تامین 85 درصد دانه های روغنی از خارج

به گزارش پیامک خنده، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قاسمی با بیان اینکه اکنون قیمت پیشنهادی کلزا 4700 تومان به ازای هر کیلوگرم است از کوشش برای افزایش این قیمت به هرکیلو 5 هزار تومان از سوی وزارت جهادکشاورزی اطلاع داد.

تامین 85 درصد دانه های روغنی از خارج

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، محمدمهدی قاسمی در جمع کشاورزان شهرستان مرودشت، کشت کلزا را در قیاس با سایر اقلام نظیر گندم، جو و گلرنگ، مقرون به صرفه دانست و گفت: برای تامین روغن خوراکی مردم بیش از 85 درصد وابستگی به خارج داریم و این موضوع بالغ بر 5 میلیارد دلار ارزبری برای کشور دارد.

قاسمی با یادآوری اینکه برای تامین دانه های روغنی مورد احتیاج کشور، کاشت کلزا به عنوان گیاهی که حدود 40 تا 45 درصد روغن دارد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، اضافه نمود: با توجه به اینکه کشور در روغن خوراکی وابسته است این وابستگی در شرایط حاضر که امکان انتقال ارز وجود ندارد بسیار سخت تر است ضمن اینکه روغن خوراکی فراوریی در داخل کشور بسیار با کیفیت تر از روغن های خارجی است.

وی با اشاره به اینکه تأمین امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، لزوم هم افزایی برای این مهم را یادآور شد و اضافه نمود: کلزا گیاهی مناسب برای اجرای تناوب زراعی در استان بوده و تناوب کلزا - گندم موجب کنترل بیماری های خاکزاد از جمله پاخوره- لکه نواری گندم، کنترل علفهای هرز باریک برگ مثل جودره و جو موشی و یولاف و افزایش عملکرد محصولات بعدی که این مهم در زمینه گندم بیش از 1.5 تا 2 تن افزایش عملکرد محصول بعد از کشت کلزا است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کلزا بالاترین میزان روغن استحصالی را در بین دانه های روغنی دارد، یادآور شد: روغن استحصالی از کلزا با کیفیت ترین روغن ها بدلیل داشتن بالا ترین میزان اسید های چرب غیر اشباع می باشد و کنجاله آن در تعلیف دام و طیور نقش اساسی دارد و در توسعه صنعت زنبورداری نیز نقش اساسی دارد.

قاسمی بیان نمود: کلزا به دلیل داشتن ریشه عمیق و نفوذ به اعماق خاک می تواند از مواد غذایی استفاده نموده و در شرایط خشکسالی مقاومت بیشتری داشته باشد و در کشت پاییزه بدلیل استفاده از نزولات اسمانی احتیاج کمتری به ابیاری دارد و همچنین به دلیل بقایای گیاهی مطلوب و سریع التجزیه بودن تاثیر مثبت بر ماده الی وبهبود ساختمان خاک دارد.

وی با اشاره به اینکه تراکم مطلوب کلزا 4 کیلوگرم در هکتار است، گفت: بذر و همچنین کودهای ازته، فسفاته و پتاسه برای کشت کلزا در استان فارس فراهم شده است و هیچ گونه کمبودی در این زمینه نداریم.

قاسمی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت کلزا 4700 تومان پیشنهاد شده است و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش قیمت کلزا به ازاء هر کیلوگرم 5000 تومان است تاکید نمود: اگر کلزا را با کشت های شتوی نظیر گندم، جو و گلرنگ قیاس نماییم متوجه می شویم که کشت کلزا از هر لحاظی مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه اگر دغدغه کشور و فراوری محصول کافی و با کیفیت روغن را برای کشورمان داریم باید کلزا بکاریم، اظهار کرد: زیر ساخت ها (صنایع روغن کشی) در کشور وجود دارد و همچنین تجربیات 25 ساله در زمینه های تحقیقاتی - فنی و مدیریتی در کشور موجود است.

قاسمی اضافه نمود: با توجه به اینکه امکان برداشت مکانیزه کلزا با هدهای مخصوص را داشته که این امر ریزش محصول را به حداقل می رساند و از ضایعات محصول جلوگیری خواهد نمود.

او گفت: انتظار داریم کشاورزان پیشرو حداقل 20 درصد از اراضی خود را به کشت محصول کلزا اختصاص داده و این مهم را به دیگر کشاورزان منطقه خود توصیه نمایند، تمام کشاورزان می توانند با کاشت یک هکتار کلزا به کمپین خوداتکایی در فراوری روغن خوراکی بپیوندند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 424

به "تامین 85 درصد دانه های روغنی از خارج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین 85 درصد دانه های روغنی از خارج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید