فارین پالیسی: ترامپ از آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد ساخته است

به گزارش پیامک خنده، ضربات مهلک زمامدار فعلی کاخ سفید به بدنه سیاست خارجی دیرینه آمریکا، حتی با پایان ریاست جمهوری او به این زودی ها قابل ترمیم نخواهد بود.

فارین پالیسی: ترامپ از آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد ساخته است

به گزارش ، به فاصله 33 روز مانده به انتخابات آمریکا، اگرچه تمامی نظرسنجی ها به نفع نامزد حزب دموکرات نهایی می گردد، اما هنوز نمی توان با قطعیت درباره فرجام انتخابات سوم نوامبر سخن گفت.

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در نوشتاری به قلم مایکل هیرش از انتخابات سال 2020 به عنوان مهمترین رویداد سیاسی در تاریخ معاصر این کشور یاد می کند. هیرش در سطور مختلف نوشتار طولانی خود دلایلی را برای اثبات این مدعا برمی شمرد.

یادداشت فارین پالیسی با اشاره به برخی تحولات سیاسی در دوره های مختلف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اینگونه آغاز می گردد: کژتابی های رفتاری رئیس جمهور آمریکا بسیاری را به این باور رسانده که او را به مثابه تهدیدی جدی برای دموکراسی در این کشور تلقی کنند. ترامپ رئیس جمهوری است که سیاست خارجی همانند ابزاری در جهت تحقق اهداف شخصی اش بکار رفته است. او همچنین در آستانه انتخابات سوم نوامبر دست از هنجارشکنی های انتخاباتی خود نکشیده و یک حزب جمهوری خواه وحشت زده را راهی میدان نبرد با دموکرات ها کرده است. پیروزی دوباره او در انتخابات سوم نوامبر به معنای نابودی نهاد های قانونی در آمریکا و تاییدی بر گفته خودش است، جاییکه می گوید به عنوان رئیس جمهور هر کاری که بخواهد می کند.

2020، مهمترین انتخابات تاریخ آمریکا

هراس از هنجارشکنی های ترامپ البته محدود به رقبای دموکرات او نمی گردد. جمهوری خواهان نیز از رفتار های غیر قابل پیش بینی او بیمناکند. بسیاری از هم حزبی های ترامپ دوره دوم ریاست جمهوری او را تهدیدی جدی برای دموکراسی آمریکایی می دانند. حتی امیدی به بهبود اوضاع در صورت رفتن بایدن به کاخ سفید نیست. حجم ویرانی های که ترامپ به بار آورده آنقدر زیاد است که حالا حالا ها برای بهبود اوضاع باید به انتظار نشست.

هیرش با طرح این مقدمه می گوید انتخابات پیش رو، بی شک مهمترین انتخاب مردم آمریکا در تاریخ مدرن این کشور است. اگر ترامپ همچنان در کاخ سفید بماند، نمی توان گفت که خطایی رخ داده است. این همان سرنوشتی است که مردم آمریکا با دستان خود انتخاب کرده اند.

یادداشت نویس فارین پالیسی برای اثبات ادعای خود به گفته های استاد دانشگاه جورج تاون متوسل می گردد. به باور چارلز کویچان حساسیت بالای انتخابات 2020 به قدرتمندی آمریکا بیش از هر زمان دیگری برمی گردد. کویچان می گوید یک کشور جهت اصلی خود را گم کرده است. ما در آستانه ورود به یک دوره غیرقابل بخشش از تاریخ هستیم. دوره ای که با دگرگونی در توازن قدرت شناخته می گردد. غرب دیگر همانند قبل از برتری مادی نسبت به چین و آسیا برخوردار نیست. اکنون دروه اغماض گرایی پس از دوران جنگ سرد به خاتمه رسیده است. یک لغزش سیاسی کافیست تا یک تاوان تاریخی را به بار آورد.

استاد دانشگاه پرینستون دیدگاه خود درباره اهمیت انتخابات 2020 را از بُعد دیگری مطرح می کند. جان ایکنبری معتقد است از بعد بین المللی باید انتخابات سوم نوامبر را یک لحظه تاریخی مهم تلقی کرد. اگر ترامپ کماکان در مسند قدرت بماند، نظام لیبرال همچنان به هم ریخته و آشفته باقی می ماند. این به معنای نقش از دست رفته آمریکا در نظام بین المللی است. استاد دانشگاه هاروارد، اما نظر دیگری دارد. اینکه ترامپ یک دوره دیگر نیز در قدرت بماند از نظر جوزف نای بسیار نفس گیر است. جوزف نای می گوید شاید بتوانیم 4 سال نفس خود را در سینه حبس کنیم، ولی هشت سال واقعا زمان زیادی است.

شرایط ترحم بار آمریکا زیر سایه ترامپ و کرونا

هیرش در ادامه با یادآوری شرایط فاجعه بار آمریکا پس از ورود ویروس کرونا و با استناد به گزارش ماه اوت نشریه فارین پالیسی می نویسد ما در رتبه بندی واکنش کشور ها به ویروس کرونا از بین 36 کشور جایگاهی بهتر از سی و یکم کسب نکردیم. آمریکا در این رتبه بندی حتی پایین تر از بزریل، اتیوپی، هند و روسیه قرار گرفت.

این شرایط اسفبار به حدی بود که نشریه تایم با تیتر آمریکا برای اولین بار ترحم دیگر کشور ها را برانگیخت به رتبه افتضاح کشورش واکنش نشان داد. ویروس کرونا اگرچه خود همچنان ناشناخته باقی مانده، اما عمق مسائل نظامند در آمریکا را برملا ساخت.

یادداشت نویس فارین پالیسی در ادامه تاکید دارد که حتی در سناریوی پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر، نمی توان امیدی به بازگشت شرایط به دوران قبل از ترامپ داشت. حجم اقدامات مخرب ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری او به حدیست که حتی در صورت خاتمه دوران حضور او در کاخ سفید در ژانویه 2021، سال ها زمان می برد تا سیاست نامزد دموکرات ها بتواند آمریکا را به دوران قبل از ترامپ بازگرداند. بایدن در اولین گام، با شماری از توافق های بین المللی روبروست که ترامپ آن ها را زیر پا گذاشته و وظیفه سخت جلب نظر دوباره طرفین این توافق ها و احیای آن ها بر دوش بایدن خواهد بود.

اما خط مشی که ترامپ در دوران حکومت خود در کاخ سفید دنبال کرد، از آمریکا کشوری ساخته که دیگر از نظر دوستان و دشمنانش چندان قابل اعتماد به نظر نمی رسد. هیرش از این موضوع به عنوان تهدیدی یاد می کند که آمریکا آن را مرهون اقدامات ترامپ است. عوارض جانبی اقدامات سیاسی ترامپ بویژه در عرصه خارجی به حدی جدی است که نه می توان آن را نادیده گرفت و نه کم اهمیت تلقی کرد. از سویی رویکرد ترامپ موجب شد تا ناظران و صاحب نظران سیاسی در یک موضوع به اجماع نظر برسند و آن اینکه حتی بعد از ترامپ نیز روسای جمهور بعدی قادر به برگرداندن آمریکا به سیاست خارجی پیشین خود نخواهند بود.

یاداشت نویس فارین پالیسی فرایند سر درآوردن تاجر میلیاردر آمریکایی از کاخ سفید را اینگونه شرح می دهد: ترامپ توانست به خوبی از هراس سران آمریکایی و نگرانی مداوم برای مداخله بیش از حد در درگیری های بین المللی، بهره برده و خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا به دیگران معرفی کند. ترامپ معتقد بود آمریکایی ها از رهبری جهان خسته شده اند. اما حقیقت غیرقابل اغماض آنکه آمریکا تحت لوای دولت ترامپ در بسیاری از ابعاد در حال تجربه آسیبی کم سابقه است.

هیرش در خاتمه نوشتار خود با یادآوری دوباره ضربات مهلک ترامپ به بدنه سیاست خارجی دیرینه آمریکا، که جمهوری خواهان و دموکرات ها از سال 1941 تا زمان ریاست جمهوری باراک اوباما اختلافات اندکی پیرامون آن داشتند، امیدوار است تا با روی کار آمدن بایدن به عنوان یک انترناسیونالیست حرفه ای، ساختار سیاست خارجی آمریکا با بازگشت به جهت قبلی خود، جان تازه ای بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1200

به "فارین پالیسی: ترامپ از آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد ساخته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارین پالیسی: ترامپ از آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد ساخته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید