هواپیمایی ایران ایر، پر افتخارترین هواپیمای ملی ایران

به گزارش پیامک خنده، نخستین شرکت هواپیمایی ملی ایران که بیش از نیم قرن از عمر پر فراز و نشیبش می گذرد. شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) در سال 1340 با هواپیماهای داگلاس فعالیت خود را شروع نموده و تنها پس از گذشت یکه دهه از فعالیتش در سال 1356 توانست در بین 74 شرکت هواپیمایی برتر جهان رتبه دوم ایمنی پرواز را از آن خود کند. درباره این هواپیمایی بیشتر بخوانیم… .

هواپیمایی ایران ایر، پر افتخارترین هواپیمای ملی ایران

تاریخچه ایران ایر

از ادغام دو شرکت هواپیمایی ایرانین ایرویز و پرشین ایرویزیا پارس به وجود آمد. این شرکت در سال 1340 تأسیس شده و در فروردین 1341 با نام رسمی هواپیمای ملی ایران (هما) شروع به کار کرد. اهداف اولیه هما پوشش حمل احتیاجات حمل و نقل هوایی کشور و ایجاد پروازی های امن به اقصی نقاط ایران و جهان بود که با به کارگیری متخصصین در این زمینه و خرید آخرین مدل هواپیمایی آن دهه توانست به هدفش جامه عمل بپوشاند.

اولین پرواز بین المللی هما با یک ففرایند هواپیمای بوئینگ 727-100 در سال 1344 و به مقصد بیروت انجام شد. در بین سال های 1344 تا 1349 این شرکت با خرید چندین ففرایند هواپیمای بوینگ تعداد پروازهای خود را افزایش داده و امکان به قاره های اروپا و امریکا را با برترین هواپیماهای جهان برای ایرانیان فراهم کرد. از سال 1349 به بعد شرکت ایران ایر روزانه بیش از 30 پرواز به قاره اروپا داشت. در واقع آن دوران را می توان عصر طلایی هواپیمای ملی ایران دانست.

.

لوگوی ایران ایر

لوگوی هواپیمای ملی ایران (هما) برگرفته از طرح پرنده افسانه ای ستون های تخت جمشید است. طراحی آرم هما در سال 1340 به وسیله روزنامه کیهان آن موقع به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح پرنده هما که به وسیله هنرمند جوان ایرانی ادوارد زهرابیان به وسیله هیئت داوری دانشکده هنرهای زیبا مورد تائید نهاده شد.

ادوارد زهرابیان در آن موقع تنها 22 سال داشت و برای طراحی آرم از خلاصه نام هواپیمایی ملی ایران هما بهره گرفت. هما پرنده اسطوره ایرانی است که سردیس های آن را فقط در تخت جمشید می توان دید. این لوگوی بسیار فاخر و ماندگار از برندهای مطرح بین المللی بوده و اسم زیباترین لوگوی در میان شرکت های هواپیمایی را به خود اختصاص داده است.

افتخارات ایران ایر

هواپیمایی ایر در طول دهه های اول فعالیت خود توانست عناوین جهانی متعددی را به دست آورد. در سال 1356 شرکت هما 6 ففرایند هواپیمایی مدرن ایر باس برای راستاهای اروپایی خود خریداری نموده و بدین ترتیب نخستین شرکت وارد کننده ایرباس در خاورمیانه لقب گرفت. در سرانجام سال 56 این شرکت هواپیمایی فرایند روبه رشدش را ادامه داده و توانست به یکی از ایمن ترین، مدرن ترین و پر درآمدترین هواپیماهای جهان در آن دهه تبدیل گردد. بخشی از افتخاراتی که تا سال 1356 در شرکت هواپیمایی هما به ثبت رسیده است:

  • افتخار میزبانی بیست و ششمین اجلاس 12 روزه یاتا در سال 1349.
  • اسم رکورد پرواز بدون توقف به مدت 9 ساعت و 20 دقیقه در راستا تهران - پکن، سال 1351
  • کسب رتبه اول غرفه هما در کنگره سالانه مونترال کانادا، سال 1353
  • خط پروازی رسمی بازی های آسیایی تهران در سال 1353
  • واگذاری هلدینگ هواپیماهای بدنه وسیع شرکت های ایر فرانس، پان امریکن، بریتیش ایرویز و آلیتالیا در ایران به شرکت هما در سال 1353
  • اتصال 4 قاره عظیم جهان با احداث خط هوایی تهران، قاهره، پاریس، نیویورک در سال 1355
  • کسب رتبه دومین پرواز ایمن جهان در سال 1356

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بیش از نیم قرن سابقه، میلیون ها مسافر را به اقصی نقاط جهان جابجا نموده و با توجه به سابقه درخشانش کوشش می نماید کارایی مناسب با پروازهای ایمن داشته باشد.

.

مقاصد پروازی هواپیمایی ایران ایر

پروازهای ایران ایر در راستاهای داخلی

ایران ایر در حال حاضر شبکه پروازی گسترده ای در زمینه راستاهای داخلی داشته و پروازهایش تمام نقاط ایران را پوشش می دهند. پروازهای این هواپیمایی در فرودگاه های مشهد، بندرعباس، تهران، رشت، چابهار، شیراز، رامسر، کیش، ارومیه، ساری، سنندج، بندر لنگه، کرمانشاه و سایر فرودگاه های ایران فعال هستند.

پروازهای ایران ایر در راستاهای خارجی

پروازهای ایران ایر در راستاهای بین المللی به طور روزانه و منظم انجام می شوند. هر چند که امروزه شبکه پروازی این هواپیمایی به گستردگی گذشته نیست؛ اما خرید بلیط هواپیما ایران ایر در راستاهای زیر امکان پذیر می باشد:

راستاهای پروازی تهران به آمستردام، استکهلم، فرانکفورت، لندن، کراچی، استانبول، آنکارا، بمبئی، دوحه، کویت، بیروت و … .

جهت خرید بلیط هواپیمایی ایران ایر با همکاران واحد فروش بلیط در آژانس هواپیمایی خبرنگاران تماس بگیرید.

هواپیمایی ایران ایر چگونه از میهمانان خود پذیرایی می نماید؟

افتخارات آژانس هواپیمایی خبرنگاران

چه ایرلاین هایی از تهران به کانادا پرواز دارند؟

با 10 غذای محبوب در ژاپن آشنا شوید

حمل کدام وسایل در پرواز ممنوع است؟

10 هتل لوکس ایران که باید در آنها اقامت کرد

منبع: ستاره ونک
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1755

به "هواپیمایی ایران ایر، پر افتخارترین هواپیمای ملی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمایی ایران ایر، پر افتخارترین هواپیمای ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید