علائم و نشانه های آلرژی به هویج

به گزارش پیامک خنده، آیا تا به حال به این واقعیت فکر نموده اید که هویج که یکی از سالم ترین و پراستفاده ترین سبزیجات مورد استفاده است بتواند در برخی افراد آلرژی یا حساسیت ایجاد نماید؟ گرچه این آلرژی در ایالات متحده چندان شایع نیست اما حدود

علائم و نشانه های آلرژی به هویج

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آیا تا به حال به این واقعیت فکر نموده اید که هویج که یکی از سالم ترین و پراستفاده ترین سبزیجات مورد استفاده است بتواند در بعضی افراد آلرژی یا حساسیت ایجاد نماید؟ گرچه این آلرژی در ایالات متحده چندان شایع نیست اما حدود 25% از جمعیت اروپا را تحت تأثیر قرار داده است. اجازه دهید به وسیله این مقاله از علائم و نشانه های آلرژی به هویج اطلاع یابیم.

آلرژی نسبت به هویج در لیست فراوانترین شش آلرژی غذایی قرار ندارد و از اینرو افرادی که نسبت به مواد غذایی گرده ای حساسیت دارند، از واکنشهای آلرژیک مشابه به هویج رنج می برند. آلرژی به مواد غذایی گرده ای چه نوع آلرژی است؟ این آلرژی، سندرمی است که با انبوهی از واکنشهای آلرژیک در دهان پس از مصرف بعضی میوه، سبزیجات و آجیل یا مغزهای خوراکی رخ می دهد. از آنجا که این آلرژن ها (مواد حساسیت زا) ناحیه دهان را مورد هدف قرار می دهند، این عارضه بعلاوه تحت اسم سندرم آلرژی دهانی و یا OAS شناخته می گردد. در اصطلاح پزشکی، OAS نشان دهنده واکنش پذیری متقاطع یا متقابل میان آثار بجا مانده از گرده درخت و یا دانه است که معهذا در بعضی میوه و سبزیجات وجود دارد.

در صورتی که نسبت به گرده حساسیت دارید، نسبت به مواد غذایی گرده ای و هویج هم آلرژی خواهید داشت. این به علت ساختار مشابه هویج و مواد غذایی گرده ای است. ساختار پروتئینهای گرده مشابه با پروتئینهای هویج می باشد. همانطور که پیش از این اسم شد، مواد غذایی گرده ای نپخته و یا هویج خام از آن باب، موجب بروز واکنشهای آلرژیک می شوند به این علت که عمل پخت پروتئین های آلرژی زا موجود در هویج را از بین برده و آنها را غیر آلرژیک می سازد. با این حال، صرف نظر از پخته شدن هویج، بعضی افراد به آن حساسیت دارند. در چنین مواردی، احتیاط و درمان تنها مواردی بوده که می توان اتخاذ نمود. در ادامه شماری از نشانه ها و علائم آلرژی به هویج خام در افراد بالغ و بعلاوه بچه ها آورده شده است.

علائم در بزرگسالان

گرده درخت غان، ماده غذایی حساسیت زایی که علائم و نشانه های آلرژیک را در اثر مصرف مواد غذایی خام فراوری می کند، آلرژن استنشاقی است که با هویج واکنش متقابل از خود نشان می دهد. در صورتی که دارای آلرژی خفیف نسبت به هویج هستید، ممکن است بلافاصله پس از مصرف آن دچار بعضی واکنشهای متداول شوید. در ادامه نواحی از بدن که بیشترین تأثیر را از آلرژنها می پذیرند و علائمی که از خود نشان می دهند را معرفی می کنیم.

دستگاه گوارش

پوست

دستگاه تنفسی

سیستم دهانی

تهوع

خارش

خس خس سینه (که در آن هر نفس فراوری صدای سوت مانندی می کند)

احساس سوزش در لبها و دهان

استفراغ

کهیر (نواحی متورم همچون نیش پشه)

سرفه

تورم لبها، زبان و دهان

یبوست

بثورات پوستی

سفتی قفسه سینه

خارش لبها، زبان، گلو و نرم کام

گرفتگی عضلانی

اگزما

گرفتگی بینی

احساس سوزن سوزن شدن در دهان و گرفتگی صدا

آنافیلاکسی

عارضه وخیمی بوده که فرد مبتلا به آلرژی نسبت به هویج و سایر مواد غذایی گرده ای دچار آن شده به گونه ای که به او شوک آنافیلاکتیک دست داده و با مشکل در تنفس و فشار خون پایین روبرو شده و احساس غش و بی هوشی می کند. علاوه بر آن، آنافیلاکسی می تواند موجب افزایش ضربان قلب، اضطراب، سردرگمی، و سرگیجه شده که منتهی به کما و یا حتی مرگ شخص می گردد. این علائم معمولاً به سرعت و در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ظاهر شده و می تواند در صورتی که فرد فوریتهای پزشکی را دریافت ننماید، خطر جانی به همراه داشته باشد.

آلرژی به هویج در بچه ها

زمانی که سیستم ایمنی نوزاد مواد بی ضرر را به اسم انواع مضر شناسایی می کند، واکنشهای آلرژیک رخ می دهد. سیستم ایمنی آغاز به فراوری آنتی بادیهایی برای محافظت از نوزاد در برابر قرار گرفتن بیشتر در معرض مواد آلرژی زا می کند. با این حال، در زمان قرار گرفتنهای مکرر در معرض آلرژن، این آنتی بادیها موجب بروز واکنشهای آلرژیک در مقابل آن آلرژن می شوند. علائم متداول ظاهر شده در نوزاد و کودک پس از مصرف هویج به توضیح ذیل است:

تهوع

استفراغ

فراوری گاز اضافی بعد از هر وعده غذایی تازه

یبوست

خس خس سینه

آب آمدن از چشم و قرمزی آن

آبریزش بینی یا گرفتگی

ورم صورت، لب و زبان

انسداد در گلو

کهیر

بهتر است به نوازاد 7 ماهه هویج پخته داده گردد و هویج خام رنده شده در 10 ماهگی به او داده گردد. پیش از تغذیه نوزاد خود برای نخستین بار و وارد نمودن آن به رژیم غذایی او با پزشک خانوادگی خود مشورت نمایید. بسیار اهمیت دارد که بتوانید میان آلرژی و اختلال گوارشی تفاوت قائل شوید. بعضی بچه ها دارای اختلالات گوارشی خاصی بوده که به علت آن نمی توانند بعضی مواد غذایی را تحمل کنند، در حالی که بعضی از آنها در واقع نسبت به بعضی مواد غذایی آلرژی دارند. یک متخصص آلرژی می تواند به وسیله انجام چندین آزمایش مشخص نماید که آیا این شرایط یک آلرژی است و یا یک اختلال گوارشی می باشد.

نکاتی جهت پیشگیری و درمان آلرژی به هویج

ساده ترین راه جلوگیری از بروز آلرژی به هویج خودداری از مصرف آن است. هنگامی که مقصر در این امر را شناختید، بهتر است بجای گشتن در پی درمان پس از ابتلا به آن، این ماده غذایی را از رژیم غذایی خود خارج سازید.

گاهی اوقات، حتی هنگامی که نزدیک به اجاق گاز ایستاده و یا بخار برخاسته از هویج پخته شده را استنشاق می نمایید، ممکن است دچار گلو درد، تنگی نفس و اشکال در بلع شوید. در صورتی که بخار به درون چشمهای شما رود، ممکن است موجب ورم ملتحمه چشم که عموماً تحت اسم چشم صورتی یا قرمزی چشم شناخته می گردد، شد. بنابراین سعی نموده به هنگام پخت هویج از آن دوری گزینید.

اقدام احتیاطی که در زمان غذا خوردن در بیرون از خانه می توانید انجام دهید این است که برچسب مواد غذایی را خوانده و یا در خصوص مواد اولیه بکار رفته در غذا سئوال نمایید.

در صورتی که حتی پس از رعایت اقدامات احتیاطی از آلرژی نسبت به هویج رنج می برید، یا بایستی چند گزینه درمانی (در صورت مشاهده علائم آلرژی خفیف) مانند مصرف آنتی هیستامین را برگزینید و یا به یک متخصص آلرژی (در صورتی که شرایط تهدید کننده حیات باشد) مراجعه نمایید.

نکته پایانی اینکه، داشتن آلرژی به هویج می تواند مورد رسیدگی قرار گیرد. حتی اگر قادر به پیشگیری از آن نیستید، تشخیص مناسب و درمان صحیح یاری نموده این عوارض به حداقل برسند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1795

به "علائم و نشانه های آلرژی به هویج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و نشانه های آلرژی به هویج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید