ناسا تصمیم به انجام آزمایش خطرناک تفنگ خلأ دارد

به گزارش پیامک خنده، ناسا در مکانی دورافتاده در بیابان های آمریکا میخواهد با آزمایش از راه دور تفنگ خلأ اثر سنگ های فضایی بسیار ریز را روی فضاپیماها آنالیز کند.

ناسا تصمیم به انجام آزمایش خطرناک تفنگ خلأ دارد

در حالی که ناسا برای مأموریت های بیشتر به خارج از سیاره زمین آماده می گردد، ممکن است مسائل زیادی در جهت وجود داشته باشد. از خرابی موشک گرفته تا نشت قفل هوا بخشی از این مسائل هستند اما تهدیدی مشابه یا حتی بزرگ تر، تکه سنگ های فضایی کوچکی هستند که چشم افراد آموزش ندیده، ممکن است آن ها را چیزی به جز گرد و غبار نبیند.

برای ناسا اما این نوع سنگ ها خطر بالقوه تخریب فضاپیماهایی هستند که مانند مأموریت آینده بازگردانی نمونه از مریخ، در فضای خالی سفر می نمایند. دانشمندان این ذرات غبار را به عنوان ریزشهاب سنگ (Micrometeoroid) می شناسند و ناسا در یک مرکز دورافتاده در لاس کروسس (Las Cruces) نیومکزیکو مشغول آزمایش راه های جدیدی برای محافظت از فضاپیماهای حامل نمونه های مریخی در برابر این ریزشهاب سنگ هاست.

مارکوس سندی (Marcus Sandy) یکی از مدیران مرکز آزمایش وایت سندز (White Sands) در نزدیکی لاس کروسس درباره این آزمایش گفت: وایت سندز ناسا یک مرکز آزمایش از راه دور است که آژانس از آن برای بعضی از آزمایش های خطرناک تر که برای پشتیبانی از مأموریت ها مورد احتیاج است، استفاده می نماید.

آزمایشگاه از راه دور اَبَرسرعت (Remote Hypervelocity Test Laboratory) هم در این مرکز واقع شده است و شامل یک تفنگ 69 متری می گردد. این تفنگ با گاز هیدروژن تحت فشار کار می نماید و می تواند گلوله های کوچک را در خلاء با سرعت 6.7 متر بر ثانیه پرتاب کند؛ سرعتی که می تواند شما را در حدود پنج دقیقه از شرق تا غرب آمریکا برساند.

به گفته ناسا، مهندسان سه روز را صرف تنظیم این آزمایش یک ثانیه ای کردند که هدف آن شبیه سازی اتفاقی است که اگر فضاپیمای ناسا در طول سفر به مریخ یا بازگشت از آن با یک ریزشهاب سنگ برخورد کند، روی می دهد.

راس استین (Russ Stein) طراح ارشد ناسا در مأموریت بازگردانی نمونه از مریخ با اشاره به روند آزمایش گفت: هدف این است که ببینیم مواد تا چه مقدار در برابر این ضربه ها مقاومت می نمایند تا مطمئن شویم که نمونه جمع آوری شده خود را از دست نمی دهیم.

هرچند گلوله هایی که از تفنگ بیرون می آیند با سرعت فوق العاده ای حرکت می نمایند، اما ریزشهاب سنگ های موجود در فضای میان سیاره ای تقریبا شش برابر سریع تر هستند و حدود 80 کیلومتر بر ثانیه سرعت دارند.

به همین جهت درک اینکه کدام طرح ها و مواد برای محافظت از نمونه های گرانبهای مریخ در جهت رسیدن به زمین برترین کارایی را دارند، بر توانایی مطالعه مریخ و احتمالا حتی سفر به آن اثرگذار است و بسیار اهمیت دارد.

فضاپیمای بازگردانی نمونه از مریخ که به طور مشترک به وسیله ناسا و آژانس فضایی اروپا پیش می رود، قرار است نمونه های سنگ و خاک مریخ را که به وسیله مریخ نورد پشتکار (Perseverance) جمع آوری می گردد در دهه آینده برای مطالعه بهتر به زمین بیاورد.

عکس کاور: آزمایش تفنگ خلأ ناسا

Credit: NASA

منابع: Gizmodo, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2114

به "ناسا تصمیم به انجام آزمایش خطرناک تفنگ خلأ دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا تصمیم به انجام آزمایش خطرناک تفنگ خلأ دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید