از دلیل تا درمان پارگی مینیسک

به گزارش پیامک خنده، پارگی مینیسک یکی از آسیب های شایع است که بر مفصل زانو اثر می گذارد. مینیسک ها دیسک های C شکلی هستند که از جنس غضروف محکمی به نام فیبروکارتیلاژ می باشند. مینیسیک ها بین استخوان ران و استخوان ساق پا قرار گرفته و برای توزیع بار و جذب شوک در مفصل زانو بسیار مهم هستند.

از دلیل تا درمان پارگی مینیسک

پارگی مینیسک

پارگی مینیسک یکی از شایع ترین آسیب های زانو است. هرگونه فعالیت بدنی که باعث شود تا زانو به شدت دچار چرخش شده یا پیچ بخورد می تواند باعث پارگی مینیسک زانو شود. به خصوص هنگامی که وزن کامل فرد بر روی زانوی چرخیده بیفتد، احتمال پارگی مینیسک نیز تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

هر زانو دارای دو قطعه C شکل از غضروف است که در بین ساق پا و استخوان ران همچون کوسن عمل نموده و مانع ساییده شدن این استخوان ها می شود. پارگی ناشی از مینیسک می تواند با درد، تورم و مسائل حرکتی در زانو همراه باشد. بعلاوه فرد در نتیجه پارگی مینیسک زانو ممکن است مسائلی در تکان دادن زانو داشته باشد و نتواند به طور کامل زانوی خود را تکان بدهد.

درمان های مراقبتی بعد از پارگی مینیسک شامل استراحت، استفاده از یخ و داروها است. گاهی اوقات با گذشت زمان و استفاده از مسکن ها برای کاهش درد، پارگی خود به خود بهبود می یابد. حتی احتیاج به درمان خاصی برای آن نخواهد بود. با این حال در برخی از موارد پارگی مینیسک ممکن است فرد برای بهبود احتیاج به انجام عمل جراحی داشته باشد.1

علائم پارگی منیسک زانودرد شدید و ناگهانی زانو

درد شدید هنگام باز شدن بیش از حد مفصل زانو

بی ثباتی زانو

شنیده شدن صدا از زانو

شنیده شدن صدا از زانو حین حرکت دادن آن

عدم توانایی در تحمل وزن و انجام حرکت

تشدید درد با حرکت دادن زانو

تورم و التهاب زانو

حساسیت به لمس و فشار

قفل کردن زانو

کاهش دامنه حرکتی زانو

لنگیدن حین راه رفتن

آتروفی و ضعف عضلات چهارسر ران.2

علت پارگی منیسک

پارگی های ناگهانی مینیسک اغلب در طول فعالیت های ورزشی رخ می دهند. پارگی می تواند در زمان چمباتمه زدن یا پیچیدن زانوی ورزشکار رخ دهد. گاهی اوقات هم برخورد مستقیم، مثل تکل خوردن، علت پارگی است.

افراد سالخورده بیش از همه در معرض پارگی های تخریبی مینیسک قرار دارند. زیرا با گذشت زمان غضروف ضعیف و ساییده می شود و بافت های پیر و ساییده بیشتر در معرض پارگی ها قرار دارند. اگر مینیسک ها به علت پیری ضعیف شده باشند، تنها یک پیچش ناجور در هنگام بلند شدن از روی جایگاه علت پارگی مینیسک زانو خواهد شد. 3

عوامل خطر پارگی مینیسک زانو

اضافه وزن بیش از حد

وارد شدن نیرو های چرخشی مانند چرخش بیش از حد پنجه و ساق پا نسبت به ران

خم و باز شدن باز شدن بیش از میزان مفصل زانو

کاهش قدرت عضلانی

وارد شدن ضربه مستقیم به مینیسک

تغییر مسیرهای ناگهانی حین دویدن و راه رفتن سریع

استفاده بیش از حد از مفصل زانو.2

تشخیص پارگی مینیسک

پارگی مینیسک غالباً با معاینه شرایط فرد به وسیله پزشک قابل تشخیص است. در حین این معاینه احتمالاً پزشک از فرد درخواست می نماید تا زانوی خود را در شرایط های مختلف قرار داده و سپس پیاده روی کوتاهی در داخل مطب داشته و حرکت اسکوات را انجام دهد تا در صورت بروز پارگی مینیسک، علائم و نشانه ها به تشخیص دقیق تر آن یاری کند.

تصویر برداری هااشعه ایکس. مینیسک زانو از جنس غضروف است. به همین دلیل تصویر برداری اشعه ایکس به تشخیص پارگی مینیسک یاریی نخواهد نمود. اما تصویر گرفته شده از زانو می تواند به تشخیص مسائل دیگر زانو یاری زیادی کند.

ام آر آی. در این شیوه تصویر برداری از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای تصویر برداری دقیق از بافت نرم و سخت در داخل زانو استفاده خواهد شد. این شیوه تصویر برداری بدون شک برترین گزینه برای تشخیص دقیق پارگی مینیسک زانو است.

آرتوسکوپی
در برخی موارد، پزشک شما ممکن است از ابزاری موسوم به آرتروسکوپ برای معاینه شرایط داخلی زانو استفاده کند. آرتروسکوپ به وسیله یک برش کوچک در نزدیکی زانوی شما وارد بافت زانو شده و به تشخیص پارگی مینیسک یاری خواهد نمود.

این دستگاه دارای یک چراغ و یک دوربین بسیار کوچک است که یک تصویر بزرگ شده از بخش های داخلی زانو را بر روی صفحه نمایش نشان خواهد داد. در صورت لزوم، می توان ابزارهای جراحی مورد احتیاج را به وسیله شکاف ایجاد شده برای دستگاه آرتروسکوپ یا به وسیله برش های کوچک تازه در زانو وارد بافت زانو نموده تا در صورت امکان پارگی به وجود آمده را اصلاح یا ترمیم کرد.1

درمان پارگی منیسک

نوع درمان پارگی منیسک بسته به نوع پارگی و میزان آن و محل آن و مدت زمانی که از پارگی گذشته، فرق دارد.سن، بیماریهای دیگری که ممکن است داشته باشید و اینکه شما زندگی پرتحرکی دارید در تصمیم پزشک برای انتخاب نوع درمان شما موثر است.

یک سوم خارجی منیسک دارای خونرسانی خوبی است و پارگی هایی که در این قسمت هستند ممکن است بطور خودبخودی یا با عمل جراحی پارگی مینیسک زانو ترمیم شوند.دو سوم داخلی منیسک خونرسانی ندارد و بنابراین پارگی در این قسمت بهبود نمی یابد

فیزیوتراپی
معمولاً یک پارگی کوچک مینیسک، یا یک پارگی اتفاق افتاده در منطقه قرمز و یا درمان سفتی مفصل زانو خیلی سریع به درمان فیزیوتراپی جواب می دهد. یکی از وظایف اصلی مینیسک زانو جذب شوک ها (فشارها و ضربه ها ناگهانی) است. خوشبختانه، عضلات اطراف زانو هم نقش مهمی در جذب شوک ها دارند. محققان دریافته اند که با افزایش قدرت این عضلات، تنش های موجود در استخوان ها کاهش یافته و زانو به طور چشمگیری پایدارتر می شود.

فیزیوتراپی با اهداف زیر انجام خواهد شد:

کاهش درد و تورم.

طبیعی سازی دامنه حرکت مفصل.

تقویت زانو: خصوصاً عضلات چهار سر ران (به ویژه عضلات پهن مایل داخلی) و همسترینگ.

تقویت اندام تحتانی: عضلات پشت ساق پا، باسن و لگن.

بهبود راستای مفصل پاتلوفمورال (کاسه زانو).

طبیعی سازی طول عضلات. بهبود تعادل و حس شرایط مفصل . بهبود تکنیک و عملکرد بیمار برای انجام کارهایی مانند راه رفتن، دویدن، اسکات زدن، جهیدن و فرود آمدن.

به حداقل رساندن احتمال بروز مجدد آسیب.

معمولاً آسیب های مینیسک به سایر آسیب های زانو مرتبط هستند، و این آسیب ها باید به همراه پارگی مینیسک درمان شوند.

فیزیوتراپ ارزیابی دقیقی از شرایط شما به عمل آورده و با توجه به مسائلی که دارید برایتان یک برنامه درمانی تدوین می نماید. این برنامه می تواند شامل موارد زیر باشد:

متحرک سازی و درمان دستی
این روش ها به کاهش درد، اسپاسم عضلات و سفتی مفصل زانو یاری می نمایند.
لیزر
از سطوح پایینی از لیزر برای افزایش گردش خون عمقی و کاهش درد موضعی استفاده می شود.
شوک ویو تراپی
برای درمان عارضه زانوی پرشکاران و درد باند ایلیوتیبیال استفاده می شود. این روش درمانی که در آن از امواج اکوستیک با انرژی بالا و سرعتی بیش از سرعت صوت استفاده می شود، باعث ایجاد یک پاسخ درمانی در عمق بافت های متورم می شود.
درمان اینترفرنشیال
در این روش پالس های الکتریکی ملایمی به انتهای عصب هایی که در زیر پوست قرار دارند ارسال می شود تا درد و التهاب کاهش یابد.
تحریک الکتریکی
از این روش برای بازآموزی و تقویت عضلات ران (چهار سر) به وسیله تحریک الکتریکی استفاده می شود. این کار به پایداری زانو یاری می نماید. دستگاه اولتراسوند: برای تورم و درد موضعی.
درمان با تمرین و ورزش
در این روش تمریناتی که به اهداف مختلف درمانی یاری می نمایند آموزش داده می شوند. این تمرینات می توانند شامل حرکات کششی، بازآموزی راه رفتن، تمریناتی برای بهبود حرکت، قدرت، پایداری و استقامت زانو باشند. بعلاوه برای آموزش های قدرتی از مچ بندهای آمنی باند و وزنه های قوزک پا استفاده می شود. 3

عوارض پارگی مینیسک

پارگی مینیسک زانو می تواند با احساس ضعف در زانو و ناتوانی در حرکت دادن زانو یا درد دائمی همراه باشد. علاوه بر این احتمال بروز آرتروز در زانوی آسیب دیده تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت.2

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.iranpt.com

3.www.aptclinic.ir

منبع: راسخون
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1869

به "از دلیل تا درمان پارگی مینیسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان پارگی مینیسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید