آیا شما هم از خواب آلودگی محل کار رنج می برید؟

به گزارش پیامک خنده، خواب آلودگی محل کار یکی از مشکل هایی ست که می تواند گریبان افراد را بگیرد و رها نکند. شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد. پشت میز کار نشسته اید و خمیازه های متوالی امان شما را بریده است. دلتان می خواهد همین الان از پشت میز بلند شوید و بروید رختخواب گرم ونرم خودتان را در آغوش بگیرید و یک دل سیر بخوابید.

آیا شما هم از خواب آلودگی محل کار رنج می برید؟

ممکن است در همین لحظه فکرتان درگیر این سوال باشد که: چجوری از شر این خواب آلودگی خلاص شم؟؛ چراکه خودتان بهتر می دانید که اگر قرار باشد همواره سر کار بخوابید، شاید کارتان را به زودی از دست بدهید. شما که نمی خواهید این اتفاق بیفتد. می خواهید؟ بنابراین برای پاسخ به این سوال که دلایل خواب آلودگی محل کار چیست و چگونه می توان جلوی آن را گرفت، با مقاله پیش رو همراه باشید.

دلایل خواب آلودگی محل کار

قبل از آن که بخواهیم راه های پیش گیری از خواب آلودگی را با شما درمیان بگذاریم، باید ابتدا شما را با بعضی از دلایلی که ممکن است باعث خواب آلودگی محل کار شوند آشنا کنیم.

خواب کم

یکی از واضح ترین دلایل خواب آلودگی محل کار، نداشتن خواب کافی ست. ممکن است شرایط زندگی شما به گونه ای باشد که نتوانید به مقدار کافی بخوابید. اگر در محل کار احساس خستگی می کنید، احتمالا با داشتن یک یا دو شب خواب خوب، مشکل خواب آلودگی محل کارتان برطرف می گردد.

استفاد زیاد از صفحات نمایش

بسیاری از افراد در محل کار یا در خانه زمان زیادی را جلوی صفحات نمایش می گذرانند. گوشی، لپ تاپ و تبلت، نور آبی ساطع می نمایند که کیفیت خواب را کاهش می دهد و باعث استرس و افسردگی می گردد.

از طرف دیگر، افرادی که به سختی دست از کار می کشند دچار خواب آلودگی و فرسودگی می شوند. پیش از هرچیز بهتر است قبل از رفتن به رختخواب، دست از سر کچل وسایلی مثل تلویزیون و گوشی بردارید!

نداشتن فعالیت بدنی

اگر شغل شما به گونه ای ست که باید ساعت های زیادی را پشت میز یا جلوی کامپیوتر بنشینید و نمی توانید فعالیت بدنی هم داشته باشید؛ احتمالا به خواب آلودگی محل کار دچار خواهید شد.

مسائل مربوط به کار و شیفت کاری

طبیعی ست که اگر ساعات کاری شما طولانی باشد، اضافه کاری کنید یا شغل دوم داشته باشید، به خواب آلودگی محل کار دچار خواهید شد. افرادی که باید شیفت شب کار نمایند هم ممکن است از این مشکل رنج ببرند. کم بودن زمان استراحت بین شیفت های کاری، یکی دیگر از عواملی ست که در خواب آلودگی محل کار تاثیر دارد. از طرف دیگر شرایط محیط کار مثل دما، روشنایی و تهویه هم می توانند در این مسئله اثرگذار باشند.

دلایل دیگر برای خواب آلودگی محل کار

  • زیاد خوابیدن
  • غذاهای ناسالم
  • افسردگی
  • داروهای خاص
  • استرس
  • اختلالات خواب مثل آپنه (توقف تنفس)
  • جت لگ یا پرواززدگی
  • انجام کارهای تکراری

چگونه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم

قبل از هر چیز باید بفهمید که به چه دلیل از خواب آلودگی محل کار رنج می برید. بعد از این مرحله می توانید برای برطرف آن اقدام کنید. برای پاسخ به این سوال که چگونه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم، راهنمای زیر را مطالعه کنید.

چگونه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم: با کار در اوج بهره وری

برای پیشگیری از احساس خواب آلودگی محل کار برترین ساعتی از روز را که بیشتر از همواره هوشیار هستید شناسایی کنید؛ سپس این ساعات را برای زمانی که به تمرکز زیاد و کار عمیق نیاز دارید، اختصاص دهید. در ساعاتی از روز که سطح انرژی شما پایین است به کارهای ساده تر بپردازید.

چگونه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم: با افزایش انگیزه

کمبود انگیزه می تواند بر سطح انرژی تاثیر بگذارد و باعث خواب آلودگی محل کار گردد. البته توقع نداشته باشید که با انتظارکشیدن، انگیزه خودش از راه می رسد! به جای این که یک گوشه بنشینید و زیر لب بخوانید: نشسته ام به در نگاه می کنم، تو از کدام راه می رسی؟؛ از جای خود بلند شوید و از شلوغی محیط خود بکاهید. به هم ریختگی باعث حواس پرتی و بی انگیزگی می گردد.

بعلاوه اگر برای انجام کاری انگیزه ندارید، به خودتان بگویید که فقط پنج دقیقه برای آن وقت می گذارید. احتمالا بعد از پنج دقیقه تمام کار را انجام می دهید.

چگونه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم: با یک چرت کوتاه

اگر در محل کار خسته هستید، با یک چرت 15 الی 20 دقیقه ای می توانید هوشیاری خود را افزایش دهید و عملکردتان را بهبود بخشید. البته امیدواریم که مدیرتان این درک را داشته باشد که با اندکی استراحت، شما می توانید جلوی فرایند خواب آلودگی خود را بگیرید و در نهایت این مدیر شما خواهد بود که سود می نماید. برای این کار نیازی به اتاق مخصوص خواب، پتو یا بالش ندارید. روی همان جایگاه کمی چرت بزنید.

چگونه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم: با تعادل کار و زندگی

برای جلوگیری از خواب آلودگی محل کار، بین کار و زندگی تان تعادل ایجاد کنید. داشتن اوقات فراغت باعث می گردد روز بعد از آن در محل کار، خلاق تر و متمرکز تر باشید. اجازه ندهید تماس ها و ایمیل های کاری در زمان های شخصی شما اختلال ایجاد نمایند. اگر می خواهید دچار خواب آلودگی در محیط کار نشوید، در زمان فراغت خود کار را فراموش و این شعر را ذکر روزانه خویش کنید: بعضیز و مخور غم دنیا گذران/بنشین و دمی به شادمانی گذران.

چگونه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم: با یوگا

در بعضی از مطالعات نشان داده شده است که فعالیت هایی مثل مدیتیشن و یوگا می تواند به کاهش استرسی که منجر به خواب آلودگی محل کار می گردد، یاری کند. یک برنامه منظم برای یوگا در زندگی داشته باشید.

چگونه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم: با دانستن این نکات

  • شب ها به مقدار کافی بخوابید. هم زیادخوابیدن و هم کم خوابیدن می تواند منجر به خستگی گردد.
  • ورزش کردن به خواب راحت شب یاری می نماید.
  • چند ساعت قبل از خوابیدن، شکر و کافئین نخورید.
  • برنامه منظم برای خواب داشته باشید.
  • در محیطی آرام، با نور و صدای کم بخوابید.
  • برای یاری به برطرف خواب آلودگی محل کار کمی آب به صورت خود بپاشید.
  • بین کارهای خسته نماینده وقفه بیندازید. بیست وپنج دقیقه کار و پنج دقیقه استراحت کنید.
  • فکر خودتان را با حرف زدن با همکارتان پرت کنید.
  • پنجره را باز کنید تا هوای تازه وارد گردد.
  • موسیقی گوش کنید.

برای برطرف خواب آلودگی چه بخوریم

شاید باورتان نگردد اما پاسخ این سوال که برای برطرف خواب آلودگی چه بخوریم خیلی ساده است: آب بنوشید و غذای سالم بخورید. همین!

نوشیدن آب به شادابی شما یاری می نماید. خوردن غذای سالم و نوشیدن آب نه تنها یکی از راهکارهای مناسب برای افرادی ست که می خواهند دچار خواب آلودگی محل کار نشوند، بلکه حتی افرادی که در پی راهی برای برطرف خواب آلودگی هنگام مطالعه هستند هم باید این دو مورد را در سبک زندگی خود در نظر داشته باشند. از طرف دیگر سعی کنید مصرف قند خود را کاهش دهید؛ چراکه بعد از مصرف قند ممکن است دچار خواب آلودگی شوید.

چه زمانی باید از خواب آلودگی نگران شویم

در این مقاله به سوال بزرگی پاسخ دادیم، اما باید بدانید که اگر همواره از خواب آلودگی محل کار رنج می برید، در نهایت بهره وری شما کاهش خواهد یافت و این مسئله می تواند نتیجه مستقیمی روی عایدی شما داشته باشد.

اگرچه کاهش عایدی مسئله مهمی به شمار میرود؛ ولی اگر شما همواره و هر زمان احساس خواب آلودگی دارید، ممکن است موضوع جدی تری در میان باشد. در این شرایط بهتر است با یک پزشک متخصص، مشورتی داشته باشید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2008

به "آیا شما هم از خواب آلودگی محل کار رنج می برید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شما هم از خواب آلودگی محل کار رنج می برید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید