مواد مغذی چه موادی هستند؟

به گزارش پیامک خنده، مواد معدنی و ریز مغذی ها برای سوخت و ساز بدن بسیار اهمیت دارند. کمبود آنها در بدن می تواند موجب بروز مسائل بزرگی گردد.

مواد مغذی چه موادی هستند؟
آنالیز این که چه موادی مغذی هستند و برای بدن ضرورت دارند

چکیده :

مواد معدنی و ریز مغذی ها برای سوخت و ساز بدن بسیار اهمیت دارند. کمبود آنها در بدن می تواند موجب بروز مسائل بزرگی گردد. در مقاله پیش رو درباره این مواد با اهمیت و منابعی که می توان این مواد را از آنها به دست آورد و هم برخی آسیب هایی که در نتیجه کمبود این مواد به وجود می آیند، آشنا می شویم. در مواردی اگر علائم خاصی مشاهده کردید حتما از خود درمانی بپرهیزید و با پزشک متخصص مشورت کنید.

تعداد کلمات : 1806 / تخمین زمان مطالعه : 9 دقیقه

نویسنده : Dr. Edward Group

مترجم : میثم نریمانی

ریز مغذی ها (عناصر غذایی کم مصرف) عبارتند از ویتامین ها و مواد معدنی که مورد احتیاج بدن شما هستند. برخلاف عناصر غذایی پُر مصرف، برای حفظ سلامتی به مقادیر کم و کوچک از ریز مغذی ها یا عناصر غذایی کم مصرف، احتیاج دارید. ریز مغذی ها، برای فراوری آنزیم ها، هورمون ها، پروتئین ها و سایر محصولات فراوری شده به وسیله بدن شما، ضروری هستند. برخی از ریز مغذی ها نقش ویژه ای دارند، در حالی که ریز مغذی های دیگر طیف وسیعی از کارها را انجام می دهند.

مواد مغذی برای بهداشت و سلامتی بسیار مهم هستند. کمبود مواد معدنی می تواند پیامد های مضر و زیان بخش را به طور نامحدود در بچه ها و بزرگ سالان در تمام سنین داشته باشد. بچه ها نابالغ و سالخوردگان به خصوص از نظر کمبود مواد مغذی حساس هستند، به همین خاطر است که بسیاری از مکمل های غذایی برای گروه های سنی خاص، بهینه شده اند و بسیاری از غذا های اصلی مانند آرد با ویتامین ها و مواد معدنی تقویت می شوند.

با این حال ممکن است شما تعجب کنید اگر بدانید که غنی سازی مواد غذایی می تواند گمراه نماینده باشد زیرا این کار اغلب با انواع مختلف ویتامین مصنوعی انجام می گردد. این ویتامین های فراوری شده و مصنوعی، اغلب فاقد مواد مغذی مورد احتیاج برای جذب مناسب بدن هستند. به همین خاطر همواره، بهتر است برای به دست آوردن ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی از منابع غذایی کافی و مواد غذایی مناسب بهره ببرید تا اطمینان حاصل کنید که بدن شما می تواند به درستی از این مواد مغذی استفاده کند.

ویتامین ها چه هستند؟

ویتامین ها ترکیبات ارگانیکی هستند که عمدتا از مواد غذایی مشتق می شوند که بدن به مقادیر کم به آنها احتیاج دارد. به استثنای ویتامین D، دیگر ویتامین ها نمی توانند به وسیله ارگانیسمی که به آنها احتیاج دارد، فراوری شوند. ویتامین ها برای اهداف مختلفی به کار می فرایند. برخی از آنها مانند ویتامین های A، C و E آنتی اکسیدان هستند. دیگران، مانند ویتامین های B، برای رشد مغز جنین و سلامت مغز در فرایند بالا رفتن سن، حیاتی هستند. دو دسته ویتامین وجود دارد؛ ویتامین محلول در چربی و ویتامین محلول در آب.

ویتامین های محلول در چربی

ویتامین های A، D، E و K ویتامین های محلول در چربی هستند. بدن شما برای حفظ ذخایر ویتامین محلول در چربی، در مواردی که شما مصرف روزانه توصیه شده را به دست نمی آورید، ویتامین های موجود در چربی ها را ذخیره می نماید. این ویتامین ها برای اطمینان از جذب، بهتر است با چربی های سالم مصرف شوند.

ویتامین A

ویتامین A برای سلامت چشم و مغز لازم است. این ویتامین بعلاوه رشد را تنظیم می نماید و سیستم ایمنی را سالم نگه می دارد. منابع گیاهی امن ترین روش برای تامین احتیاج روزانه ویتامین A برای شما هستند. به دست آوردن ویتامین A از منابع حیوانی می تواند منجر به مسمومیت با ویتامین A گردد.

ویتامین D

ویتامین D هم هورمون است و هم یک ریزمغذی است. اگرچه نقش آن در حفظ و ارتقاء سلامت استخوان ها معروف است، اما بعلاوه یاری می نماید تا سیستم تنفسی تان را سالم نگه دارید، سلامت روانی و احساسی خود را افزایش دهید و هم سیستم ایمنی بدن شما را در برترین حالت کارایی اش حفظ می نماید.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است. شکل های مختلف این ویتامین در همه خواص آنتی اکسیدانی مشابهت دارند، اما یکی از خاص ترین آنها، آلفا توکوفرول است، و این همان چیزی است که بدن آن را بیشتر ترجیح می دهد. ویتامین E چربی های ظریف و حساس را از ترکیب شدن با اکسیژن حفظ می نماید و هم از ترشیدگی و فساد غذا، جلوگیری می نماید. یکی از کارهایی که این ویتامین برای محافظت ازDNA شما انجام می دهد این است که به وسیله متوقف ساختن رادیکال های آزاد، از آسیب رسیدن به ساختار شنماینده کروموزوم ها محافظت می نماید.

ویتامین K

نام ویتامین K ، از املاء کلمه آلمانی انعقاد خون (کواگیولاسیون) گرفته شده است، زیرا پروتئین های موجود در خون که مسئول تشکیل لخته خون هستند را فعال می نماید.

ویتامین های محلول در آب

در انسان، ویتامین محلول در آب، محدود به ویتامین های گروهB و ویتامین C می باشد. این ویتامین ها باید روزانه جایگزین شوند، زیرا آنها به راحتی در بدن ذخیره نمی شوند. در عوض، بدن ویتامین های محلول در آب که مازاد باشند را به وسیله ادرار دفع می نماید.

B-Complex Vitamins

ویتامین های گروهB شامل تیامین (B-1) ،ریبو فلاوین (B-2) ، نیاسین(B-3) ، اسید پانتوتنیک (B-5) ، پیریدوکسین(B-6) ، اسید فولیک (b-9) و کُبالامین (B-12) هستند. این ویتامین ها آزاد سازی انرژی در سلول ها (متابولیسم) را تنظیم می نمایند، به اسم یک همکار عمل می نمایند و بر اوضاع روانی و سلامت بدن تاثیر می گذارند. علاوه بر این، یک میکروبیومِ سالم، برای بدن ضروری و با اهمیت است زیرا برخی از پروبیوتیک ها در واقع باعث فراوری ویتامین B در روده می شوند. ویتامین B-12 و B-9 برای سلامت مغز بسیار حیاتی هستند. تحقیقات و مطالعات در خصوص نقش ویتامین B-12 نشان می دهند که این ویتامین یک قدرت اجباری و تحمیلی در حفظ کردن و نگه داشتن حافظه و عملکرد شناختی شما در فرآیند بالا رفتن سن دارد.

ویتامین C

ویتامین C به اسم یک آنتی اکسیدانِ شناخته شده (و به شدت تجاری) نقش بازی می نماید، اما نقش های دیگری هم دارد. ویتامین C برای رشد و بهبودی بدن بسیار مهم است. استحکام بافت های متصل نماینده و استخوان ها و حالت کشسانی پوست، همه این ها به وجود مقادیر کافی از ویتامین C در بدن، بستگی دارند. بعلاوه جذب آهن موجود در غذا به وسیله روده کوچک را افزایش می دهد.

ویتامین ها ترکیبات ارگانیکی هستند که عمدتا از مواد غذایی مشتق می شوند که بدن به مقادیر کم به آنها احتیاج دارد. به استثنای ویتامین D، دیگر ویتامین ها نمی توانند به وسیله ارگانیسمی که به آنها احتیاج دارد، فراوری شوند. ویتامین ها برای اهداف مختلفی به کار می فرایند. برخی از آنها مانند ویتامین های A، C و E آنتی اکسیدان هستند. دیگران، مانند ویتامین های B، برای رشد مغز جنین و سلامت مغز در فرایند بالا رفتن سن، حیاتی هستند. دو دسته ویتامین وجود دارد؛ ویتامین محلول در چربی و ویتامین محلول در آب.

مواد معدنی چه هستند؟

به طور کلی، مواد معدنی، ترکیباتی غیر آلی و طبیعی هستند. آنها در رژیم غذایی شما، مواد مغذی بسیار مهمی هستند که سلول های شما را قادر می سازند تا عملکرد های ضروری را انجام دهند. مواد معدنی به ماکرو مینرال ها و مواد معدنی نشان دار که بعلاوه به اسم میکرو مینرال ها شناخته می شوند، تقسیم می شوند. تعیین شده است که بدن شما به مواد ماکرو مینرال در مقادیر بسیار بزرگتری نسبت به مواد معدنی، احتیاج دارد.

ماکرو مینرال ها

ماکرو مینرال ها شامل مهمیم، گوگرد و الکترولیت ها هستند: پتاسیم، کلسیم، سدیم، کلر و فسفر. بیشتر مردم کلرید سدیم (نمک طعام) را به اندازهی بیشتر از آنچه احتیاج دارند دریافت می نمایند که به سلامتی آنها لطمه وارد می نماید. در حالی که اندازهی نمک برای بدن لازم است، شما تقریبا به اندازه ایکه بیشتر آمریکایی ها نمک مصرف می نمایند، به نمک احتیاج ندارید (آمریکایی ها نمک زیاد و بیش از حدِ لازم برای بدن مصرف می نمایند که بسیار مضر است). سعی کنید اندازه مصرف نمک خود را در هر زمان که ممکن باشد محدود کنید.

مهمیم

مهمیم یکی از مواد مغذی مشهور نیست، اما برای بسیاری از فرآیند های حیاتی، لازم است. این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم دارد و به اسم یک عامل در صدها واکنش شیمیایی در بدن عمل می نماید. مهمیم بعلاوه برای شکل گیری مناسب استخوان و سنتز مواد ژنتیکی، حیاتی است.

کلسیم

شما از بین همه مواد معدنی، ممکن است بیشتر با کلسیم آشنا باشید، که بیشترین ماده معدنی در بدن است. کلسیم خیلی بیشتر از استحکام استخوان، مسئول برطرف و انقباض ماهیچه ها و رگهای خونی، شلیک عصبی و برقراری ارتباط بین سلولها است.

پتاسیم

بیشتر آمریکایی ها، یعنی 98 درصد که رقمی حیرت انگیز است، بدبختانه کم کم از مصرف پتاسیم می افتند (پتاسیم کمی دریافت می نمایند). پتاسیم مسئول عملکرد عضلات و عصب، یکنواختی ضربان قلب و سم زدایی از سلول است. پتاسیم به اسم عاملی برعکسِ سدیم عمل می نماید، به همین خاطر لازم است که اندازه مصرف سدیم و پتاسیم شما متعادل باشد.

اندازه مواد معدنی

بدن به مواد معدنی ضروری (میکرو مینرال ها) کمتر از ماکرو مینرال ها احتیاج دارد. ماکرو مینرال ها در مقیاس گرم، اندازه گیری می شوند، در حالی که مواد معدنی در مقیاس میلی گرم و میکرو گرم، اندازه گیری می شوند. بیشترین میکرو مینرال هایی که بدن شما احتیاج دارد کروم، آهن، ید، سلنیوم، منگنز، روی، مولیبدن و مس است. شما بعلاوه استثناء به مقادیر بسیار کمی از نیکل، سیلیکون، وانادیوم و کبالت احتیاج دارید.

اگرچه شما به اندازه کمی از این مواد مغذی احتیاج دارید، اما آنها برای سلامتی بسیار مهم هستند. بسیاری از شرایط بهداشتی خطرناک و نابودگر با کمبود مواد معدنی مانند ید و آهن مرتبط هستند. به گفته سازمان بهداشت دنیای، تقریبا 1.6 میلیارد نفر در سراسر دنیا به دلیل کم خونیِ ناشی از فقر آهن، توانایی کمی برای کار کردن دارند. همه ساله نزدیک به 20 میلیون کودک از مادرانی با سطوح ید غیر کافی متولد می شوند، وضعیتی که موجب بروز اختلال شدید در شناخت می گردد.

بیشتر بدانید : عناصر مغذی مواد غذایی

مواد مغذی و تغذیه

فقط چند راه برای پاسخ گویی به احتیاج های شما به مواد مغذی وجود دارد: رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، مکمل های کافی، و به اندازه کمتر، پخت و پز در ظروف چدنی. ویتامین ها و مواد معدنی به راحتی در آزمایشگاه ها فراوری می شوند و به قرص ها تزریق می شوند، اما همواره بهتر است که مواد مغذی مورد احتیاج خود را از منابع گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات به دست بیاورید.در مرکز بهبودی دنیای، ما بر روی جدا سازی برترین مواد مغذی از منابع گیاهی طبیعی، ارگانیک و متمایز تمرکز می کنیم. برخی از مکمل های غذایی مورد علاقه ما شامل موارد ذیل است:

مکمل سلنیوم ما، از دانه های خردل ارگانیک تهیه می گردد. این مکمل، سلنیوم مورد احتیاج بدن که برای تیروئید و سلامت کلی لازم است، را فراهم می نماید.

دتوکاسیدین یک مکمل ضروری فراوری شده از یُد است که از رسوبات نمک طبیعی تهیه می گردد. این مکمل غذایی، سلامتی ایمنی و تیروئید را تقویت و حمایت می نماید و باعث سم زدایی از هالوژن هایی مانند فلوراید و بُرُم می گردد.

بیوتین، که بعلاوه به اسم ویتامین B-7 شناخته شده است، از گیاه سِسبانیا (sesbania ) تهیه می گردد؛ این مکمل از مو و ناخن سالم در سطح سلولی پشتیبانی می نماید.

برگرفته از سایت: Food Articles - Global Healing Center.url

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1801

به "مواد مغذی چه موادی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد مغذی چه موادی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید