جزئیات اجرای طرح های نگه داشت و فراوری در فلات قاره

به گزارش پیامک خنده، طبق برنامه ریزی ها قرار است چهار پروژه از بسته های نگه داشت و فراوری در شرکت نفت فلات قاره اجرایی گردد. چهار پروژه ای که به گفته مدیر عامل این شرکت قرار است حدود 100 هزار بشکه به فراوری فلات قاره اضافه کند.

جزئیات اجرای طرح های نگه داشت و فراوری در فلات قاره

به گزارش خبرنگاران، برای تأمین منابع اقتصادی مطمئن در پروژه های افزایش و نگه داشت توان فراوری نفت و جلوگیری از افت فراوری، بسته هایی تعریف شد که قرار است با مشارکت شرکت های ایرانی اجرایی شوند. طبق برنامه ریزی اجرا شده، اجرای بسته های مذکور میزان فراوری را 200 تا 250 هزار بشکه افزایش می دهد و چنانچه اقدامات پیشگیرانه انجام نگردد، فراوری نفت سالانه 300 هزار بشکه کاهش پیدا می نماید.

طرح نگهداشت و افزایش میزان فراوری نفت در چارچوب قراردادی EPD/EPC با تأمین اقتصادی که با نظر وزیر نفت و هماهنگی سایر بخش های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، توسط مدیریت برنامه ریزی تلفیقی تنظیم شده بود، پس از اخذ مصوبه هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال و به تصویب شورای اقتصاد رسید و خبر آماده سازی بسته پنج میلیارد دلاری سال گذشته، توسط بیژن زنگنه، اوایل سال گذشته اعلام شد.

قرار است این بسته در طول دو سال برای افزایش فراوری در میدان های در حال بهره برداری اجرا گردد که بخشی از آن شامل تعمیر چاه ها و بخشی دیگر شامل حفر چاه های جدید در مناطق مختلف نفتی از جمله مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزی و غیره می گردد. زنگنه از شرکت های ایرانی برای مشارکت در این پروژه دعوت نموده است.

میادین کوچک هدف بسته های نگه داشت و فراوری

در این راستا اعلام شد که بسته مذکور در ابعاد کوچک و تا میزان 100 میلیون دلار آماده می گردد و عمده کار آن حفاری، خط لوله جریانی و تغییرات در نمک زدایی است. هم چنین تاکید شد اجرای بسته های مذکور در سطح شرکت های ایرانی است و همه شرکت های ایرانی می توانند این بسته ها را اجرا نمایند. مدل آن ابتدا EPC بود اما بازار به این بسته ها علاقه مندی نشان داد و شرکت های ایرانی ابراز علاقه کردند که تعدادی از آن ها می توانند تأمین اقتصادی نمایند، به همین دلیل مدل به ETCF تغییر داده شد.

علی کاردر - مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت - در این باره به خبرنگاران گفته بود که هدف این بسته ها میادین کوچک نفتی هستند. قرار است شرکت ملی نفت ایران در این راستا، 34 بسته کاری با سرمایه گذاری تقریبی 6 میلیارد دلار با تکیه بر توان اقتصادی و اجرایی ایرانی، با هدف افزایش فراوری نفت از چاه های 29 میدان و مخزن نفتی را اجرایی می نماید. افزایش فراوری نفت به میزان حداکثر 390 هزار بشکه در روز از چاه های 29 میدان و مخزن نفتی دریایی و خشکی با سرمایه گذاری معادل تقریبی 6 میلیارد دلار از اهداف این طرح است.

سرمایه مورد احتیاج اجرای 34 بسته سرمایه گذاری این طرح نیز از محل آورده پیمانکار و سایر منابع اعتباری ارزی و ریالی طی دو سال اجرا، تأمین و بازپرداخت تعهدات آن از محل 50 درصد افزایش فراوری نفت میادین در سررسید مقرر انجام می گردد.

افزایش فراوری صد هزار بشکه ای فلات قاره

در این راستا حمید بورد - مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره - در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به پروژه های EPC و EPD، اظهار کرد: چهار پروژه از بسته نگهداشت و فراوری از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران اجرا می گردد. قرارداد دو طرح امضا شده و یک طرح نیز به احتمال زیاد تا انتها امسال نهایی می گردد.

وی، به این سوال که اجرای پروژه های مذکور چه میزان به فراوری شرکت نفت فلات قاره اضافه می نماید، پاسخ داد: این پروژه ها از ابتدای سال 1398 اجرایی خواهند شد و حدود 100 هزار بشکه به فراوری فلات قاره اضافه خواهد نمود.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به شروع پروژه مخزن سیری از ابتدای مهرماه امسال گفت: البته این پروژه هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گفته بورد، چنانچه امکان صادرات نفت فراوریی وجود نداشته باشد، برای افزایش فراوری ظرفیت سازی و در زمان لزوم فراوری صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 156

به "جزئیات اجرای طرح های نگه داشت و فراوری در فلات قاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات اجرای طرح های نگه داشت و فراوری در فلات قاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید