کارنامه اسدآباد در برنامه های نوروزی 1401

به گزارش پیامک خنده، خبرنگاران/همدان نوروز سال جاری به واسطه مساعد شدن شرایط کرونا با حضور دو چندان مسافران میهمانان و گردشگران نوروزی به استان ها و شهرستانهای مختلف و به تبع آن به شهرستان اسدآباد همراه بود.

کارنامه اسدآباد در برنامه های نوروزی 1401

حضور قابل تحسین و بدون غیبت سرپرست فرمانداری اسدآباد به عنوان رئیس ستاد خدمات سفر در شهرستان و رصد و نظارت کامل بر مراکز تنظیم بازار، مراکز اسکان مسافران ... و بازدید بر اجرای دقیق برنامه های از پیش مشخص و هماهنگ شده ستاد خدمات سفر در کنار دیگر وظایف محوله وی موجب آن شد تا پس از دو سال از شیوع کرونا این شهرستان نوروز متفاوتی را تجربه نموده و از حال و هوای خاصی برخوردار باشد که در این حال و هوای پرشور و نشاط شهرستان اداره میراث فرهنگی جهانگردی و صنایع دستی اسدآباد ضمن فراخوان و دعوت از شهروندان اسدآبادی در ارائه ایده و طرح های نو و خلاقانه مرتبط با عید نوروز و استقبال از این ایده ها با اجرای برنامه های مختلف و متنوع در سطح روستاهای مختلف شهرستان از جمله روستاهای جهانگردی و نیز شهر اسدآباد و پالیز و آجین نقش بسزایی داشت و خوش درخشید و لبخند رضایت را بر لبان مسافران و جهانگردان نوروزی سال جاری این شهرستان به هنگام خداحافظی از دیار سیدجمال نشاند.

سفر 5000 مسافر و جهانگرد نوروزی به اسدآباد

سرپرست فرمانداری اسدآباد از سفر پنج هزار نفر مسافر و جهانگرد نوروزی به این شهرستان در ایام نوروز اطلاع داد.

حسین علی شرکائی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از این تعداد مسافر وجهانگرد دو تا سه هزار نفر مسافران و میهمانان بومی خارج از شهرستان بودند که در تعطیلات نوروزی برای بازدید از بستگان خود به شهرستان آمدند.

وی با اشاره به افزایش حضور مسافران،میهمانان و جهانگردان نوروزی 1401 به شهرستان اسدآباد به نسبت دو سال گذشته، اضافه کرد: از 27 اسفند 1400 تا 12 فرودین 1401 تعداد 651 نفر از جهانگردان و مسافران نوروزی در شهرستان اقامت داشته اند که از این تعداد موارد بیشترین موارد اقامت به تعداد 264 نفر معادل 40.55 درصد به اقامتگاه های بوم گردی شهرستان اختصاص داشته است.

شرکائی تعداد کل بازدید میهمانان ،جهانگردان و مسافران نوروزی از موزه تاریخ و فرهنگ این شهرستان را طی مدت فوق 1183 مورد برشمرد و توضیح داد: تعداد آثار شناسایی شده تاریخی فرهنگی شهرستان اسدآباد 152 اثر بوده که تا به امروز تعداد 59 اثر آن در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که قدمت بعضی از این آثار به دوره های هزاره 5 و 6 قبل از میلاد می رسد.

مدیر اداره میراث فرهنگی جهانگردی و صنایع دستی اسدآباد هم با اشاره به اینکه ستاد خدمات سفر این شهرستان از 26 اسفند ماه 1400 فعالیت خود را شروع کرد، گفت: در نوروز سال جاری شش برنامه نوروزگاه و در سطح روستاهای جهانگردی ترخین آباد،حبشی ،ملحمدره و امامزاده و تالاب پیرسلمان و روستای وندرآباد همراه با بازی های بومی محلی با حضور پررنگ مسافران و جهانگردان و اهالی این روستاها و بعضی از مسئولین برگزار گردید که در برگزاری این نوروزگاه ها با اجرای بازی بومی محلی هر یک از این روستاها برای پیگیری ثبت این بازی ها در لیست آثار ناملموس کشور اقدام شد.

کامران اکبری شایگان بعلاوه با بیان اینکه نمایشگاه تذهیب و خوشنویسی هنرمندان اسدآبادی از دوم تا 12 فرودین در محل بنای یاد بود سیدجمال برگزار بود و مسافران و جهانگردان نوروزی از این نمایشگاه استقبال خوبی داشتند توضیح داد: بازارچه صنایع دستی و پخت نان محلی شهر پالیز سال جاری برای نخستین بار در این شهر با همکاری شهرداری پالیز در پنج غرفه با حضور کارآفرینان پالیز در زمینه گلیم، فرش و نقاشی روی سفال از 29 اسفند 1400 شروع و تا 14 فروردین 1401 ادامه خواهد داشت ضمن اینکه در حال حاضر یکی از هنرمندان و کار آفرینان این شهر به عنوان کارآفرین پیروز در سطح ملی مطرح است.

دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان اسدآباد در ادامه با اشاره به برگزاری کارناوال شادی نوروزی با همکاری شهرداری در شهر اسدآباد، یادآور شد: نخستین جشنواره غذاهای محلی در سالن ورزشی روستای وندر آباد از دیگر برنامه هایی بود که مورد استقبال پررنگ اهالی روستا و مسافران نهاده شد و در این جشنواره به وسیله 25نفر از بانوان این روستا غذاهای مختلف محلی روستای وندر آباد از جمله آش خیار به عنوان یکی از غذاهای ثبت شده این روستا در آثار ناملموس کشور طبخ شد.

اکبری شایگان برگزاری جشنواره پخت نان و کلره روستای چشمه قنداب را از دیگر برنامه های اجرای شده این شهرستان پس از دو سال از شیوع کرونا در نوروز سال جاری برشمرد و اضافه کرد: ثبت آیین پخت نان و کلره روستای چشمه قنداب در لیست آثار ناملموس کشور نیز با بازدید کارشناسان میراث فرهنگی استان از این آیین دیدنی در دست پیگیری نهاده شد.

وی از برگزاری مسابقه عکاسی از آثار تاریخی، فرهنگی و جهانگردی این شهرستان در فضای مجازی در 14 فرودین ماه اطلاع داد و یاد آور شد:به قید قرعه به بهترین عکس های شرکت کننده در این مسابقه جوایزی اهدا خواهد شد.

اکبری شایگان با بیان اینکه جشنواره سفره هفت سین و پخت شیرینی های محلی در هفتم فروردین در بنای یاد بود سیدجمال الدین اسدآبادی با استقبال پررنگ شهروندان اسدآبادی و مسافران و جهانگردان نوروزی برگزار گردید،گفت: استقبال از مسافران و میهمانان نوروزی در محل پارک جنگلی در 29 اسفند ماه با حضور سرپرست فرمانداری اسدآباد و بعضی از روسای دستگاه های اجرایی شهرستان انجام شد که در این استقبال هدایایی به این میهمانان نوروزی اهدا شد.

وی در ادامه توضیح داد: در روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور دو خانه بوم گردی و یک مجتمع جهانگردی اقامتی و پذیرایی و روستای ترخین آباد یک خانه بوم گردی و شهر اسدآباد یک مهمانپذیر دارای فعالیت بوده که این خانه های بوم گردی و اقامتگاه ها و مجتمع جهانگردی پذیرای میهمانان نوروزی بودند.

وی تعداد کل اقامت مسافران نوروزی در شهرستان اسدآباد را از 27 اسفند 1400 تا 12 فروردین 1401 تعداد 651 نفر گفت و یاد آور شد:از این تعداد اقامت مسافران و جهانگردان نوروزی به شهرستان اسدآباد تعداد 192 نفر معادل 29.49 درصد به مجتمع های جهانگردی ،74 نفر معادل 11.37 درصد در مهمانپذیر شهر،264 نفر معادل 40.55 درصد به خانه های بوم گردی اختصاص داشته است.

اکبری شایگان با بیان اینکه 61 جهانگرد و مسافر نوروزی به شهرستان اسدآباد معادل 9.37 درصد طی مدت فوق در تاسیسات اقامتی وابسته به آموزش و پرورش (مدارس)اقامت داشته اند گفت:تعداد اقامت در سایر مراکز اقامتی اعم از میهمان سراهای ادارات،خوابگاه های دانشجویی،و سالن های ورزشی شهرستان از 27 اسفند 1400 تا 12 فروردین 1401 تعداد 60 نفر معادل 9.22 درصد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به بازدید و نظارت های ستاد خدمات سفراین شهرستان طی مدت فوق اضافه کرد:42 مورد بازدید نظارتی از مراکز اقامتی،12 مورد بازدید نظارتی از دفاتر خدمات مسافرتی،38 مورد بازدید نظارتی از رستوران ها و مراکز پذیرایی و بین راهی را از جمله موارد بازدید و نظارت های اجرا شده ستاد خدمات سفر این شهرستان طی مدت فوق می توان برشمرد.

در خاتمه اینکه امیدواریم این برنامه های پر شور و نشاط پس از دو سال از گذشت کرونا تنها به نوروز محدود نشده و با مساعد شدن بیش از پیش در مناسب ها و جشن های مختلف تداوم یابد و روحیه نشاط را به شهروندان اسدآبادی و روستائیان این شهرستان تزریق کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2010

به "کارنامه اسدآباد در برنامه های نوروزی 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارنامه اسدآباد در برنامه های نوروزی 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید