فیس بوک چگونه دنیا را به تسخیر خود درآورد؟

به گزارش پیامک خنده، داستان فیس بوک از سرگرمی چند جوان دانشجو در خوابگاه های دانشگاه هاروارد آغاز شد. مارک زاکربرگ به یاری دوستانش ادواردو ساورین، اندرو مک کالم، داستین موسکوویتز و کریس هیوز در سال 2004 میلادی، سرویس وبگاه شبکه اجتماعی به وجود آورند.در سال 2012، سهام فیس بوک به صورت عمومی عرضه شد و با ثبت 104 میلیارد دلار ارزش بازار، صاحب رکورد جدیدی در دنیا شد. با وجود این که در سال های اخیر شبکه های اجتماعی بسیاری وارد دنیای دیجیتال شدند؛ فیس بوک هنوز یکی از پرطرفدارترین رسانه های اجتماعی در سراسر دنیا است. می خواهید این داستان را را بدانید و با مارک زاکربرگ؛ این جوان آمریکایی که تعریف اینترنت را تغییر دارد، آشنا شوید؟ تا خاتمه همراه ما در شنبه مگ بمانید.

فیس بوک چگونه دنیا را به تسخیر خود درآورد؟

مارک زاکربرگ

مارک الیوت زاکربرگ (Mark Elliot Zuckerberg) متولد 14 می 1984، برنامه نویس رایانه و یکی از موسسان اصلی وبگاه شبکه اجتماعی فیس بوک است. او اولین قدم های راستا خود را در کودکی و سن بسیار کم برداشت و در همان سال ها نیز موفقیت هایی را تجربه کرد که کمتر کسی می تواند در تمام طول زندگی تجربه کند. علاقه بسیار او در کودکی باعث شد از والدینش کتاب آموزش برنامه نویسی C++ را هدیه بگیرد و بتواند به یاری آن، در همان سال های کودکی، برنامه نویسی رایانه ای آتاری را انجام دهد. بعد از این سال ها و گذشت دو سال از اولین قدم هایی که زاکر در راه کدنویسی و آموختن آن ها برداشت، در طول مدت دوسال یک برنامه مهم برای خانوده خود به نام ZuckNet طراحی کرد. زاکر این برنامه را برای برقراری ارتباط میان پدرش و خانواده ساخت. پدر او که ساعت های زیادی در مطب دندان پزشکی خود مشغول و دور از خانه بود، با یاری این برنامه توانست به اعضای خانواده پیغام بفرستد و یا از آن ها پیغام دریافت کند.

نسخه اولیه این پیغام رسان دراصل همان Instant Messenger شرکت AOL بود.

اما استعداد ها و فعالیت های رایانه ای زاکربرگ هیچوقت متوقف نشد. زمان اشتغال به تحصیل دوران دبیرستان، همواره در کوشش برای ساخت برنامه های جدید دیگری بود. همان زمان یک پیشنهاد کاری عظیم دریافت کرد و به واسطه این پیشنهاد، زاکر وارد مراحل ساخت برنامه ای به نام Synapse شد. این برنامه نوعی هوش مصنوعی بود که عادات کاربران در گوش دادن به موسیقی را شناسایی می کرد. زاکربرگ رویاها و هدف های خود را به زبان صفر ویک به گوش نرم افزارها می خواند و جادوی ساخت برنامه های مختلف نرم افزاری را به نام خود ثبت کرد. همین بهانه ای بود که شرکت های AOL و مایکروسافت، پیشنهاد و درخواست همکاری با او را داشته باشند. او یک جوان آمریکایی بود یا فکری سراسر از ایده ها و برنامه های خلاق و متفاوت که تنها حاصل یکی از آن ها توانست جهانی اینترنت را تغییر دهید. برای چنین فکر عظیمی، رسیدن و آموختن این که بتوان چگونه تاثیر بیشتری روی مردم و افراد گذاشت، مهم تر از این بود که پای بند دوتا از عظیم ترین شرکت های فناوری در جهان گردد. زیرا که زاکر به دنبال تاثیر روی مردم تمام جهان بود و این نیازمند آموختن چگونگی برقراری ارتباط با مردم است. درست در همین جا بود که داستان فیس بوک رقم خورد.

مارک زاکربرگ و هاروارد، نقطه آغاز داستان فیس بوک

در سال 2002، وقتی زاکر دانشجوی هاروارد شد تمام فکر ها و پیش بینی ها حاکی از این بود که بعد از این، زاکر را به عنوان دانشجوی برنامه نویسی خواهیم شناخت؛ اما نه! رشته روان شناسی انتخاب زاکربرگ برای تحصیل در دانشگاه بود.

این انتخاب در ابتدا شاید عجیب باشد. وقتی به ماهیت و ظاهر اعتیاد آوراشتراک گذاری ها، لایک ها، اظهارنظر ها و تعاملی که با حضور در فیس بوک، با افراد انجام خواهد شد؛ به پاسخ این سوال که چرا روان شناسی، پی خواهید برد و قسمت مبهم این انتخاب، برای شما روشن تر خواهد شد. زاکربرگ وقتی در حال تحصیل رشته روان شناسی بود؛ سایت اینترنتی Facemash را راه اندازی کرد که تبدیل به یکی از دردسر های جدی او در همان اوایل تحصیل اش و سال 2003 شد. این سایت اینترنتی که در 4 ساعت اول انتشار، 450 کاربر داشت؛ از کاربران می خواست با توجه به تصاویر خوابگاه، در خصوص میزان جذابیت هریک از دانشجویان نظر بدهند. این خطری شد برای اخراج زاکربرگ که درنهایت پس از عذرخواهی عمومی، به او اجازه دادند بماند. اما زاکربرگ بازهم دست از برنامه نویسی و ساخت برنامه های مختلف برنداشت.

تاریخچه فیس بوک

فوریه 2004 شاهد انتشار نخستین جرقه های فیس بوک بود. سکوی آشنایی جهان با فیس بوک کنونی ،که البته آن روزها نام اش کمی متفاوت از فیس بوک شناخته شده این روزها بود.

The Facebook پروژه مشابهی بود که در همان سال 2004 توسط زاکربرگ و مشارکت سه تن دیگر از دانشجویان هاروارد به نام های کامرون وینکلوس، تایلر وینکلوس و دیوا نارندرا طراحی و ساخته شد. The Facebookدر واقع قالب یک شبکه اجتماعی بود که به کاربران امکان می داد پروفایل شخصی خود را شامل اطلاعات و عکس های فردی، در آن شبکه ایجاد نمایند. اما زاکربرگ عضو ثابت این گروه 4 نفره سازنده نماند و انتها پس از انجام این کار از گروه کنار رفت و با خود ایده اصلی برند فیس بوک را هم از آن گروه بیرون آورد. این اولین نقطه آغاز تاریخچه داستان فیس بوک است.

زاکربرگ و ادعای دزدی

شش روز پس از کارافتادن The Facebook، بعد ها همین بهانه ای شد تا همکاران سابق او بگویند که زاکربرگ ایده اصلی فیس بوک را از آن ها دزدیده است!

کمرون و تایلر وینکلووس، دو برادر دوقلویی بودند که به عنوان شاکیان اصلی، موضوع را با روزنامه The Harvard Crimson مطرح کردند. هم کلاسی آن ها یعنی دیوا نارندرا نیز به عنوان یکی دیگر از شاکیان پفراینده در این موضوع، حضور داشت. این شکایت، اولین چالش حقوقی زاکربرگ و سرگرمی جدیدش بود که تا 2008 به طول انجامید. . انتها در سال 2008 توافقی میان هرچهارنفر این افراد بسته شد که به موجب آن توافق، سه نفر دیگر، معادل 1.2 میلیون سهم از شرکت فیس بوک و معادل 65 میلیون دلار جریمه، دریافت نمایند.

The Facebook اتفاقی متفاوت و مهم بود که به سرعت رشد یافت و تقریبا در تمام دانشگاه های ایالت متحده و کانادا عضوداشت. زاکربرگ The Facebookرا روی دامنه .Com منتشر کرد. یکی از عواملی که زاکربرگ را به ساختن این وب سایت تشویق می کرد؛ سرمقاله روزنامه دانشگاه هاروارد در خصوص فیس مش بود که تایید می کرد تکنولوژی لازم جهت راه اندازی وب سایت متمرکز هاروارد در دسترس است.

فیس بوک چیست

عضویت در فیس بوک در ابتدا تنها به دانشجویان هاروارد محدود بود و در ماه های نخست تقریبا بیش از نیمی از دانشجویان این دانشگاه عضویت در این سایت را برای خود داشتند. زاکربرگ با دیدن استقبال و گسترده دانشجویان از وب سایتش، به فکر توسعه و گسترش آن افتاد.

گسترش داستان فیس بوک میان مردم با همراهی و یاری چهار تن از دوستان زاکر، یعنی اداواردو سورین، داستین ماسکوتیز، اندرو مک کالم و کریس هیوز رخ داد. انتها در سال 2005 پیشوند The از نام فیس بوک برداشته شد و دفتر اصلی فیس بوک به پالوآلتو در کالیفرنیا منتقل شد. اولین سرمایه گذار فیس بوک در آن سال ها پیترثیل، یاری موسس سرویس پی پل بود.

دسترسی عمومی مردم جهان، به فیس بوک

نقطه عطف دسترسی فیس بوک برای کاربران جهانی در سال 2006 رقم خورد. در این سال بود که درهای ورود کاربران و مردم عادی از سراسر جهان باز شد. در تاریخ سپتامبر 2006 بستر استفاده از فیس بوک برای تمام مردمی که امکان دسترسی به اینترنت را داشتند فراهم شد. سراطی داشتن یک حساب در فیس بوک آنقدرها سخت نبود که برای حضور و استفاده از این شبکه اجتماعی مردم دچار سختی و دلزدگی شوند. هرکسی که بیش از 13سال داشتو دارای یک آدرس ایمیل معتبر بود، می توانست صاحب یک حساب کاربری در فیس بوک گردد.

مطالب مرتبط

فیس بوک زن

19 تیر 99 70

بانک جهانی فیس بوک!

28 مهر 98 4,192

تعداد کاربران فیس بوک

در سال 2006 که برند فیس بوک پا به عرصه جهانی گذاشت، آمارها شاهد رشد چشم گیر نرخ عضویت و افزایش حساب های کاربری فیس بوک شدند. آن چیزی که از آنالیز این آمار به آن دست یافتیم حاکی از اعدادی است که پیش روی شماست.

  • دسامبر 2006: 12 میلیون
  • آوریل 2007: 20 میلیون
  • ژوئیه 2007: 30 میلیون
  • اکتبر 2007: 50 میلیون

در ماه می 2007 فیس بوک در طی اقدامی به امکانات خود Marketplace را اضافه نمود. افزونه به کاربران اجازه می داد در بخش ها و عنوان های مختلف محصولات و خدمات خود را بفروشند. همچنین شاهد راه اندازی پلت فرم توسعه دهنده برنامه های کاربردی فیس بوک نیز در این سال بودیم. توسعه این پلت فرم ها، امکان ادغام شدن برنامه ها و بازی های مخصوص را با فیس بوک می داد که رخ دادی جدید در شکل گیری داستان فیس بوک و پنجره های جدیدی را به سوی استقبال مردم جهان از این شبکه اجتماعی بازکرد.

سپس در سال 2008 شاهد انتشار نسخه عظیمی از فیس بوک بودیم. امکان چت فیس بوک به این برنامه اضافه شد و از طریق آن می توانست از راه دور با دوستان و خانواده ارتباط گرفت.

در همین حال، تعداد کاربران به رشد خود ادامه دادند:

  • آگوست 2008: 100 میلیون
  • ژانویه 2009: 150 میلیون
  • فوریه 2009: 175 میلیون
  • آوریل 2009: 200 میلیون
  • ژوئیه 2009: 250 میلیون
  • سپتامبر 2009: 300 میلیون

انتها در دسامبر 2009 خلق برند فیس بوک به یک نقطه عطف عظیم رسید. با 350 میلیون کاربر ثبت شده و 132 میلیون کاربر ماهانه منحصر به فرد، تبدیل به محبوت ترین پلت فرم اجتماعی در جهان شد. اما رشد و پیشرفت امکانات فیس بوک در یک زمان متوقف نشد. در سال بعد تغییر و تحولات بیشتری، مانند توانایی پسندیدن نظرات و برچسب زدن به عکس ها در جعبه امکانات جذاب فیس بوک نهاده شد و در ژوئیه تعداد کاربران به 500 میلیون رسید.

فیس بوک و خریداری پیغام رسان واتس اپ

در فوریه سال 2014 فیس بوک اعلام نمود که قصد خرید واتس اپ با قیمتی باورنکردنی دارد. 19 میلیارد دلار قیمتی بود که درنهایت معامله بین این دو شرکت را نهایی کرد و سرویس پیغام رسان واتس اپ را به این مجموعه اضافه نمود. فیس بوک اعلام نمود که سرویس واتس اپ کماکان به صورت مستقل از فیس بوک فعال خواهد بود و به جز فیس بوک مسنجر، این خرید به امکانات و ارتباطات سرویس فیس بوک یاری خواهد نمود.

درماه بعد، زاکربرگ برای فیس بوک دست به خرید دیگری زد. این بار شرکت واقعیت مجازی Oculus VR به لیست دارایی های شرکت فیس بوک با هزینه دو میلیارد دلار اضافه شد. این خرید برای فیس بوک به این معنی بود که قصد ورود و انجام سیاست های جدید در جهت تبدیل پلت فرم آکیولس، به پلتفرمی نو و تجربه ای جدید در حوزه ی بازی های رایانه ای و واقعیت اضافه نموده دارد. به این ترتیب فیس بوک در سال2014 از محدوده یک پیغام رسان جهانی فراتر رفت و تغییرات جدی در دیدگاه تیم مدیریتی فیس بوک ایجاد شد.

فیس بوک و ماجرای اخبار جعلی

رشد و انتشار اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی همواره مسئله ای غیرقابل جلوگیری بود. رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک با اخبار جعلی و اطلاعات دروغین همواره در دسترس کاربران و بازدید آن ها قرار داشت. بسیاری از این اخبار جعلی توسط سایت هایی نوشته می شد که سعی در راهنمایی ترافیک به سمت سایت های خود برای درآمد و تبلیغ داشتند و یا نوعی اهداف سیاسی را دنبال می کردند. در هر صورت، حقیقتی پشت هیچ یک از این اخبار و مقالات منتشر شده نبود. این مسئله برای فیس بوک که کاربران بسیاری داشت تبدیل به یک مقوله جدی شد. آن ها تصمیم گرفتند برای مقابله و کاهش انتشار اخبار دروغین کاری بنمایند.

در ژانویه سال 2015، ویژگی جدیدی را اعلام نمودند که به کاربران امکان نشانه گذاری مقاله یا مطلبی را به عنوان خبر خلاف واقع می داد. در صورت بروز چنین اتفاقی، یادداشت دیگری برای کاربران دیگر اضافه می شد که می گفت ایت مقاله به عنوان خبر جعلی از طرف کاربران دیگر نشانه گذاری شده است. به این ترفند فرایند انتشار خبرهای دروغین تا حدی متوقف می شد.

با این وجود همه این ها کار ها کاملا کارساز نشد اما این آخرین کوشش فیس بوک برای حل این مشکل نبود.

تغییر الگوریتم، مقابله ای برای انتشار اخبار دورغین

در سال 2016 و با انتشار بیش ازپیش اخبار دورغین و فریب کار، فیس بوک اعلام نمود که اکنون 1.5 میلیارد کاربرد روزانه، 3 میلیون کاربرهای تبلیغی و 3.69 میلیارد دلار سود در سال 2015 به دست آورده اند. در ماه ژوئن همان سال، فیس بوک اولین قدم های تغییر در الگوریتم خود را برای جلوگیری از جعل و انتشار خبرهای غیرواقعی برداشت. در طراحی های جدید الگوریتم خود اعلام نمود که بعد از این، برای هر یک از کاربران، انتشار و نمایش پست های دوستان و خانواده شما در اولویت قرار خواهد گرفت.

اما در ماه آگوست تغییرات دیگری در الگوریتم نمایش پست های فیس بوک رخ داد. حالا این بستر قضاوت می کرد که کدام داستان ها آموزنده بوده و سپس آن ها را در معرض دید افرادی که با علایق قبلی آن ها مطابقت داشته، نمایش می دهد.

جمع بندی

از داستان برند فیس بوک، این شبکه جهانی همه گیر گفتیم. شناخت و آشنایی با سازنده های این برنامه اینترنتی و داستانی که در پس ذهن مارک زاکربرگ باعث شکل گیری فیس بوک شد. در مقطعی از زمان ادعای دزدی بودن ایده فیس بوک تبدیل به دردسری برای مارک زاکر برگ شد که او را وارد اتهام جدی از طرف دوستان و همکارانش در ساخت The Facebook کرد. با همه این ها سال 2006 فیس بوک از دریچه جهانی به مردم عرضه شد و مخاطبان و مشتاقان بسیاری را به خود جلب کرد. تا به جایی که این روزها، تعداد کاربران فیس بوک از عدد میلیارد تجاوز نموده است. همانند تیغ دولبه هرکاری فیس بوک نیز از داشتن معایب خود درکنار مزایای بسیارش بی بهره نماند. اکنون شما برای ما تجربیات خود درمورد فیس بوک و کار با این شبکه مجازی بنویسید.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1130

به "فیس بوک چگونه دنیا را به تسخیر خود درآورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیس بوک چگونه دنیا را به تسخیر خود درآورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید