وزیر خارجه قطر؛ در روابط با ایران تغییری ایجاد نخواهد شد

به گزارش پیامک خنده، وزارت امور خارجه قطر گفت، توافق این کشور با عربستان سعودی و متحدانش، تأثیری بر روابط با دیگر کشورها از جمله ایران نخواهد داشت.

وزیر خارجه قطر؛ در روابط با ایران تغییری ایجاد نخواهد شد

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر روز پنجشنبه گفت، توافق با کشرو های عربی، در روابط دوحه و تهران تغییری ایجاد نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز گفت، کشورش با عربستان و سه کشور دیگر درخصوص مبارزه با تروریسم و همکاری های امنیتی چند ملیتی به توافق رسیده است، اما روابط دوجانبه [قطر]بر اساس تصمیمات مستقل و منافع ملی این کشور اتخاذ می گردد.

او در ادامه گفت: بنابراین [این توافقات]بر روابط ما با هیچ کشوری تأثیر نخواهد داشت.

محمد آل ثانی گفت در این توافقات، همه کشور ها برنده بودند، اما بازگشت به روابط محبت آمیز زمان بر خواهد بود و امیدوار است که دیگر کشور های منطقه نیز اختلافات خود را حل و فصل کند.

او در ادامه گفت از آنجا که هر کشور اختلافات مختص به خود را با قطر دارند، مذاکراتی دوجانبه با آن ها صورت خواهد گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر درخصوص سرمایه گذاری های اقتصادی در عربستان سعودی و دیگر کشور های منطقه گفت: از فرصت هایی که در آینده شاهد هستیم و تداوم عزم سیاسی کشور ها برای دخیل شدن در این مسئله استقبال می کنیم.

محمد آل ثانی که ریاست سازمان سرمایه گذاری قطر را بر عهده دارد اضافه نمود: این سازمان یک صندوق سرمایه گذاری است که تصمیمات خود را بر اساس مبنایی تجاری و قابل دستیابی بودن پروژه ها می گیرد و اطمینان دارم طرح های بلند پروازانه ای را سعودی ها شاهد هستیم و اگر فرصت هایی را در این حوزه پیدا کنیم، سازمان سرمایه گذاری قطر [مشارکت در]آن را در نظر می گیرد.

وی اضافه نمود، دوحه پذیرفته است که پرونده های قضایی علیه عربستان سعودی و متحدانش، از جمله شکایت به سازمان تجارت جهانی و دیوان بین المللی دادگستری را به حالت تعلیق درآورد و این پرونده ها در زمان مناسب خود، باید بسته شوند.

وزیر خارجه قطر روز گذشته (چهارشنبه) در تبادل نظر با شبکه الجزیره ضمن پاسخ به سوال هایی در مورد بیانیه العُلا که دیروز میان کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس به امضا رسید، تاکید نمود که قطر خواستار راهکار هایی برای کاستن از تنش ها در منطقه است.

محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی درباره تنش زایی آمریکا در منطقه گفت: ما تشدید تنش میان آمریکا و ایران را زیر نظر داریم و پیغام ما به دو طرف این است که ما خواستار هیچ تنش یا اقدام نظامی نیستیم.

وزیر خارجه قطر بحران تیرگی چند ساله روابط کشورش با چهار کشور دیگر حوزه خلیج فارس به علاوه مصر را به یک شرایط استثنایی خواند و گفت: حل این بحران یک پیروزی برای شورای همکاری خلیج (فارس) بود.

او درباره این توافق آشتی گفت: ما بر سر اصول اساسی غلبه بر اختلاف فعلی و قوانین حاکم بر روابط کشور ها در آینده توافق کردیم.

شهر العُلا عربستان سعودی روز سه شنبه میزبان چهل ویکمین دور اجلاس سران کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس بود که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز پس از قریب به چهار سال قطع روابط با عربستان سعودی در این اجلاس شرکت و توافقنامه آشتی با این کشور را امضا کرد.

اجلاس سران کشور های عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در حالی در شهر العلا برگزار گردید که شاه سعودی، سلطان عمان، ولی عهد ابوظبی و شاه بحرین در این اجلاس حضور نداشتند.

از بند های سیزده گانه حصول این توافق، قطع روابط قطر با ایران ترکیه و تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره بود

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1338

به "وزیر خارجه قطر؛ در روابط با ایران تغییری ایجاد نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه قطر؛ در روابط با ایران تغییری ایجاد نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید