خودداری فرانسه از تحویل نقشه انفجارهای اتمی در صحرای الجزائر

به گزارش پیامک خنده، وزیر مجاهدین الجزائر از خودداری فرانسه برای تحویل نقشه مکان هایی که در آن انفجارهای اتمی در صحرای الجزائر انجام داده، اطلاع داد.

خودداری فرانسه از تحویل نقشه انفجارهای اتمی در صحرای الجزائر

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، الطیب زیتونی وزیر مجاهدین الجزائر در سخنانی به مناسبت پنجاه و نهمین سالروز استقلال این کشور از فرانسه (5 جولای 1962)، گفت که طرف فرانسوی از تحویل نقشه انفجارهای هسته ای در صحرای الجزائر خودداری می نماید.

فرانسه مابین سال های 1960 -1966 که الجزائر تحت استعمار این کشور قرار داشت، چندین آزمایش هسته ای در صحرای الجزائر انجام داده که چهار مورد آن در سطح زمین و 13 مورد هم در زیر زمین صورت گرفته است.

به نوشته روزنامه القدس العربی، زیتونی گفت که طرف فرانسوی از تحویل نقشه ای که مکان دقیق انجام این آزمایشات و دفن زباله های هسته ای و شیمیایی را نشان دهد، امتناع می ورزد.

وی گفت که فرانسه تا به امروز هیچ اقدامی برای پاکسازی منطقه ها آلوده یا پرداخت غرامت به خسارت دیدگان از این آزمایش ها انجام نداده است.

وزیر مجاهدین الجزائر بعلاوه گفت که انفجارهای هسته ای بیانگر ارتکاب جنایت هایی است که همچنان تشعشعات آن بر انسان ها و محیط زیست تأثیر می گذارد.

وزارت مجاهدین الجزائر در سال 1962 تشکیل شده و وظیفه آن، رسیدگی به امور شهدای انقلاب استقلال الجزائر از فرانسه و خانواده های آن هاست.

پرونده انفجارهای اتمی از مهم ترین پرونده های لاینحل بین الجزائر و فرانسه است که مذاکرات درباره آن به بن بست رسیده و در هر مناسبتی مقامات الجزائر از پاریس می خواهند که مسئولیت خود در این پرونده حساس را بپذیرد.

در همین رابطه پروفسور عبدالکاظم العبودی در سال 2000 در کتاب خود جنایت های اتمی فرانسه در صحرای الجزائر از این جنایت به اسم هولوکاست اتمی فرانسه و جنایت استعماری یاد می نماید.

در سال گذشته هم انجمن 13 فوریه 1960 که به امور قربانیان انفجارهای اتمی در الجزائر رسیدگی می نماید، در گزارشی از وجود بیش از 42 هزار قربانی این انفجارها که ناقص الخلقه به جهان آمده یا دارای اختلالات ذهنی، جسمی، بیماری های چشمی و بیماران مبتلا به سرطان هستند، اطلاع داد.

در این گزارش اشاره شده که سالانه 1100 مورد ابتلا به سرطان ثبت می گردد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1672

به "خودداری فرانسه از تحویل نقشه انفجارهای اتمی در صحرای الجزائر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودداری فرانسه از تحویل نقشه انفجارهای اتمی در صحرای الجزائر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید