چرا طرح ادغام یارانه ها رد شد؟ ، میلیاردر ها همچنان مشمول یارانه!

به گزارش پیامک خنده، مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه امسال دولت را موظف به حذف سه دهک بالا کرد که متاسفانه با استدلال هایی، چون عدم وجود ابزار شناسایی افراد نیازمند و غیر نیازمند این مصوبه اجرایی نشد.

چرا طرح ادغام یارانه ها رد شد؟ ، میلیاردر ها همچنان مشمول یارانه!

گروه اقتصادی خبرنگاران، در آنالیز بودجه سال 99، بود که کمیسیون تلفیق مصوب کرد تا دولت به جای پرداخت یارانه حاصل از افزایش قیمت بنزین به حدود 63 میلیون نفر و منابع حاصل از طرح هدفمندی به 78 میلیون نفر، این دو را هم با هم ادغام نموده و مبلغ 72، هزار تومان به همه یارانه بگیران پرداخت نماید. این مصوبه به دلایلی از جمله کاهش حمایت دولت از اقشار کم درآمد جامعه و نیز از بین بردن دست آورد های دولت در چند ماه اخیر در حذف ثروتمندان از یارانه بنزین در جلسه آنالیز ایرادات نمایندگان به کلیات بودجه لغو شد.

هدف هدفمندی چه بود؟

اعطای یارانه پنهان به حامل های انرژی در کشور سال ها بود که علاوه بر هدر رفت بی حساب و کتاب منابع ملی سبب گسترش قاچاق سوخت به دلیل ارزان بودن نسبت به کشور های همسایه و نیز سبب مصرف بی رویه این منابع در کشور شده بود. همچنین از آنجا که دهک های بالای جامعه از امکانات بیشتری برای مصرف انرژی برخوردار بودند، دریافت یارانه های دولتی به وسیله حامل های انرژی برای آن ها بیشتر میسر بود تا دهک های پایین جامعه که از امکانات مصرفی کم تری برخوردار بودند. همین مساله به نوعی سبب گسترش بی عدالتی در جامعه شده بود. برای اصلاح این معایب بعد از طی مباحثات کارشناسی طولانی مدت در سال 1388، این نتیجه در مجلس حاصل شد که این یارانه با ضوابطی از جمله عدم پرداخت یکسان به همه اقشارجامعه، یارانه های اعطایی به حامل های انرژی به صورت مستقیم به مردم پرداخت گردد.

ثروتمندان همچنان یارانه میگیرند

این ضابطه را دولت وقت با این استدلال که حذف دهک های بالای جامعه به دور از عدالت است، نپذیرفت و تا انتها دولت دهم یارانه بر خلاف قانون و مصوبه های مجلس به همه مردم تعلق گرفت، از همین رو کارشناسان معتقد بودند که طرح هدفمندی یارانه تبدیل به پرداخت سرانه شده و به هدف اصلی خود یعنی کاهش فاصله طبقاتی به وسیله حمایت یارانه ای، نخواهد رسید. با اینکه کارشناسان و صاحب نظران بر اینکه روش پرداخت یارانه ها غلط است و موجب اتلاف منابع دولت و تبعات اقتصادی دیگر خواهد شد، دولت دهم، اما تا انتها کار خود بر این روش پافشاری کرد. با اینکه مطابق قانون مقررشده بود که 50 درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه به مردم، 30 درصد به صنعت و نهایتا 20 درصد به دولت تعلق بگیرد، اما نحوه توزیع هیچ وقت شفاف نشد و بخش صنعت نیز همواره معترض به این مساله بود که سهم خود را از منابع دریافت نمی کند. کارشناسان چرایی این امر را در افزایش یارانه بگیران به جهت عدم حذف دهک های بالای جامعه می دانستند.

نداشتن ابزار تفکیک طبقات جامعه، استدلالی فاقد اعتبار

نهایتا پس از تغییر دولت در سال 1392 با اعلام آمادگی دولت برای حذف یارانه دهک های پردرآمد و افزایش یارانه نیازمندان، کمیسیون تلفیق مجلس در اصلاحیه بودجه سال 1392، مقرر کرد تا دولت یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف نماید. این مصوبه در تبصره 14 لایحه بودجه 95 نیز تکرار شد. همچنین در لایحه بودجه امسال نیز مجلس دولت را موظف به حذف سه دهک بالا کرد که متاسفانه با استدلال هایی، چون عدم وجود ابزار شناسایی افراد نیازمند و غیر نیازمند این مصوبه اجرایی نشد.

اما با تغییر های گسترده در نظام اداری بانکی و اقتصادی و اقتصادیاتی کشور و تحقق بخش قابل توجهی از دولت الکترونیک و توانایی دولت در شناسایی حساب های بانکی، دارایی ها و اطلاعات اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی مسلما تفکیک طبقات مختلف جامعه یا به عبارت دیگر شناسایی و حذف 3 دهک بالا یا همان افراد متمول و ثروتمند برای دولت امری ساده و قابل اجراست که همچنان بجای بهره گیری از این ابزار عامه مردم به یک اندازه از یارانه ها بهره می برند و میلیاردر ها نیز مانند فقرا و مستمندان همچنان مشمول دریافت یارانه نقدی هستند! و البته این ها فارق از یارانه غیرنقدی پنهانی است که ثروتمندان بیش از 20 برابر بیشتر از فقرا (سالانه 20 هزار میلیارد تومان) شامل دریافت آن می شوند! آن هم ثروتمندانی که به گفته خود مسئولین هزاران میلیارد فرار اقتصادیاتی داشته و دارند! و به گفته بعضی منابع با اینکه حقوق یا درآمدهای نجومی دارند اما برای دریافت مبلغ ناچیز یارانه تا سطح وزرا هم رایزنی می نمایند!

یارانه 72 هزار تومانی، عقب گردی که لغو شد

فرایند غلط و خلاف قانون پرداخت یارانه به همه مردم همچنان ادامه داشت تا اینکه در بحث پرداخت سبد حمایت معیشتی از محل افزایش قیمت بنزین در امسال، دولت با راه اندازی سامانه رفاه ایرانیان اقدام به شناسایی افراد نیازمند کرد. اقدامی که بعد از قریب به 10 سال یک گام روبه جلو در نزدیک شدن به فرایند درست پرداخت یارانه حمایتی برداشت. پیش بینی می شد که دولت در سال های آینده نیز به وسیله همین سامانه اقدام به حذف دهک های بالای جامعه نماید که اتفاقی عجیبی در کمیسیون تلفیق مجلس در هنگام آنالیز بودجه رخ داد. کمیسیون تلفیق در مصوبه ای مقرر کرد تا دولت به جای پرداخت یارانه به 78 میلیون نفر و پرداخت سبد حمایت معیشتی به حدود 63 میلیون نفر، این منابع را باهم تجمیع نموده و به همه یارانه بگیران مبلغ 72 هزار تومان پرداخت نماید.

اقدامی که از دیدگاه بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان خلاف قانون و به ضرر اقشار کم درآمد است. حسن کامران نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون تلفیق در این باره معتقد است: وقتی این دو در هم ادغام شوند به دلیل عدم وجود نظارت در حق فقرا و نیازمندان ظلم می گردد. اگر این دو یارانه از هم جدا باشند به صورت خیلی شفاف عمل خواهد شد و دیگر کسی نمی تواند آن را به نفع خود تفسیر و تحلیل کند.

همچنین حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی نیز در این باره می گوید: در صورت تصویب طرح کمیسیون تلفیق پیرامون ادغام یارانه نقدی و یاری معیشتی، باید به 78 میلیون نفر یارانه بگیر کنونی همزمان، یارانه یاری معیشتی نیز پرداخت گردد که خلاف قانون هدفمندسازی یارانه ها در جهت حذف سه دهک ثروتمند و به ضرر اقشار مستضعف است؛ چرا که الان برای یک خانوار 5نفره در ماه 432هزارتومان یارانه نقدی و حمایتی واریز می گردد، اما با تصویب این طرح، دریافتی همین خانوار 360هزارتومان می گردد.

از سوی دیگر این طرح سبب عقب گرد در پرداخت یارانه در کشور خواهد شد و اقدام مثبت دولت در پرداخت سبد حمایت معیشتی را نیز زیر سئوال خواهد برد. حسن کامران در این باره نیز معتقد است: وزارت رفاه در چند وقت گذشته سرمایه گذاری زیادی نموده و توانسته تا حدود زیادی نیازمندان واقعی را شناسایی و به آنان یارانه معیشتی پرداخت کند. با ادغام یارانه ها زحمات آن ها هم زیر سوال می رود.

از این رو با تکیه بر استدلال های فوق و لزوم حمایت از اقشار کم درآمد جامعه مصوبه ادغام منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین که تحت عنوان سید حمایت معیشتی برای 63 میلیون نفر واریز می گردد و منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها که به حدود 78، میلیون نفر پرداخت می گردد یکی از دلایل اصلی مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه 99، بود. همین مساله سبب شد تا کمیسیون تلفیق در جلسه آنالیز ایرادات نمایندگان این مصوبه را لغو کند تا علاوه بر حفظ دست آورد دولت در حذف ثروتمندان که از ضوابط اصلی طرح هدفمندی یارانه ها بود، اقشار کم درآمد نیز همچنان از حمایت بیشتر دولت در شرایط نامناسب اقتصادی برخوردار باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 799

به "چرا طرح ادغام یارانه ها رد شد؟ ، میلیاردر ها همچنان مشمول یارانه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا طرح ادغام یارانه ها رد شد؟ ، میلیاردر ها همچنان مشمول یارانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید