خانواده؛ بزرگ ترین عشق گرم و نرم و امنی که کودک می تواند تجربه کند

به گزارش پیامک خنده، سرویس کودک و نوجوان خبرنگاران (ایبنا)، هر بار از هر جایی به خانه برمی گشتم احساس می کردم چند قلب قرمز دریافت نموده ام و می توانم با انرژی بیشتری به زندگی ادامه دهم. مثل وقتی که تمام ساعات حضور در مدرسه برای مسئله ای غصه می خوردم و لحظه شماری می کردم به خانه برگردم، مثل پیاده برگشتن از کتابخانه زیر گرمای تابستانی آسمان و در شوق سرمای کولر قدم های بعدی را برداشتن، مثل مواقعی که از هم کلاسی یا دوستی ناراحت بودم و دلم خانه را می خواست و مثل لحظه های دیگری که اکنون به یاد ندارم.

خانواده؛ بزرگ ترین عشق گرم و نرم و امنی که کودک می تواند تجربه کند

من می دانستم دلم خانه را می خواهد، سلام گفتن به مادر و خوردن دست پختش را، خسته نباشید گفتن به پدر و هنداونه خوردن در کنار او را. می دانستم حتی اگر کولر خراب شده باشد و در تابستان باید با پنکه سر می کردیم هم خوب است؛ چون در خانه هستم. من می دانستم خانه گرم است، سرد است، امن است، پر از سروصدا و حضور آدم هاست؛ اما نمی دانستم درواقع چرا خانه را این قدر دوست دارم تا اینکه عشق یعنی چه؟ را خواندم.

من به نظر آنهایی که کتاب های بزرگسال را عمیق تر و پُرنکته تر می دانند احترام می گذارم؛ اما به باور خودم احترام بیشتری می گذارم که فکر می کنم کتاب کودک بسیار عمیق تر از کتاب های بزرگسال است. در کتاب کودکی که شاید 40 صفحه هم نباشد- که اگر متنش را جمع کنیم به زحمت 5 صفحه می شود- آنچنان مفاهیم عمیق و مهمی را می توان یافت، خواند و درباره شان فکر کرد که ممکن است در کتاب های بزرگسال چندجلدی پیدا نشود.

مثل همین کتاب عشق یعنی چه؟ اثر جسی سیما با ترجمه آناهیتا حضرتی که انتشارات پرتقال آن را منتشر نموده است. این کتاب مصور است و نویسنده، تصویرگری آن را هم انجام داده. رنگ های لطیف کتاب نه در کنار متن بلکه کاملا مستقل و هماهنگ، به خوبی احساسات و شرایط مختلف سوژه کتاب را نشان می دهند. تصاویر کتاب متعلق به زی هستند و ماجراجویی اش برای یافتن پاسخ سؤالی که در سر دارد. سؤالش چیست؟ بگذارید عقب تر برویم.

او یک ربات کوچک است و در روزی آفتابی و سرد، گنجی پیدا می نماید که نصفش از خاک بیرون آمده. نامه رنگ ورو رفته ای درون آن بود که فقط دو خط آخرش خوانده می شد: با عشق، از طرف بیتریس. ربات کوچولو نمی دانست عشق چیست یا بیتریس کیست؛ اما به نظرش آمد این ها کلمات مهمی هستند. حالا او در سرش با این دو کلمه بازی می نماید و می خواهد بفهمد عشق چیست یا بیتریس کیست؟

او به خانه رفت و شب آماده خوابیدن شد. قبل از خواب قصه اش را شنید، چراغ خوابش را در کنار خود قرار داد و بوسه قبل خواب را هم دریافت کرد؛ اما ذهنش مشغول بود. از خود پرسید عشق یعنی چی؟. او این سؤال ها را از ربات های پیر و زنگ زده هم پرسید؛ اما آنها گفتند مفهوم نیست. آنها پاسخ این سؤال را نمی دانستند. نمی دانستند عشق چیست. شما می دانید؟ به نظر شما عشق چیست؟

زی فردای آن روز در پی پاسخ سؤال رفت. او اول باید بیتریس را پیدا کند. حتما بیتریس می دانست عشق چیست. در مسیر این ماجراجویی کوچک، به گربه ای رسید که نمی دانست عشق چیست؛ اما می خواست به او یاری کند. همراه هم رفتند و رفتند و از هر کسی که سر راهشان قرار می گرفت می پرسیدند عشق چیست؟ اما آنها هم نمی دانستند.

به کلاغ رسیدند. او گفت من بیتریس را نمی شناسم اما عشق، قسمت کردن غذایت با دیگری است، حتی وقتی خیلی خوش مزه است.، زی رد غذاهای خوشمزه را گرفت و به شیرینی پزی رسید. خانم قناد هم معنایی از عشق را به او گفت؛ اما نمی دانست بیتریس کیست. ماجراجویی، زی را به مدرسه رساند و هر یک از بچه ها نظرشان را درباره عشق گفتند: عشق یعنی لباس گرم!، عشق یعنی پروانه ها!، عشق یعنی گفتن آرزو به یک ستاره! و ... . این حرف ها برای زی که یک ربات کوچک بود مفهوم نبود و نمی توانست کاملا بفهمد که عشق چیست. علاوه بر این، او نگران بود که نکند بیتریس را پیدا نکند و هیچ وقت نفهمد که عشق واقعا چیست. آنها بالاخره جایی را پیدا کردند که شب بمانند و صبح به خانه برگردند؛ اما آن جای زیبا و دنج، همان خانه بیتریس بود.

حالا فکر می کنید بیتریس به زی درباره عشق چه گفت؟ او خیلی فکر کرد و معناهای زیادی درباره عشق به ذهنش آمد؛ اما فقط گفت شرح عشق، کار ساده ای نیست.. دیروقت بود و باید می خوابیدند؛ اما یک دفعه...ربات های پیر و زنگ زده، بی خبر به خانه بیتریس رسیدند!

زی کجا غیبت زده بود؟ نگرانت شدیم!

اما پیدایت کردیم،

کتاب قصه موردعلاقه ات را برایت آورده ایم

و همین طور چراغ خوابت را و این هم بوسِ قبل از خواب.

در صفحه آخر کتاب، آن احساس گرمی و نرمی و امنیتی را که زی کوچولو تجربه کرد، من هم بارها تجربه نموده بودم: در خانه مان. شما هم حتما آن را درک نموده اید: شاید زیادتر از من و زی یا کمتر. اما بیایید یک رازی را به شما بگویم؛ من هم مثل ربات کوچولوی این قصه، بالاخره فهمیدم احساسی را که بارها و بارها تجربه نموده بودم، چه نام دارد؛ آن، عشق است.

خانه و خانواده، همان عشق مهم ما آدم هاست و بهتر است برای اینکه بچه ها مان بفهمند عشق چیست، این ماجراجویی کوچک برای یافتن پاسخ را در خود خانه شکل بدهیم و برای آنها یک بازی طراحی کنیم. عشق یعنی چه؟ می تواند نمونه خوبی برای یک ماجراجویی بچه هاه باشد که ما و بچه ها مان در خانه انجام دهیم و به آنها یاد دهیم که بزرگ ترین عشق گرم و نرم و امنی که می توانند تجربه نمایند، همین جاست: در خانه و کنار پدر و مادرشان.

جسی سیما این کتاب را در ساده ترین شکل خواندن و فهمیدن و لذت بردن در 43 صفحه مصور رنگی برای بچه ها سه تا هفت سال نوشته و تصویرگری نموده است. انتخاب سوژه ربات نیز برای پیچیده شدن درک مفهوم عشق و آغاز ماجراجویی، بسیار به جا و مناسب بود. این اثر را به عنوان یک کتاب خانوادگی مطمئن در این شماره از کتاب های خانوادگی به شما و بچه ها تان پیشنهاد می کنم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2235

به "خانواده؛ بزرگ ترین عشق گرم و نرم و امنی که کودک می تواند تجربه کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانواده؛ بزرگ ترین عشق گرم و نرم و امنی که کودک می تواند تجربه کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید