پیمان ترانس پاسیفیک بدون حضور آمریکا معنا ندارد

به گزارش پیامک خنده، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، معاون دبیر کابینه دولت ژاپن طرح استرالیا برای تشکیل پیمان تی پی پی جدید بدون حضور آمریکا را رد نموده و پیمان مذکور را بدون حضور آمریکا پوچ خواند.

پیمان ترانس پاسیفیک بدون حضور آمریکا معنا ندارد

بر اساس این گزارش، کویچی هاگیودا گفت: همانطور که نخست وزیر شینزو آبه گفت، بدون آمریکا، پیمان تی پی پی بی معنی است... توازن اساسی منافع بدون حضور آمریکا از بین رفته است.

هاگیودا همچنین تاکید نمود که ژاپن به شکل گیری این پیمان با حضور 11 کشور فکر نمی کند.

لازم به ذکر است که دیروز دوشنبه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری تازه کار آمریکا با جامه عمل پوشاندن به وعده انتخاباتی خود، از پیمان تجارت آزاد ترانس- پاسیفیک (TPP)، خارج شد -توافقنامه ای که در صورت اجرا، مناسبات تجاری 12 کشور حاشیه اقیانوس آرام با مجموع 40 درصد از حجم اقتصاد جهانی را تحت الشعاع قرار می داد.

به همین دلیل، ملکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا، از عزم دولت کانبرا به مذاکره با سایر کشورهای عضو TPP از جمله ژاپن، نیوزیلند و سنگاپور برای حفظ این پیمان علیرغم خروج آمریکا، اطلاع داد.

وی در عین حال از امکان تغییر سیاست واشنگتن در طول زمان و تمایل رکس تیلرسون گزینه ترامپ برای پست وزارت امور خارجه و بسیاری از جمهوریخواهان کنگره برای حفظ TPP، سخن گفت.

با این حال، ترنبول به فرصت پیش روی اعضا برای حفظ این پیمان بدون حضور آمریکا نیز اشاره نمود و گفت: قطعا برای چین هم پتانسیل پیوستن به پیمان ترانس- پاسیفیک وجود دارد.

لازم به ذکر است که این پیمان، سنگ زیربنای سیاست چرخش به پاسیفیک باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، برای مهار قدرت یابی چین در منطقه اقیانوس آرام تلقی می شد و این کشور را تنها در صورتی که حاضر به پذیرش معیارهای مالی آمریکا بود، به جمع دیگر اعضا راه می داد.

حالا، استرالیا، مکزیک و کانادا می گویند که در اجلاس مالی داووس، به چارچوب TPP منهای آمریکا فکر نموده و در این میان جایی هم برای چین و حتی اندونزی یا هر کشور دیگری که مایل به مشارکت باشد، در نظر گرفته اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 474

به "پیمان ترانس پاسیفیک بدون حضور آمریکا معنا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیمان ترانس پاسیفیک بدون حضور آمریکا معنا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید