ایران در بیگانگی

به گزارش پیامک خنده، کارل مارکس در آرای خود از چهار نوع بیگانگیِ انسان در جامعه کاپیتالیستی سخن به میان آورده که به ترتیب بیگانگی با محصول، بیگانگی با فراوری، بیگانگی با خود و نهایتا بیگانگی با دیگری است.

ایران در بیگانگی

در گذر زمان، هر یک از اقسام این بیگانگی ها شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفته و زندگی فردی، حرفه ای و اجتماعی فرد را تحت اثر مخرب خود قرار میدهد.

وقتی به جامعه کنونی خودمان، با عنایت به چند دهه مسائل فرهنگی، اجتماعی، مالی و سیاسی که ما ایرانیان اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم تجربه نموده ایم، نظر می افکنیم؛ هر یک از اقسام این بیگانگی ها را به درصد بالایی در جامعه ایرانی شاهد هستیم.

یک) بیگانگی از محصول که سبب شده است ایرانی شهوت عجیبی برای خریدن و انبار کردن داشته باشد.

دو) بیگانگی از فراوری که سبب شده است ایرانی بجای فراوری به سمت دلالی سوق پیدا نموده و راه ساده ترِ سود فردی را به راه دشوارتر اما سازنده تر سود جمعی ارجح بداند.

سه) بیگانگی از خود که سبب ساز بحران معنا و پوچی زندگی ایرانی (بویژه جوان ایرانی) شده و او پذیرفته شدن در جمع بیمار را به خود-بودن ترجیح دهد.

و نهایتا چهار) بیگانگی از دیگری که ایرانی را به سمت بی تفاوتی نسبت به مصائب همنوع خود سوق داده است که محض مثال نگاهی گذرا به کامنت ایرانیان ذیل پُست های شبکه های اجتماعی به نیکی موید این مطلب است.

نتیجه گیری: ایرانی سردرگم و راه برون رفت، اهتمام به تمرین عقل و تجربه است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2203

به "ایران در بیگانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در بیگانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید