آنچه اندیشمندان ارتباطی می گویند

به گزارش پیامک خنده، به گزارش خبرنگاران ارتباطات اجتماعی مجموعه مقالات تلخیص شده در حوزه علوم ارتباطات اجتماعی است که به همت عباس محمدی اصل و از سوی نشر اندیشه احسان منتشر شده است. این مجموعه مقالات که هر کدام از استادان به نام این رشته ترجمه شده ­اند به جنبه­ های گوناگون این دانش مانند روابط انسانی، بازنمایی ­های رسانه ه­ای و شبکه ­های اجتماعی می ­پردازد تا خواننده بتواند تصویری کلی از چشم­ اندازهای مختلف این شاخه علمی را در ذهن خود ترسیم کند و به این پرسش پاسخ دهد که علوم ارتباطات اجتماعی به صورت اجمالی به چه حوزه هایی ورود می نماید.

آنچه اندیشمندان ارتباطی می گویند

رسانه پیغام است

نخستین مقاله این کتاب رسانه پیغام است از مارشال مک لوهان نظریه­ پرداز مشهور کانادایی انتخاب شده است. رسانه پیغام است را می توان یکی از مهم­ترین نظریات مک لوهان و از مشهورترین عبارات علوم ارتباطات دانست که این علم را وارد مرحله­ ای جدید کرد. مطابق این نظریه است که اهمیت تکنولوژی­ های ارتباطی برجسته و نشان داده می ­گردد چگونه ماهیت مادی این تکنولوژ ی ­ها با امتداد حواس آدمی موجب تغییرات اجتماعی می شوند. مک لوهان این مقاله را این طور شروع می ­کند: در فرهنگی چون فرهنگ ما که مدیدی به تجزیه و تقسیم همه چیزها چونان روشی برای کنترل عادت نموده، گاه اندکی شرم آور است که در واقعیت عملیاتی و عملی یادآور شویم رسانه، پیغام است. این صرفا بدین معنا است که پیغامدهای شخصی و اجتماعی هر رسانه­ ای ـ یعنی پیادمدهای هر امتدادی از خودمان ـ نتیجه مقیاس جدیدی است که از طریق هر امتدادی از خودمان یا از طریق هر تکنولوژی جدیدی وارد مسائل ما شده است.

بازنمایی فرهنگی

مقاله بازنمایی فرهنگی از استورات هال مقاله دوم کتاب است. این مقاله کوتاه به شرح بخش ­هایی از مشهورترین اندیشه هال یعنی بازنمایی می ­پردازد. بازنمایی فراوری معنی برای مفاهیم درون ذهن ما از طریق زبان است. بازنمایی حلقه پیوند مفاهیم و زبان است و ما را قادر می سازد دنیا واقعی اشیا، آدمیان، و رویدادها را به دنیا تصویری اشیا، آدمیان و رویدادهای تخیلی ارجاع دهیم.

ارتباطات

مترجم کتاب مقاله ارتباطات از توماس سبوک را برای موضوع بعدی برگزیده است که به یکی از کلیدی ترین مقاهیم در علوم ارتباطات یعنی همان واژه ارتباطات می پردازد. ارتباطات چیست و معنا و رمز چه کاردکرهایی دارند و چرا خواندن علوم ارتباطات اهمیت دارد؟

دیباچه ­ای بر دنیا پیرامونی و مفهوم جدید دنیا پیرامونی

دیباچه ­ای بردنیا پیرامونی به قلم یاکوب فن اوئکسول به شکل مختصر به اهمیت نشانه شناسی و درک پیرامون برای حیات و تفکر انسان می پردازد و با این مقدمه مقاله بعدی با عنوان مفهوم جدید دنیا پیرامونی را برای خوانندگان می ­آورد.

ریاضی ارتباطات

عباس محمدی اصل مقاله مهم ریاضی ارتباطات از وارن ویور را برای مطلب بعدی کتاب برگزیده است تا خوانندگان را با وجه دیگر از این دانش روبه رو سازد. این مقاله به این پرسش پاسخ می دهد که آدمیان چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند؟ چه مستقیم و از طریق گفتار و از چه طریق تلقن و موراد نوشتاری و مکتوب در این جا واژه ارتباطه به معنای بسار عام آن به کار گرفته می گردد تا تمام رویه های تاثیرگذاری ذهنی بر ذهن دیگر را پوشش دهد.

ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه

این مقاله هم مانند مقاله پیشین از یکی از مشهورترین نظریه پردازان این علم یعنی هارلود لاسول آورده شده است. نظریه­ ای که به اجزای موثر در یک ارتباط می پردازد و عمل ارتباطی را پاسخ به این پرسش­ ها معرفی می نماید: چه کسی، چه می گوید، از چه مجرایی، به چه کسی و با چه اثری؟ لاسول تاکید می نماید که مطالعه علمی فرایند ارتباطات گرایش به تمرکز بر یکی از این پرسش ها دارد. او در ادامه به کارنمودهای فرایند ارتبطات در جامعه می پردازد.

ارتباطات وافکار عمومی

مقاله بعدی کتاب به قلم برنارد برلسون به یکی از مهم ترین جنبه های ارتباطات یعنی افکار عمومی می پردازد. اهمیت افکار عمومی و نقش رسانه ها در شکل گیری آن امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست. این مقاله بر اثر افکار عمومی بر ارتباطات و متقابلا ارتباطات بر افکار عمومی می پردازد و به این پرسش پاسخ می دهد رسانه ها چقدر و چگونه بر افکار عمومی تاثیر می گذارند.

منطق به منزله نشانه شناسی

مقاله منطق به منزله نشانه شناسی به قلم چارلز پیرس یکی از مشهورترین زبان شناسانی که آثارش در علوم مختلف از جمله ارتباطات تاثیر گذار بوده است برای علاقه­ مندان به زبان شناسی می تواند بسیار خواندنی باشد. پیرس در این نوشتار ابتدا به تعریف نشانه می پردازد و در ادامه به تقسیم بندی سه شاخه در علم نشانه شناسی دست می زند.

دلالت و نشانه شناسی

جان دیلی نویسنده مقاله بعدی کتاب است. در ارتباط با فصل پیشین این بخش هم به مباحث نشانه شناسی می پردازد اما این بار موضوع دلالت مورد آنالیز قرار گرفته است. ماهیت نشانه زبانی نوشته امیل بنونیست، مسئله معنا در زبان­ های ابتدایی نوشته برانسیلاو مالینوسکی، تطور کنش نشانه ای نوشته توماس سبوک، موضوع مطالعه زبان شناسی نوشته فرینان دوسوسور، گفتمان کلامی نوشته وی ان ولوشیف، زبان به منزله نشانه ای اجتماعی نوشته مایکل هالیدی، استقلال گرامر به قلم نوام چامسکی، مسئله دنیا شمولی ­ها در زبان نوشته چارلز هاکت، زبان در چه برداشتی نظام مدل ساز اولیه است به قلم توماس سبوک، مدل زبان به عنوان ابزار کسب دانش و طبیعت دلالت گر زبان به قلم کارل بوهلر دیگر مقالات کتاب هستند که از زوایای گوناگون به مسئله زبان شناسی و ارتباط آن با علوم ارتباطات پرداخته اند. مولف کتاب با جمع آوری این مقالات کوتاه خوانندگان را با اندیشه های گوناگون در این حوزه پیچیده و میان رشته­ ای به خوبی آشنا می نماید و در عین حال به خاطر موجز بودن مطالب خواننده خسته نمی گردد.

پاره گفتارهای کنشی و وصفی به قلم جان آستین، نقد نظریه معنا از یورگن هابرماس، بازسازی خودآگاهی با نوشتن اثر والتر انگ، تورش ارتباطات نوشته هارولد اینیس، مالکیت فکری در عصر دیجیتال نوشته پل لوینسون و رسانه ها و رفتار نوشته جاشوا میروویتز دیگر جستارهای کتاب از نظریه پردازان به نام حوزه ارتباطات هستند. این مقالات البته به شکل کوتاه شده بیش از هر چیز می توانند برای آشنایی کلی مخاطبان با منطومه فکری این متفکران مفید باشند و انگیزه ای برای آنالیز جدی تر آثار آن­ها فراهم نمایند.

کتاب ارتباطات اجتماعی در 273 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 46000 تومان از سوی نشر اندیشه احسان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1060

به "آنچه اندیشمندان ارتباطی می گویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه اندیشمندان ارتباطی می گویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید