شیرخام در دو سال گذشته چقدر گران شد؟

به گزارش پیامک خنده، خبرنگاران : سخنگوی انجمن صنایع لبنی از افزایش 88 درصدی قیمت شیرخام از سال 98 تا آذر 99 اطلاع داد.

شیرخام در دو سال گذشته چقدر گران شد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه 65 درصد ضریب هزینه فراوری محصولات لبنی وابسته به شیرخام است، اظهار کرد: با افزایش قیمت شیرخام، نرخ محصولات لبنی دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می گیرد.

وی از افزایش 88 درصدی قیمت شیرخام از سال 98 تا آذر سال گذشته اطلاع داد و گفت: در شرایط کنونی، کارخانه های لبنی بیش از نرخ مصوب شیرخام خریداری نمایند و به رغم آنکه سازمان تعزیرات به قیمت محصولات لبنی نظارت سخت گیرانه دارند، اما بر قیمت مصوب شیرخام نظارتی ندارند.

بنی طبا ادامه داد: با وجود آنکه کارخانه های لبنی، شیرخام را بالاتر از نرخ مصوب خریداری می نمایند، اما قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی تغییری نداشته و کارخانه ها همچنان با زیان عرضه می نمایند.

به گفته این مقام مسئول، اگر افزایش قیمت شیر خام مهار نگردد، در ادامه نرخ محصولات لبنی بالا خواهد رفت.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی درباره تاثیر افزایش قیمت لبنیات بر قدرت خرید خانوار بیان نمود: رقابت کارخانه های لبنی در آخرین زنجیره صنعت منجر به کاهش حاشیه سود فراورینمایندگان شده است تا بتوانند سهم بیشتری از بازار بگیرند. این در حالی است که در بخش فراوری خوراک دام و شیرخام شاهد رقابت نیستیم چرا که رقابت در بخش های اول زنجیره سرکوب شده است.

وی ادامه داد: هرچه در بخش های مختلف زنجیره رقابت را افزایش دهیم، در نتیجه هزینه های فراوری کاهش می یابد که سود آن برای مصرف نماینده است.

این مقام مسئول در ارتباط با برنامه های دهک های محروم جامعه بیان نمود: با حذف ارز مرجع، قیمت در کل زنجیره بر مبنای عرضه و تقاضا مشخص می گردد که با این وجود رقابت شکل می گیرد و در نتیجه مابه التفاوت ارز باید به دهک های محروم باید تخصیص داده گردد.

بنی طبا با تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری و ایجاد رقابت بیان نمود: با اقشاری که توان خرید ندارند، آماده همکاری هستیم که سه محصول اصلی پنیر یو اف، شیر پاستوریزه ساده و ماست ساده درب کارخانه را با کمترین حاشیه سود یا حتی رایگان برای توزیع میان کارمندان، نیروهای مسلح، کارگران، خیریه، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دهیم.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی اضافه کرد: تمام کوشش ما این است که شرایط مردم را درک کنیم، اما وجود کالا بهتر از نبودن آن است چرا که با استمرار فرایند عرضه کالا با زیان، فراورینمایندگان مجبور به تعطیلی می شوند.

وی در سرانجام با اشاره به اینکه بخشی از مسائل سرانه مصرف فرهنگی است، توضیح داد: سال گذشته به رغم افزایش 100 درصدی قیمت نوشابه، مصرف کاهش نیافته است که این امر نشان می دهد خانوارها به جای اینکه نوشابه را حذف کند، شیر و لبنیات را از سبد مصرفی حذف کردند که بخشی از این موضوع فرهنگی است و حمایت رسانه ها برای مطلع سازی مردم از تبعات کاهش مصرف و افزایش هزینه های درمان خانوار را می طلبد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1700

به "شیرخام در دو سال گذشته چقدر گران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرخام در دو سال گذشته چقدر گران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید