ویراست تازه گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما پرفروش شد

به گزارش پیامک خنده، ویراست تازه کتاب دو جلدی گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما با ترجمه کاظم فیروزمند و ماهیار آذر که در نمایشگاه کتاب توسط نشر بان عرضه شده بود با استقبال مخاطبان روبرو شد.

ویراست تازه گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما پرفروش شد

مجله کتاب و نشر

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما با ترجمه کاظم فیروزمند و ماهیار آذر پیشتر از سوی نشر آگه منتشر شده بود. نشر بان برای سی ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ویراست تازه ای از این کتاب را با ظاهری جدید و همچنین اضافه کردن یک مقاله 30 صفحه ای از فریدون رهنما، فیلمساز و منتقد فقید ایرانی و از نویسندگان نشریه کایه دو سینما، منتشر کرد. شمارگان این کتاب هزار و 100 نسخه و قیمت دوره آن 120 هزار تومان است. جلد نخست این کتاب با عنوان فرعی دهه 1950: نئورئالیسم، هالیوود، موج نو 390 صفحه دارد و جلد دوم با عنوان فرعی دهه 1960: موج نو، سینمای نو، ارزیابی دوباره هالیوود در 430 صفحه منتشر شده است. کایه دو سینما میراث تاریخی سینمای دنیا است و برای فیلم بین های حرفه ای و عاشقان سینما متنی مهم به شمار می آید. در این نشریه منتقدان و سینماگران مشهوری چون آندره بازن، ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو، کلود شابرول، ژاک ریوت، اریک رومر و… نقد نوشته بودند.

درباره محتوای مقالات مجلد نخست باید گفت که: نقد و نظریه فیلم و حتی فیلمسازی، به گونه ای که امروز می شناسیم به نقد فیلم فرانسوی در دوره ای که از 1945 شروع می گردد و به ویژه به دستاوردهای مجله کایه دو سینما که از 1951 راه افتاد، مدیون است. در این میان معمولاً به دو مرحله مهم اشاره می نمایند: دوره کایه از دهه 1950 که فیلم های موج نو را مطرح نمود و یاری کرد تا مباحث انتقادی مهمی در انگلیس و آمریکا در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 دربگیرد و دوره پس از 1968 که دوره تفصیل نظری و سیاسی شدن کایه و متعاقباً نظریه و نقد فیلم در انگلیس و آمریکای دهه 1970 است، تامس السایسر در نگاهی متمرکزتر به اعتلای نظام مند سینمای هالیوود به سطح هنر بزرگ اعلام نمود که افسانه چنین است که این کار عظیم را روشنفکرانی با انگیزه و ناآرام تقریباً دست تنها در پاریس صورت دادند؛ فکرهایشان را روی هم گذاشتند و نمایش روابط عمومی درخشانی پدید آوردند که به کایه دو سینما و موج نو شهرت یافت. این جلد و جلد دیگری که در پی می آید، می خواهند آنالیز درست آن افسانه را، با نگاهی به تطور آن، ممکن سازند و در عین حال سهم واقعی و حیات کایه در نقد را روشن نمایند.

درباره جلد دوم هم می توان گفت که: سال 1959 - 1960 نه شاهد پیروزی بین المللی کایه دو سینما، بلکه شاهد پیروزی nouvelle vague یا موج نو بود. در بخش اعظم دهه 1960 و در دهه 1970 نیز، پاریس در سطح بین المللی پایتخت سینمای دنیا قلمداد می شد. اما، و تا حدود زیادی، این شهرت به این خاطر بود که نقد فرانسوی و نه فقط سینمای فرانسه، از این لحاظ که حرف تازه ای برای گفتن داشت در دنیا پیشگام بود. حیثیت فیلم های موج نو به موضع انتقادی کایه وجهه ای بخشید، یا حداقل مورد توجه قرارش داد. در اواخر دهه 1960، حوادث ماه مه 1968 ظاهراً ارزش های کایه را در ذهن ها دگرگون کرد. مسلماً در اوایل دهه 1960 گاهی چنان می نمود که سینمای فرانسه و نقدی که کایه در دهه 1950 به خاطرش مبارزه نموده بود پیروز شده یا دست کم، تا جایی که به نقد مربوط می شد، صندلی تثبیت شده ای یافته است. تروفو در مصاحبه های 1962 گفته بود: سینمایی که به خاطرش مبارزه می کردم الان حاصل شده است، و گدار می گفت: کایه از تپه سرازیر شده، آنچه کایه را ساخت موضع اش در خط مقدم نبرد بود.

نشر بان در سی ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شبستان (سالن ناشران عمومی) راهروی 27 غرفه شماره 13 حضور دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 187

به "ویراست تازه گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما پرفروش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویراست تازه گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما پرفروش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید