بیش از 4 میلیون تن کالای اساسی در گمرک دپو شده است

به گزارش پیامک خنده، وکیلی با بیان اینکه چهار میلیون و 154 هزار تن از شش قلم کالای اساسی گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام در بنادر کشور موجود است، گفت: از این تعداد سه میلیون تن در گمرک بندر امام خمینی تخلیه و نگهداری می گردد.

بیش از 4 میلیون تن کالای اساسی در گمرک دپو شده است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران ،غلی وکیلی در مورد دپو شدن کالا های اساسی در گمرک ؛ با بیان اینکه چهار میلیون و 154 هزار تن که از شش قلم کالای اساسی گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام در بنادر کشور موجود است، گفت: از این تعداد سه میلیون تن در گمرک بندر امام خمینی تخلیه و نگهداری می گردد که متعلق به 50 وارد کننده شخص حقیقی یا حقوقی است. این سه میلیون تن 74 درصد کل کالا های اساسی موجود در بنادر را تشکیل می دهد.

وی درباره دلایل عدم ترخیص کالا های مذکور از گمرک شرح داد و اظهار کرد: عدم تأمین ارز به موقع یا عدم صدور کُد رهگیری از سوی بانک مرکزی دلیل اصلی ترخیص نشدن کالا های اساسی از گمرک است. البته اخیراً بر اساس موافقتی که دولت انجام داده و به گمرک ایران ابلاغ نموده است، تمهیداتی اندیشیده شده است تا این کالا ها به سرعت ترخیص و در بازار داخلی یا به واحد های تولیدی عرضه گردد.

مدیر کل دفتر واردات گمرک کشور ترخیص کالا های اساسی با رویه اعتباری را یکی از ابلاغیات دولت به گمرک عنوان و بیان نمود: اگر صاحب کالای حاضر در گمرک درخواستی را به بانک مرکزی صادر کند مبنی بر اینکه تمایل دارد این کالا را با رویه اعتباری ترخیص کند، بانک مرکزی موظف شده است به قید فوریت و ظرف سه روز کاری موافقت خود را با درخواست صاحب کالا اعلام کند.

وی اضافه کرد: تا سال 1399 بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار اجازه داشتیم 90 درصد کالا های اساسی را تا زمان ارائه کُد رهگیری به گمرک، ترخیص کنیم و تنها 10 درصد را نگهداری کنیم. این مصوبه یاری زیادی برای جلوگیری از توقف تمام کالا در بنادر بود. این مصوبه مجدداً اخیراً تمدید شده است و ستاد تنظیم بازار را مجبور نموده است مصوبه قبلی را برای امسال نیز به گمرک ابلاغ کند، اما تا این لحظه این اتفاق نیافتاده است.

وکیلی در عین حال از کوشش برای ابلاغ این مصوبه گفت و مطرح کرد: البته بر اساس پیگیری هایی که توسط همکاران در ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، این موضوع تمدید شده است. دلیل آنکه احتیاج به ابلاغ مجدد مصوبه وجود دارد، آن است که گمرک اساساً طبق قانون اختیاری از خود ندارد و تمام اقدامات آن باید در قالب مصوبه های وزارت صمت باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 خرداد 1400 بروزرسانی: 17 خرداد 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1604

به "بیش از 4 میلیون تن کالای اساسی در گمرک دپو شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 4 میلیون تن کالای اساسی در گمرک دپو شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید