تنش نظامی در لیبی افزایش یافته است

به گزارش پیامک خنده، تهران - خبرنگاران - بحران نظامی در میان طرفهای درگیر در لیبی یعنی فایز السراج رئیس دولت وفاق ملی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، از یک سو و خلیفه حفتر فرمانده شبهه نظامیان شرق این کشور افزایش یافته است .

تنش نظامی در لیبی افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، السراج دیروز (شنبه) در یک گفت وگوی تلویزیونی رقیب خود ژنرال حفتر را به دلیل حمله به طرابلس پایتخت لیبی و مقر دولت وفاق ملی به نقض عهد و پیمان متهم کرد و نسبت به وقوع جنگی که هیچ طرف برنده ای ندارد، هشدار داد.

السراج گفت: ما دست خود را برای صلح دراز کردیم، اما پس از تجاوز اجرا شده از سوی نیروهای وابسته به حفتر و اعلام جنگ از سوی وی علیه شهرها و پایتخت مان چیزی جز قاطعیت و قدرت از ما نخواهد دید، زیرا حفتر با این کار خود در واقع علیه توافق سیاسی کودتا کرده است.

وی اعلام کرد که کنفرانس ملی که قرار است آوریل آینده (اردیبهشت ماه) برگزار شود، فرآیندی به سوی شکل گیری یک نظام با ثبات به منظور تشکیل یک کشور مدنی و دمکراتیک است.

السراح اضافه نمود: حفتر بر اساس تمایلات شخصی و گرایش های فردی، در لیبی گام برمی دارد.

وی حفتر را به تلاش جهت برهم زدن فرآیند سیاسی و غرق کردن کشور در گردونه خشونت و یک جنگ ویرانگر متهم کرد.

نیروهای حفتر به رغم درخواست جامعه بین الملل مبنی بر توقف جنگ در لیبی ، شنبه گذشته به حملات خود برای تصرف طرابلس ادامه دادند.

سازمان ملل تاکید کرده که کنفرانس ملی لیبی با وجود ادامه درگیریها در این کشور در زمان تعیین برگزار خواهد شد.

السراج و حفتر طی سال های اخیر تا کنون بارها با یکدیگر دیدار کرده اند و طی نشست اخیر خود در اواخر فوریه (اسفند ماه) در ابوظبی در خصوص تشکیل یک دولت یکپارچه و برگزاری انتخابات قبل از سرانجام یافتن سال جاری میلادی به توافق رسیدند.

غسان سلامه فرستاده سازمان ملل به لیبی نیز دیروز اعلام کرد که کنفرانس ملی لیبی با وجود حمله حفتر به طرابلس در موعد مقرر خود یعنی بین 14 تا 16 آوریل (اردیبنهشت) به سرپرستی سازمان ملل در غرب لیبی به منظور پی ریزی نقشه راه و برون رفت کشور از آشوب و بحران سیاسی و اقتصادی برگزار خواهد شد.

نیروهای هوادار حفتر پنجشنبه گذشته به طرابلس حمله کردند که در آن مقر دولت وفاق ملی به رهبری السراج قرار گرفته است. السراج از نیروهایش خواست تا با این حمله مقابله کنند.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی دیروز (شنبه) اعلام کردند که کنترل فرودگاه طرابلس که قبلا توسط ارتش حفتر تصرف شده بود را دوباره پس گرفته اند.

حفتر متولد 1943 در بنغازی از فرماندهان نظامی لیبیایی است. وی در اواخر دهه 1980 از حکومت معمر قذافی جدا شد. او در سال 2011 برای مشارکت در انقلاب لیبی به این کشور بازگشت. وی در آن دوران فرماندهی بخشی از نیروهای زمینی ارتش مخالفان قذافی را بر عهده گرفت.

خاورم ** 1487 **1651

منبع: ایرنا
انتشار: 12 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 171

به "تنش نظامی در لیبی افزایش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش نظامی در لیبی افزایش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید