کی اف سی و داستان پر فراز و نشیب کلنل ساندرز در راه موفقیت

به گزارش پیامک خنده، اگر اهل رستوران و غذاهای بیرون از منزل باشید، به احتمال زیاد مرغ سوخاری کنتاکی را امتحان نموده اید. اما این غذای خوشمزه و پرطرفدار، داستان بسیار جالبی دارد. در سال 1930، هارلند ساندرز دستورالعمل این غذا را ابداع و رستورانی با همین نام تأسیس کرد. امروزه رستوران های زنجیره ای کی اف سی در سراسر دنیا در حدود هزاران شعبه دارند و غذای اصلی آنها مرغ سوخاری کنتاکی است. اگر می خواهید با داستان زندگی و راز موفقیت کلنل ساندرز آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

کی اف سی و داستان پر فراز و نشیب کلنل ساندرز در راه موفقیت

ساندرز: از آشپزی در 7 سالگی تا کار در پمپ بنزین

هارلند ساندرز در سال 1890 متولد شد. او فقط 6 سال داشت که پدرش را از دست داد و به دلیل اینکه مادرش تمام روز کار می کرد، مجبور شد خودش از برادر و خواهر کوچک ترش مراقبت کند. یکی از وظایف ساندرز، غذا دادن به خواهر و برادرش بود و به همین دلیل، در 7 سالگی یاد گرفت تقریبا به خوبی یک آشپز، غذا درست کند.

هنگامی که ساندرز 12ساله بود، مادرش ازدواج کرد و از آنجا که این ناپدری جدید علاقه ای به پسرها نداشت، ساندرز را دور از خانه به کار در یک مزرعه گماشت و برادرش را به خانه عمه شان فرستاد تا با آنها زندگی کند. ساندرز به زودی متوجه شد که برای بهتر زندگی کردن باید تمام روز را کار کند، بنابراین به ناچار مدرسه را رها کرد. به این ترتیب، نیمه اول زندگی ساندرز به انجام کارهای عجیب و غریب مانند کار در پمپ بنزین، فروشندگی و پر کردن مخزن سوخت قطارها سپری شد و مدتی هم کارمند اداره بیمه بود.

اولین گام های پیروزیت

در سال 1930، ساندرز پیروز شد در یکی از غرفه های فروشگاه هم جوار با پمپ بنزینی که در آن کار می کرد، یک غذاخوری کوچک راه اندازی کند. او در آنجا برای مسافران غذا سرو می کرد و از آنجا که کیفیت غذاهایش عالی بودند، به زودی به محبوبیت دست یافت. پس از مدتی، ساندرز صندلی پمپ بنزین را نیز خریداری کرد و در آنجا یک رستوران کامل و عظیم ساخت.

دستورالعمل جادویی مرغ سوخاری

در سال 1939، ساندرز متوجه شد سوخاری کردن مرغ به همراه 11 گیاه و ادویه ای که در طبخ آن به کار می برد، در دستگاه های بخارپز آن موقع (که البته با نوع امروزی تفاوت دارد) دقیقا همان غذایی است که او همواره به دنبال آن بوده است. این اولین پیشرفت واقعی ساندرز از زمان افتتاح رستورانش بود.

در عرض یک دهه، رستوران ساندرز و مرغ سوخاری ابداعی او، از محبوبیت بی اندازه ای برخوردار شد. به طوری که در سال 1950، فرماندار ایالت کنتاکی به او مقام کلنل را اعطا کرد. نمادی که امروزه بر سر در رستوران های کی اف سی دیده می گردد، کلنل ساندرز را نشان می دهد که کت و شلوار سفید و کراوات مخصوص کلنل های ایالت کنتاکی را به تن دارد. از آن پس، او همواره با همین لباس ها در انظار عمومی ظاهر می شد.

شکست غیرمنتظره برای ساندرز

در سال 1952، ساندرز قراردادی را با دوست رستوران دارش پیت هرمن امضا کرد که به موجب آن ساندرز دستورالعمل مرغ سوخاری را به هرمن می داد و در مقابل هرمن باید از هر مرغ سوخاری، 4 سنت به ساندرز می پرداخت. پس از آن، ساندرز مشابه همین قرارداد را با چند رستوران محلی دیگر نیز منعقد کرد. همه چیز عالی پیش می رفت تا اینکه یک اتفاق غیرمنتظره سبب شد ساندرز با شکست روبرو گردد. در سال 1956، عبور یک عظیمراه بین ایالتی از محل املاک ساندرز او را مجبور کرد رستوران خود را بفروشد. این اتفاق برای ساندرز ضرر و زیان فراوانی را به همراه آورد. در این زمان او فقط یک مستمری بازنشستگی داشت که مبلغ آن 105 دلار بیشتر نبود. بنابراین ساندرز دریافت که خبری از استراحت دوران بازنشستگی نیست و باید برای امرارمعاش کوشش کند.

اما ساندرز هنوز یک برگ برنده داشت و آن دستورالعمل مرغ سوخاری بود! بنابراین با همسرش، با یک اتومبیل در جاده به راه افتادند. یک زودپز، آرد و مخلوطی از ادویه جات و گیاهان مخصوص مرغ سوخاری تنها دارایی آنها بود. ساندرز در راه به هر رستورانی که برخورد می کرد پیشنهاد می کرد طعم و مزه مرغ سوخاری او را بچشند. اگر صاحب رستوران از آن خوشش آمد، با هم قرارداد ببندند.

ساندرز مجبور می گردد کی اف سی را واگذار کند

تا سال 1963، ساندرز تمام درخواست ها برای کپی رایت شعبه را بدون احتیاج به اقدامات رسمی انجام می داد و بیش از 600 رستوران در سراسر ایالات متحده و کانادا داشت که مرغ سوخاری کنتاکی می فروختند. در اکتبر همان سال، ساندرز با جان براون آشنا شد که به شدت به کی اف سی علاقه داشت. اما از آنجا که جان براون پول کافی برای خرید کی اف سی را نداشت، به وسیله یک سرمایه گذار به نام جک سی. میسی که قصد داشت کپی رایت نمایندگی این شرکت را خریداری کند اقدام کرد.

ساندرز ابتدا به این کار راضی نبود، اما پس از چند هفته پایان در ژانویه 1965 راضی شد در ازای 2 میلیون دلار (معادل 15 میلیون دلار در سال 2015) این معامله را قبول کند. در مارس 1966 قرارداد بسته شد و ساندرز کی اف سی را به براون و میسی فروخت. بنابر قرارداد، به ساندرز به عنوان عضو هیئت مدیره، مادام العمر 45000 دلار (بعدها به 75000 دلار افزایش یافت) حقوق ماهیانه پرداخت می شد و علاوه بر آن امتیاز انحصاری کی اف سی در کانادا را نیز به او دادند. همچنین ساندرز به عنوان نماینده رسمی برند کی اف سی انتخاب شد.

کوشش برای رشد حداکثر شرکت

ساندرز در شرایط پیش آمده مسرور نبود، اما تصمیم گرفته بود حالا که 75 سال دارد تمام کوششش را بکند تا شرکت بیشتر از ظرفیتی که دارد رشد کند.

ساندرز هرگز به ثروتمند شدن فکر نمی کرد؛ فقط دلش می خواست دستورالعمل مرغ سوخاری در همه جا شناخته شده و معروف باشد. به همین دلیل او همواره از شرکت کی اف سی به دلیل اینکه برای سود بیشتر شرکت، کیفیت غذا را پایین آورده است گلایه داشت. مدیرعامل کی اف سی می گوید: کلنل ساندرز به استعداد هنری بیشتر از پول و منفعت اهمیت می داد. او معتقد بود کسی که پول کمی درمی آورد ولی غذای باکیفیت تری به مردم ارائه می دهد باارزش تر از کسی است که از غذاهای بی کیفیت سود سرشاری به دست می آورد.

ساندرز سال های پایانی عمر خود را به مصاحبه و تبلیغ برای کی اف سی گذراند و به ترویج این برند در رسانه ها پرداخت. او کیلومترها راه می پیمود تا بتواند به رستوران های کی اف سی سرکشی و بر آنها نظارت کند. براون که در سال 1971 سهام خود را به ازای 284 میلیون دلار فروخت، در سال 1979 به سمت فرمانداری ایالت کنتاکی منصوب شد. یک سال بعد، ساندرز از دنیا رفت و براون از او به عنوان روح و یک افسانه واقعی یاد کرد.

ساندرز شاید انگیزه چندانی برای پولدار شدن نداشت، اما اکنون غذای ابداعی او در 115 کشور دنیا شناخته شده است که یکی از عظیم ترین آرزوهای او بود.

درس هایی از داستان زندگی کلنل ساندرز

داستان زندگی کلنل ساندرز و فراز و نشیب های زندگی او، به همه کسانی که می خواهند در راستا زندگی شان پیروز باشند درس های زیادی می آموزد که چهار مورد از مهم ترین آنها را در ادامه آورده ایم:

1. انعطاف پذیر باشید

شکست در راه پیروزیت اجتناب ناپذیر است، اما چیزی که از همه مهم تر است نوع پاسخ شما به شکست است. اگر واکنش درستی نشان دهید، شکست نمی تواند شما را متوقف کند. این همان چیزی است که برای ساندرز رخ داد. او یک رستوران پیروز داشت و همه چیز عالی بود. تا اینکه آن اتفاق غیرمنتظره رخ داد و ساندرز مجبور شد رستورانش را بفروشد. از همه بدتر اینکه ساندرز در آن موقع 66 سال داشت! بسیاری از مردم، در این شرایط امیدشان را از دست می دهند. اما ساندرز به جای سرزنش کردن خودش یا دیگران، فکر کرد چگونه می تواند بر این مسائل غلبه کند.

2. روی داشته هایتان تمرکز کنید

معمولا در شرایط سخت، بیشتر مردم روی نداشته ها و کمبودهایشان تمرکز می نمایند. آنها فراموش می نمایند چه چیزهایی را در اختیار دارند. هنگامی که ساندرز مغلوب شد، چیزی جز دستورالعمل مرغ سوخاری اش نداشت و تصمیم گرفت به درستی از آن استفاده کند. افراد پیروز همین کار را انجام می دهند، از آنچه دارند به بهترین شکل استفاده می نمایند تا شرایط تغییر کند.

3. عذر و بهانه نیاورید

سرهنگ ساندرز برای فروش مرغ سوخاری اش کوچه به کوچه و شهربه شهر می رفت و اغلب در اتومبیلش می خوابید. نباید فراموش کنید او همه این کارها را زمانی که 66 ساله بود انجام داد. در چنین شرایطی او نیز می توانست بگوید: من برای این کار پیر شده ام، نمی توانم در اتومبیل بخوابم و جملاتی از این دست به کار ببرد. اما او این کار را نکرد و به جای آن کار درست را انجام داد.

انسان های پیروز نیز این گونه اند: همان کاری را که باید، انجام می دهند و دنبال عذر و بهانه نمی گردند.

4. استقامت داشته باشید

کاری که ساندرز انجام داد اصلا آسان نبود. اما در نهایت او توانست چند رستوران پیدا کند و دستورالعمل مرغ سوخاری را به آنها بفروشد. او نیز احتمالا بارها با شکست روبرو شده بود، اما متوقف نشد و به راه خود ادامه داد. به همین دلیل هنوز هم چهره ساندرز به عنوان نماد کی اف سی بر سردر رستوران های این شرکت می درخشد!

بنابراین اگر در شرایط سخت قرار گرفتید نگران نباشید، زیرا همواره راهی پیدا می گردد. فقط باید تحمل کنید و دست از کوشش برندارید. اگر مغلوب شدید، هراس به دل راه ندهید و محکم تر گام بردارید.

منبع: زندگی روز
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 855

به "کی اف سی و داستان پر فراز و نشیب کلنل ساندرز در راه موفقیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کی اف سی و داستان پر فراز و نشیب کلنل ساندرز در راه موفقیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید