تجمیع پسماندهای استان مرکزی در سه نقطه، لزوم مدیریت پسماندهای کشاورزی

به گزارش پیامک خنده، خبرنگاران/مرکزی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به تجمیع پسماندهای استان در سه نقطه، خواهان ساماندهی و رسیدگی به شرایط مدیریت پسماندهای کشاورزی در استان شد.

تجمیع پسماندهای استان مرکزی در سه نقطه، لزوم مدیریت پسماندهای کشاورزی

مهدی زندیه وکیلی در سومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان در سال 98 با اشاره به اینکه موضوع پسماند موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و اگر خودرو حامل پسماندها دچار واژگونی شد فرمانداران باید به سرعت جلسه کمیته مدیریت پسماند شهرستان را تشکیل داده و شرایط را ساماندهی نمایند، اضافه نمود: اگر پسماندها در محلی تخلیه می شوند باید متخلف به سرعت شناسایی و مراجع قانونی، انتظامی و قضایی به موضوع ورود نمایند.

وی در مورد ساماندهی و مدیریت پسماندهای صنعتی در استان مرکزی با اشاره به مصوبه جلسه قبل کارگروه مبنی بر برگزاری کمیته پسماند صنعتی توسط سازمان صمت استان و جذب سرمایه گذار جهت اقدام برای ایجاد سایت مدیریت و دفن پسماندهای صنعتی بیان نمود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید به فرآیند فراوری پسماند ورود کند و به صورت دقیق تعیین کند که چه واحدهای صنعتی دارای پسماند هستند، چه نوع پسماندی فراوری می نمایند و تاکنون برای مدیریت این پسماندها چه اقدامات و فرایندی را انجام می داده اند، همچنین این کمیته باید به صورت ماهانه تشکیل گردد، در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

زندیه وکیلی با تاکید بر اینکه کارگروه به هیچ عنوان به دنبال برخوردهای قهری با تخلفات در حوزه پسماند نیست، اما در صورت لزوم محیط زیست می تواند از ابزارهای قانونی استفاده کند، گفت: وجود کوهی از پسماند در مقابل شهرک صنعتی کاوه در شهرستان ساوه نشان از نبود نظارت و اقدامات اجرایی درست دارد، مدیریت این پسماندها مستلزم برنامه ریزی از سوی شهرک صنعتی کاوه است و اگر از ابتدا برای این شرایط و پسماندها فکری می شد، مسلما امروز محیط زیست با استقرار صنایع مخالفتی نداشت.

وی با اشاره به تجمیع پسماندهای استان در سه نقطه و تجمیع پسماند شهرستان های اراک، شازند، فرمهین، کمیجان، آشتیان و خنداب در سایت و محل دفن اراک بیان نمود: این تجمیع یکی از بهترین اقدامات استان در زمینه مدیریت پسماند است و اگر تناژ پسماند در یک منطقه افزایش یافت می توان اقداماتی چون احداث نیروگاه و فراوری برق را به انجام رساند. در حال حاضر پسماند شهرستان های ساوه، تفرش و زرندیه در ساوه و پسماندهای خمین، دلیجان و محلات در خمین تجمیع می گردد که مانع پراکنش پسماند شده، همچنین امکان تخلیه و دفن پسماندها در هر نقطه ای از استان را سلب نموده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی به شرایط پسماند عفونی شهر اراک اشاره نمود و گفت: هنوز پیمانکار بخش خصوصی برای جمع آوری پسماندهای عفونی مطب ها و کلینیک های خصوصی اراک فعالیت خود را شروع ننموده است و طبق قانون استمرار خدمات، تا زمانی که قرارداد این شرکت پیمانکار منعقد نشده است، شهرداری اراک موظف به جمع آوری این پسماندهاست و در صورت امتناع مورد برخورد قانونی قرار می گیرد.

وی توضیح داد: هر فراورینماینده پسماند عفونی در صورتی که پسماند خود را بی خطرسازی کرد می تواند آنرا به شهرداری یا شرکت پیمانکار تحویل دهد، اما در صورتی که بی خطرسازی توسط فراورینماینده پسماند انجام نگردد، باید پسماند را حتما تحویل شرکت پیمانکار بدهد.

زندیه وکیلی در مورد پسماندهای کشاورزی با موضوع کشت زیرپلاستیکی اظهار کرد: مسلما پلاستیک تنها پسماند بخش کشاورزی نیست و گستره بسیاری را شامل می گردد، اما نکته قابل تامل اینجاست که با چندمکاتبه نمی توان نسبت به جلوگیری از گسترش پسماندهای کشاورزی بویژه پلاستیک اقدام کرد. ساماندهی پسماندهای کشاورزی نیازمند برنامه ریزی دقیق است، تاکنون صورتجلسه ای مبنی بر برگزاری جلسه کمیته پسماندهای کشاورزی به دست من نرسیده است و ضروری است ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به این امر جدیت بیشتری داشته باشد و باید در راستای استفاده از کشت زیرپلاستیکی فرایند اصلاحی در پیش گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 580

به "تجمیع پسماندهای استان مرکزی در سه نقطه، لزوم مدیریت پسماندهای کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجمیع پسماندهای استان مرکزی در سه نقطه، لزوم مدیریت پسماندهای کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید