاسی در یک بایکوت تمام عیار نهاده شد.

وی توضیح داد: این انزوای قطر تنها در حالی شکسته می شد که قطر با کشور هایی ارتباط می گرفت که ارتباط خوبی با عربستان و امارات نداشتند و براساس این مکانیزم قطر به طور اتوماتیک به سمت ایران و ترکیه سوق پیدا کرد. معمولا طوایف عظیم در قطر و عربستان با یکدیگر رابطه خویشاوندی دارند و این موضوع نیز باعث ایجاد اختلاف بین این دو کشور شد. البته قطر در این اثنا ارتباط خود با روس ها را نیز تعدیل کرد، اما نه به اندازه نزدیکی روابط خود با ایران و ترکیه.

رضوی درباره محکومیت قطر در قبال موضع ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس گفت: موضع اخیر قطر نیز ادامه همین بحث است که عربستان به دنبال آن است که حاکمیت خود را بر شورای همکاری خلیج فارس تحمیل کند و قطر حاضر به تمکین نیست و از آنجا که عربستان نسبت به قطر و ایران موضع خصمانه دارد این دو کشور به یکدیگر نزدیک شده اند.

رضوی در خاتمه اعلام نمود: البته موضع قطر در قبال شورای همکاری خلیج فارس در حمایت از ایران تاثیر چندانی بر رای شورای حکام خلیج فارس ندارد، چون دست نفوذ عربستان در بین کشور های عضو این شورا بازتر است و همیشه عربستان سعودی پیش نویس مورد نظر خود را به سادگی به شورای همکاری خلیج فارس تحمیل می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1064

به "رضوی: مواضع خصمانه عربستان علیه قطر؛ عامل نزدیکی این کشور به ایران و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضوی: مواضع خصمانه عربستان علیه قطر؛ عامل نزدیکی این کشور به ایران و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید