خبرنگاران ضربه فنی هنر در مصاف کرونا

به گزارش پیامک خنده، قم - خبرنگاران - کووید 19 در اوج کشورگشایی اش، هنوز چند روز بیشتر از ورودش به ایران نگذشته بود که پیروز شد تمام سالن های نمایش، گالری ها، نگارخانه ها و سینماهای کشور را به تعطیلی کشاند. کرونا اگر چه ناچیز ولی در حال هنرنمایی تمام عیاری است که خروجی آن لشکری از بیکاران است.

خبرنگاران ضربه فنی هنر در مصاف کرونا

شناسایی اولین مورد مثبت کرونا در ایران همان و تعطیلی مجموعه های مختلف ورزشی، فرهنگی، صنفی، اقتصادی و گردگشری همان. نسخه ای که عینا در کشورهای مختلف تکرار شد و حالا استمرار این تعطیلی ها، لشکری از بیکاران را بر روی دست دولت مردان قرار داده است.

با اجرای قرنطینه خانگی و تعطیلی تمام سینماها، سالن های نمایش، نگارخانه ها، گالری ها و کتابفروشی ها، در عمل چوب کرونا لای چرخ فرهنگ، تحرک و پویای هنر را گرفت.

بیش از 70 روز از اجرای محدودیت های مختلف در فعالیت اصناف و بخش های مختلف می گذرد و هنوز هم خبری از بازگشایی این اماکن فرهنگی نیست. موضوعی که موجب خسارت سنگین به بخش های مختلف فرهنگ و هنر قم وارد نموده است.

بیکاری یک هزار و 308 ناشر و حدود 10 هزار هنرمند استان ، تعطیلی تمام زیرساخت های فرهنگی استان از جمله 15 سینما، سالن نمایش و نگارخانه و همچنین خسارت سنگین به 11 کانون تبلیغاتی تنها بخشی از خسارت کرونا به جامعه فرهنگ و هنر قم است که این موضوع توجه مسئولان استان و کشور در تسریع در عمل به قول ها و مساعدت های خود را ضروری نموده است.

بیشترین ضرر ناشی از کرونا به حوزه کتاب وارد شده است

رییس اتحادیه ناشران قم در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، گفت: بیشترین ضرر ناشی از کرونا به حوزه کتاب وارد شده و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، کتاب به طور کلی از سبد خانوارها خارج شده است.

حمید خرمی با اشاره به ایجاد کمپین در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم در روزهای ابتدایی سال در این استان اضافه نمود: سه کتاب فروشی قم در قالب این کمپین اقدام به فروش کتاب به صورت برخط نمودند و باقی کتاب فروشی ها استان در هفته های گذشته به دلیل اعمال طرح فاصله گذاری اجتماعی هیچگونه درآمد و فروشی نداشتند.

وی ادامه داد: کتاب فروشی ها و فعالان حوزه کتاب استان درتعطیلی اصناف برای مقابله با شیوع کرونا آسیب بسیاری دیدند و این امر بر مسائل زیاد موجود درحوزه کتاب اضافه نمود.

خرمی، با اشاره به مشخص بسته های حمایتی برای جبران بعضی از زیان های وارد به اصناف کشور در هیات دولت، ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران فعالان این حوزه تدابیری اندیشیده است که در گام اول برآورد خسارت های ناشی از شیوع این ویروس انجام و جدول این خسارت ها به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است.

هنرمندان تئاتر قم در شرایط کرونایی نیازمند حمایت جدی هستند

رییس انجمن هنرهای نمایشی قم در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، گفت: با توجه به تعطیلی بیش از 2 ماهه تمام سالن های نمایشی استان ناشی از شیوع کرونا و احتمال استمرار این شرایط، هنرمندان و فعالان تئاتر نیازمند توجه و حمایت جدی هستند.

علی فرحناک اضافه نمود: پیشنهادها و طرح هایی برای فعالیت گروه های تئاتر استان به صورت مجازی و در قالب بعضی شبکه های اجتماعی که قابلیت پخش زنده را دارند، وجود دارد که در حال آنالیز ابعاد مختلف آن هستیم ولی آنچه مسلم است اینکه هیچ کدام جای اجرای تئاتر را نمی گیرد .

وی گفت: هنرمندان عرصه تئاتر بیش از 2 ماه است که پیروز به انجام هیچ فعالیت هنری و درآمدزایی نشده اند که باید مسائل فعالان این عرصه شناسایی و مورد حمایت قرارگیرند.

رییس انجمن هنرهای نمایشی قم تاکید نمود: اگر مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان یاری در شرایط کنونی را ندارند، بودجه ای را مشخص نمایند که تا پس از سرانجام کرونا با یاری به گروه های تئاتر، بخشی از خسارت فعالان این عرصه جبران شود.

وی اعلام کرد: پخش نمایش های ضبط شده سال های گذشته به وسیله شبکه های اجتماعی، اجرای پخش زنده تئاترها از فضای مجازی و انجام مسابقه نمایشنامه نویسی کوتاه از میان این نمایش ها از جمله طرح هایی است که در حال آنالیز هستند.

بخشی ازخسارت های فعالان مطبوعات وکانون های تبلیغاتی قم جبران می شود

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به توقف فعالیت های فرهنگی ناشی از شیوع کرونا گفت: بخشی از خسارت های مطبوعات وکانون های تبلیغاتی دراین استان جبران خواهد شد.

محمدجواد محرابی روز ادامه داد: توقف فعالیت مطبوعات چاپی که از اول اسفند 98 شروع و تا 23 فروردین ماه امسال بر اساس مصوبه ستاد مرکزی مقابله با کرونا ادامه داشت، موجب خسارت های جدی به مطبوعات و نشریات مکتوب استان شد.

وی ادامه داد: خبرنگاران حق الخبری رسانه ها و خبرگزاری های استان متاثر ازفضای کرونا و کاهش برنامه های پوششی و توقف فعالیت روزنامه ها دچار مسائل جدی شده اند.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به مشکل های ایجاد شده برای کانون های تبلیغاتی استان در این ایام به واسطه شیوع کرونا گفت: خسارت اقتصادی درحوزه تبلیغاتی محیطی به کانون های فعال در این زمینه بسیار سنگین بوده است.

محرابی گفت: با شیوع کرونا، تمام تابلوهای تبلیغی سطح قم برای انعکاس پیغام های آموزشی و بهداشتی به منظور مقابله با کرونا در اختیار ستاد مقابله با کرونای استان نهاده شد که این موضوع موجب خسارت های بسیار جدی به فعالین این عرصه شد.

کسب وکارهای هنر و رسانه ای قم خسارت دیده از کرونا حمایت می شوند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این باره با اشاره به فراخوان ثبت اطلاعات صاحبان کسب وکارهای فرهنگ، هنر و رسانه متضرر از کرونا گفت: رسته های مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه ای و فراوری محتوای دیجیتال استان می توانند از این بسته ها بهره ببرند.

سید موسی حسینی کاشانی اضافه نمود: این افراد برای بهره مندی از بسته های حمایتی دولت، صاحبان مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه ای متقاضی دریافت حمایت دولتی برای جبران خسارت کرونا می توانند با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آدرس www.farhang.gov.ir درخواست خود را ثبت نمایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه گفت: بیمه سه ماه گذشته هنرمندان قمی استمهال شده و کوشش می شود این مبالغ به وسیله اداره کل پرداخت شود.

حسینی کاشانی عنوان داشت: اجاره بهای مجموعه های طرف قرارداد این اداره کل در اسفندماه سال گذشته و فروردین امسال بخشیده شده است.

وی اضافه نمود: برای جبران خسارت سینماهای استان نیز سامانه ای طراحی شده و مسائل این قشر و در این سامانه به صورت دقیق پیگیری های می شود.

وی بیان داشت: برای جبران بخشی از خسارت های جامعه خبری قم 100 خبرنگار برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه به معاونت اقتصادی استانداری معرفی خواهند شد./

منبع: ایرنا
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 972

به "خبرنگاران ضربه فنی هنر در مصاف کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضربه فنی هنر در مصاف کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید