قدیمی ترین حمام در نخستین شهر شطرنجی ایران

به گزارش پیامک خنده، خبرنگاران/آذربایجان غربی شهر سلماس در 90 کیلومتری شمال ارومیه واقع شده و از شهرهای تاریخی و کهن آذربایجان غربی به شمار می رود. قدمت شهر کنونی سلماس به سال 1309 بر می گردد و قبل از آن در زمان قاجار به دیلمان معروف بود. بعلت فرار دریافت این منطقه بر روی خط زلزله در سال 1309 زلزله شدیدی دیلمانی را که دارای بناهای ازرشمندی چون بازار سرپوشیده ، حمام و مساجد قدیمی با معماری اسلامی بوده با خاک یکسان می نماید. بعد از زلزله شهر جدید در ضلع شمال غربی دیلمان شهر جدید با طرحی جدید احداث می گردد.

قدیمی ترین حمام در نخستین شهر شطرنجی ایران

حمام شیخ، این مجموعه فرهنگی بی نظیر پس از زلزله سال 1309 در زمان حکومت رضاخان در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی به همت مرحوم محمد تسوجی بنا شده و در سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفته است.

افراسیاب گراوند، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلماس در گفت و گو با خبرنگاران گفت: حمام شیخ به لحاظ معماری اثری ارزشمند و منحصر به فرد است که در مرکز شهر سلماس واقع شده و در جوار آن بازار شهر، مساجد و منازل مسکونی قرار گرفته است.

وی در ارتباط با تاریخچه احداث بنا اظهار کرد: با توجه به اینکه حمام توسط شخصی به نام حاج شیخ مجتبی انتظاری معروف به شیخ اداره می شده است، بعدها به نام حمام شیخ شهرت یافت و تا سال 1364 مورد استفاده بوده است.

گراوند در خصوص عوامل و عناصر تشکیل دهنده بنا بیان نمود: حمام شیخ دارای پلان مستطیل شکل بوده و مساحتی بالغ بر 860 متر مربع دارد. پی بنا با سنگ های معدنی و دیوارها با آجر و سنگ کار شده و طاق و گنبد پوششی آن از آجرهای چهار گوش است. حمام شیخ دارای هفت گنبد پوششی بوده و بزرگترین گنبد آن گنبد سربینه (رختکن) نیز هست.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلماس توضیح داد: در سال 1379 به تلاش سازمان میراث فرهنگی به شماره 3475 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پس از پنج دوره بازسازی و بازسازی در حال حاضر به عنوان مجموعه فرهنگی -هنری مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1295

به "قدیمی ترین حمام در نخستین شهر شطرنجی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین حمام در نخستین شهر شطرنجی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید