روایتی یک سویه از احتمال توافق اروپا و آمریکا علیه ایران

به گزارش پیامک خنده، به گزارش خبرنگاران، در حالی که از روز پنجشنبه مقامات بین المللی متعددی از جمله جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هلگا اشمیت دبیرکل امور خارجی اتحادیه اروپا، زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مقامات ارشد چینی و حتی بعضی از مقامات فعلی و سابق آمریکایی همچون سوزان رایس و وندی شرمن، بر غلط بودن کوشش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه تاکید دارند و تروئیکای اروپا (فرانسه، آلمان و انگلیس) نیز بیانیه ای را در مورد مخالفت با این اقدام ضد ایرانی آمریکا منتشر نموده، آسوشیتدپرس در گزارشی یک سویه کوشش نموده تا گزارش خود از فرایند جلسه شورای امنیت در مورد مکانیسم ماشه را به گونه ای به خواننده منتقل کند که مخاطب در این رابطه حق را به کاخ سفید بدهد.

روایتی یک سویه از احتمال توافق اروپا و آمریکا علیه ایران

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است: برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که روزهای پایانی خود را در این سِمَت می گذراند؛ مدعی است فرایند 30 روزه فعالسازی مکانیسم اتوماتیک بازگردان تحریم های بین المللی علیه ایران، از روز آدینه شروع شده- ادعایی که با مخالفت دیگر اعضای شورای امنیت از جمله شرکای اروپایی واشنگتن روبرو شده است که همچنان عضوی از برجام هستند.

هوک در این باره مدعی شد: به اجازه هیچکس نیاز نداریم. ایران در حال نقض تعهدات داوطلبانه هسته ای است. شرایط برای فعال کردن مکانیسم ماشه فراهم است و ما نیز چنین نموده ایم. اینکه مردم با ما موافقت یا مخالفت نمایند، اصلاً موضوع بحث نیست. آدینه نخستین روز از فرایند 30 روزه احیا تحریم های بین المللی است.

این در حالی است که یک دیپلمات وابسته به شورای امنیت می گوید؛ نامه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا خطاب به این شورا، به منزله کشیدن ماشه و شروع فرایند 30 روز احیا تحریم ها نیست حال آنکه ایران نیز با اشراف به این موضوع هیچ اقدام عجولانه ای انجام نخواهد داد.

علاوه بر این، منابع دیپلماتیک پیش بینی می نمایند که مخالفت 13 عضو شورای امنیت با ادعای آمریکا، کوشش های واشنگتن را خنثی می نماید تا آنجا که رئیس این شورا دیگر ملزم به ارائه قطعنامه تمدید معافیت تحریمی ایران نخواهد بود که به نوبه خود با خطر وتوی آمریکا روبرو است.

این در حالی است که منابع دیپلماتیک می گویند اگرچه هیچ توافقی بین 15 عضو شورای امنیت حاصل نشده، اما پیشنهادهایی مبنی بر تمدید 6 ماهه تا یک ساله تحریم تسلیحاتی ایران مطرح شده حال آنکه همزمان، این پیشنهاد هم که تحریم تسلیحاتی لغو اما تمامی معاملات تسلیحاتی با ایران به صدور مجوز شورای امنیت مشروط گردد؛ روی میز است.

گفته می گردد که اروپایی ها هنوز امیدوارند که این غائله تا 18 اکتبر (27 مهر) که موعد تعلیق تحریم تسلیحاتی ایران است؛ سرانجام پیدا کند حال آنکه این امر نیز به نوبه خود مستلزم مجاب کردن روسیه و چین است که بیش از همه هوادار لغو تحریم های تسلیحاتی ایران هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1144

به "روایتی یک سویه از احتمال توافق اروپا و آمریکا علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی یک سویه از احتمال توافق اروپا و آمریکا علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید