ناسا برای درست کردن هابل به روزرسانی نرم افزاری را امتحان می نماید

به گزارش پیامک خنده، ناسا در حال آنالیز بعضی تنظیمات نرم افزاری تلسکوپ فضایی هابل است تا بتواند مشکل ایجاد شده را رفع کند و آن را به فعالیت علمی بازگرداند.

ناسا برای درست کردن هابل به روزرسانی نرم افزاری را امتحان می نماید

طبق آخرین به روزرسانی این آژانس که روز آدینه 5 نوامبر (14 آبان) منتشر شد، تیم بازیابی همچنان آزمایش سخت افزاری تلسکوپ را هم ادامه می دهد تا بتواند به طور مؤثر به ابزارهای واحد فرماندهی ابزار علمی و مدیریت داده فرمان ارسال کند. هم اکنون این تلسکوپ فضایی نمادین از زمانی که ابزارهای آن در اواخر اکتبر وارد حالت ایمن شدند، قادر به انجام مشاهدات علمی نیست.

ناسا اظهار داشت: به طور خاص، این تیم در حال تجزیه وتحلیل مدارهایی از واحد کنترل است که پیغام های همگام سازی را فراوری می نمایند و آن ها را به ابزار علمی می فرستند. آژانس بعلاوه در حال آنالیز امکان تغییر نرم افزار پرواز ابزارهاست تا به آن ها امکان دهد بدون قرارگیری در حالت ایمن، پیغام های همگام سازی داده ها را جست وجو نمایند. به گفته ناسا به نظر می رسد از دست دادن این پیغام ها در پی این نقص نرم افزاری بوده است.

تلسکوپ فضایی هابل که از سال 1990 در فضا مشغول فعالیت است و آخرین بار در سال 2009 به وسیله فضانوردان تعمیر و ارتقا داده شد، 25 اکتبر سال جاری (3 آبان) در پی یک نقص وارد حالت ایمن شد و هم اکنون نمی تواند رصدی انجام دهد اما در عین حال آژانس تأکید نموده است که همه ابزارها سالم هستند. این سومین بار در سال 2021 است که هابل در حالت ایمن قرار می گیرد.

با توجه به اینکه شاتل های فضایی که به طور دوره ای برای تعمیر به تلسکوپ پرواز می کردند، در سال 2011 پس از 30 سال فعالیت بازنشسته شدند، قرار نیست هابل دوباره به صورت حضوری تعمیر گردد، بنابراین متخصصان در حال کار از راه دور برای یاری به آن هستند. ناسا اظهار داشت: راهکارهای درنظر گرفته شده ابتدا با استفاده از شبیه سازی های زمینی تأیید می شوند تا اطمینان حاصل گردد که به درستی کار می نمایند.

تغییرات نرم افزاری، اگر انجام شوند، زمانی صورت می گیرند که تیم هابل به نمودارهای طراحی واحد کنترل، داده های پیغام های گمشده و دامنه تغییرات احتمالی نرم افزار ابزار را که می تواند باعث برطرف مشکل گردد، بازبینی کند.

به موازات فعالیت ها برای بازگردانی تلسکوپ به حالت عادی، اعضای تیم هابل کوشش می نمایند تا داده های موجود را از دوربین ها و ابزارهای رصدخانه جمع آوری نمایند. در هفته گذشته، این تیم بخش هایی از دوربین نزدیک فروسرخ و طیف سنج چند شیئی (NICMOS) را روشن کرد تا به تیم امکان دهد تا میزان تکرار مشکل همگام سازی را تشخیص دهد. NICMOS روز دوشنبه هفته گذشته بازیابی شد و از آن موقع هیچ پیغام همگام سازی داده های دیگری برای آن از بین نرفت.

در گام بعدی، مهندسان هابل در حال کار برای بازیابی ابزار دوربین پیشرفته نقشه برداری (ACS) هابل هستند تا هر چه زودتر بتواند جمع آوری داده های علمی را دوباره شروع کند. به گفته ناسا ACS به عنوان مناسب ترین ابزار برای شروع آزمایش راه اندازی دوباره انتخاب شد زیرا کمترین احتمال ایجاد تنش های اضافی در مجموعه این رصدخانه فضایی را دارد.

ناسا اظهار داشت: اگر پیش از آن پیغام گمشده ای مشاهده گردد، تصمیم برای فعال کردن ACS هم مورد آنالیز قرار خواهد گرفت. تیم هابل برای اطمینان از ایمنی ابزارها و جلوگیری از فشارهای اضافی بر روی سخت افزارها، با احتیاط پیش می رود.

عکس کاور: تلسکوپ فضایی هابل در مدار زمین

Credit: NASA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1847

به "ناسا برای درست کردن هابل به روزرسانی نرم افزاری را امتحان می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا برای درست کردن هابل به روزرسانی نرم افزاری را امتحان می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید