شهرهای مدفون در آب ، وقتی شهرها از اعماق بیرون می آیند

به گزارش پیامک خنده، همواره شهرهای باستانی مرموز که زیرآب مخفی شده اند و هر آنچه که در آن ها بوده برای انسان ها اسرارآمیز است. شهرهایی در دنیا وجود دارند که در شرایط خیلی خاص و عجیبی در زیر آب کشف شده اند. تمدن های کهن و پیشرفته ای که در زیر آب وجود داشته و دانشمندان و باستان شناسان به هیچ وجه انتظار روبرو شدن با چنین تمدن های پیشرفته ای را نداشته اند. بسیاری از این شهرها که در گذشته بسیار پویا و قدرتمند بوده اند، بخاطر بلایا و نیروهای طبیعی نظیر زلزله، آتشفشان و بالا آمدن سطح آب دریاها در سیر تاریخ طولانی زندگی بشر روی زمین به اعماق آب فرو رفته اند و به علت همین بلایای طبیعی از زیر آب سر بر آورده و خود را به ما نمایانده اند. شهرهای زیادی در دنیا وجود دارند که مدفون در آب هستند اما با وجود خشکسالی اخیر تعدادی از شهرهای مدفون در آب بار دیگر سر از آب بیرون آورده اند. تماشای این تمدن ها و شهرهای گمشده زیر آب جذابیت بالایی برای گردشگران دارد. صدها شهر غوطه ور در آب در سرتاسر دنیا وجود دارند. ما تازه شروع به کشف این نکته نموده ایم که این شهرها چه چیزی در خصوص گذشته ماقبل تاریخ انسان ها برای گفتن به ما دارند. امروزه عواملی که در خطوط قبلی ذکر شد به همراه گرمایش دنیای زمین، تهدیدی برای شهرهای تاریخی حاضر در دنیا و نابودی احتمالی آن ها به شمار می رود بنابراین در این مطلب خبرنگاران تصمیم گرفته ایم نگاهی داشته باشیم به شهرهایی که روزگاری محل زندگی مردمان بسیاری بوده اند اما اکنون مسکوت در زیر آب های دنیا آرمیده اند. با ما همراه باشید تا تعدادی از مشهورترین شهرهای باستانی مرموز که زیرآب مخفی شده اند را به شما معرفی کنیم.

شهرهای مدفون در آب ، وقتی شهرها از اعماق بیرون می آیند

حیرت زده از اسرار اعماق

وقتی خبر کشف شدن یک کلیسای قرن شانزدهمی در مکزیک که از اعماق آب ها بیرون آمده بود، تمامی اخبار دنیای را پوشش داد، مثل موارد دیگر در گذشته به ما یادآوری شد که هنوز چیزهای زیادی در خصوص سیاره ما هست که می بایست دوست داشته باشیم و بیاموزیم. معبد سانتیاگو Temple of Santiago که در قرن هجدهم میلادی بعد از طاعونی که منطقه چیاپاس Chiapas را در بر گرفت، به حالت متروک رها شد، در عمق 30 متری زیر آب قرار می گیرد. منطقه اطراف این معبد به خاطر ساخت سد نزاهوالکویوت Nezahualcoyotl Reservoir یا همان سد مالپاسو Malpaso Dam در سال 1966 به زیر آب رفت. در طول دوره های خشکسالی بخش قابل توجهی از این شبح وهم آور از آب خارج می گردد و به روی آب می آید و با آشکار شدن خود علاقه به تاریخ دنیا را در ما انسان ها زنده می نماید. دکتر جان هندرسن Jon Henderson، باستان شناس دریایی و پروفسور دانشگاه ناتینگهام University of Nottingham می گوید: صدها مورد از شهرهای مدفون در آب در سرتاسر دنیا وجود دارند. ما تازه آغاز به کشف این نکته کرده ایم که شهرهای گمشده زیر آب چه چیزی در خصوص گذشته ماقبل تاریخ انسان ها برای گفتن به ما دارند.

تمدن جعلی در اقیانوس آرام

یکی از شهرهای باستانی مرموز که زیرآب مخفی شده اند، بنای یوناگونی Yonaguni Monument در ژاپن است که در نزدیکی بخش جنوبی مجمع الجزایر ریوکیو Ryukyu archipelago واقع شده است. در دهه 1980، کیهاشیرو آراتاکه Kihachiro Aratake، غواص محلی ژاپنی در هنگام غواصی بنایی را کشف کرد که به نظر می رسید یک هرم پله دار یکپارچه ساخته شده از سنگ باشد هرمی که دارای زاویه های قائم بسیار دقیق، پله های بزرگ و ستون های عمودی می باشد. سپس در سال های بعدی بناهای عجیب بیشتری در این منطقه کشف شد. بعضی عقیده دارند این بنای کشف شده، بقایای غرق شده تمدن جعلی مو Mu در اقیانوس آرام است که تصور می شد در یک سونامی که هزاران سال پیش رخ داد، نابود شده باشد. بعضی دیگر فکر می نمایند که این مکان یک شکل زمین شناسی طبیعی است که به وسیله فعالیت های زمین ساختی به این شکل در آمده است. حقیقت هر چه که باشد، گردشگران می توانند خودشان از نزدیک این نقطه اسرار آمیز زیر آبی را ببینند و در خصوص این که کدام یک از این داستان ها به حقیقت نزدیک تر است، تصمیم بگیرند. بسیاری از گردانندگان محلی تورهای غواصی، تورهای ویژه ای برای بازدید از یکی از شهرهای مدفون در آب دارند. هندرسن Henderson می گوید: داستانی در ارتباط با یافته های دریا درباره یکی از شهرهای مدفون در آب وجود دارد، به خصوص بناهای غرق شده که تقریبا همه تمدن های انسانی داستانی در خصوص سیل در آن ها دارند از گیلگامش Gilgamesh تا آتلانتیس Atlantis و تا کشتی نوح Noahs Ark.

روستای غرق شده در دریاچه

به تازگی در سال 2014، وقتی ساکنان کامبریا Cumbria با یک روستای کوچک که از اعماق مخزن سد هاوزواتر Haweswater Reservoir بیرون آمده بود روبرو شدند، شوکه شدند و ترسیدند. روستای ماردال گرین Mardale Green که یکی از زیباترین روستاهای این منطقه است در دهه 1930 به خاطر ساخت یک سد برای رساندن آب و برق به شهر بزرگ نزدیک آن، منچستر به زیر آب رفت. صدها نفر از سکنه این روستا مجبور به ترک خانه هایشان شدند و مزارع بارها و حتی یک کلیسا از اسباب و اثاث خالی شدند و در دوره های خشکسالی بقایای این شهر ارواح از جمله دروازه های مزرعه و کنده های درختان از زیر آب بیرون می زنند.

زندگی شهری، پنج هزار سال پیش

پاولوپتری Pavlopetri که در چند متری سطح آب در منطقه پلوپونز Peloponnese در یونان جنوبی واقع شده، از شهرهای مدفون در آب است. این شهر که یکی از شهرهای گمشده زیر آب بوده حدود 2000 سال قبل از غرق شدن در سال 1000 قبل از میلاد مسیح، شکوفا شده بود. هندرسن Henderson می گوید: ما به تازگی به این حقیقت پی برده ایم که بین 5000 تا 30000 سال پیش، سطح دریاها نسبت به امروز بسیار پایین تر بوده است. نوارهای عریض خطوط ساحلی دنیای نقاط مهمی بودند که انسان ها در آن ها زندگی می کردند و برای استفاده حداکثر از منابع آنجا مستقر می شدند. این منطقه ها هم اکنون به زیر آب رفته اند.اما چیزی که در خصوص این شهر بندری عصر برنز به طور جالب و خاص قابل توجه است، طراحی عالی آن است. برخلاف بسیاری از بناهای غرق شده دیگر هیچ شک و تردیدی در این مورد که پاولوپتری به دست انسان ها ساخته شده است وجود ندارد. مدارکی دال بر وجود جاده ها و خانه های دو طبقه ویلایی بهمراه حیاط های بزرگ و باغ های زیبا و یک سیستم مدیریت آبی پیچیده وجود دارد. هندرسن Henderson می گوید: جستجو برای تمدن های گمشده یک بخش اساسی از فرایند فهمیدن این نکته است که ما به عنوان یک رده از موجودات زنده از کجا آمده ایم.اما این طور به نظر می رسد که با وجود تمامی پیشرفت های تکنولوژیگ ما در قرن های گذشته، تفاوتی بین اولین تمدن های اروپایی و زندگی شهری امروز وجود ندارد.

استون هنج در زیر آب

این نقطه جالب که Norfolk نام دارد با این که یک بنای غرق شده نیست، بخاطر این که نشان می دهد جوامع باستانی چگونه به مرده های خود احترام می گذاشتند، بسیار حیرت انگیز است. به نظر می رسد این مکان ما قبل تاریخی که به طرز وهم آور و ترسناکی زیباست، بخشی از یک مجموعه تاریخی مختص مراسم تدفین است. این مکان شامل کنده یک درخت است که با تکه های چوب احاطه شده است و بخشی از آن ها در میان موج ها به زیر آب فرو رفته است. این نقطه حیرت انگیز که قدمت آن به 2049 سال قبل از میلاد مسیح می رسد، برای اولین بار در دهه 1990 به خاطر موقعیت آن که در خطوط ساحلی پر فرسایش انگلستان واقع شده، از زیر آب بیرون آمد.

وقتی افسانه ها به حقیقت تبدیل می شوند

معبد خیره نماینده ساحلی هندوستان Shore Temple که در سال 1984 در لیست میراث دنیای یونسکو قرار گرفته و از موج های شدید سونامی سال 2004 جان سالم به در برده، از قرن هشتم میلادی در سواحل تامیل نادو Tamil Nadu با غرور ایستاده است. اما افسانه ای محلی می گوید که شش معبد دیگر به همراه این معبد در این مکان قرار داشتند. این معابد بخشی از یک شهر باستانی بسیار زیبا بوده اند که خدایان حسود سیل هایی را به سمت آن ها فرستاده و باعث رفتن آن ها به زیر آب شده اند. این شایعات زمانی به حقیقت نزدیک تر شد که سونامی سال 2004 سواحل هند را مورد حمله قرار داد و این بقایای دست ساز انسانی را که به یک شیر گرانیتی شباهت داشتند نمایان کرد. جستجوهای بیشتر در اعماق آب نشان داد که به احتمال زیاد در گذشته مجموعه بزرگی از معابد در این مکان قرار داشتند و به وسیله همان پدیده ای که بیش از ده سال پیش باعث نمایان شدنشان شد، نابود شده اند و این دیدنی یکی از شهرهای مدفون در آب می باشد.

قصر یک ملکه

در اواخر دهه 1990 یک تیم باستان شناسی فرانسوی مصری مکانی را کشف کردند که به نظر می رسید قصر بزرگ ملکه قدرتمند مصری کلئوپاترا Cleopatra بوده است. قصری که برای مدت 1600 سال در آب های خلیج ابوقیر AbuQir Bay در سواحل اسکندریه Alexandria مفقود شده بود. این قصر که احتمالا به علت زلزله و جزر و مد از زیر آب بیرون آمده بود، مملو از هزاران اثر هنری شامل مجسمه های ابوالهول، مجسمه های دیگر، سکه و طلسم بود. در حال حاضر برنامه های جدی برای باز کردن این مکان باستان شناسی غنی و فوق العاده به روی عموم در حال صورت گرفتن است. مجموعه ای که می تواند اولین موزه زیر آبی در دنیا نام بگیرد. در عین حال بسیاری از برترین آثار درون این بنا به موزه های دیگر انتقال پیدا کرده و غواصان در حال جستجو برای پیدا کردن آثار هنری به جای مانده که در سرتاسر این مکان به طور پراکنده قرار گرفته اند، می باشند. هندرسن Henderson می گوید: دریا یک محیط بسیار دینامیک است و به تدریج نقاط نوی را به ما می نمایاند به طوری که هر بار که برای غواصی به زیر آب می رویم، شانس برخورد با چیز حیرت انگیز نوی وجود دارد.

افسانه های باستانی چینی

یک افسانه باستانی چینی سال های طولانی در خصوص وجود یک شهر اشباح در زیر آب های دریاچه فوژیان Fuxian Lake در استان یون نان Yunnan داستان سرایی می نماید و مردم محلی ادعا می نمایند بقایای شبح واری را در روزهای آرام این دریاچه در زیر سطح آب آن دیده اند. در سال 2001 یک تیم باستان شناسی زیر آبی آغاز به جستجوی دریاچه کرد و در نتیجه آن، مجموعه وسیعی از بناهای یکی از شهرهای گمشده زیر آب را کشف کرد. این بناها شامل هشت بنای هرمی شکل و آثار سنگی دیگر که ساخته دست انسان ها بودند می شد. ادعا می گردد این ویرانه ها که در مساحت 605 کیلومتر مربع پخش شده بودند، بخشی از پادشاهی باستانی دیان Dian بوده اند که حدود 2000 سال پیش به طرز اسرار آمیزی به زیر آب دریاچه فرو رفته و تمامی این سال ها در سکوت در این نطقه آرامیده اند و یکی از شهرهای گمشده زیر آب می باشد.

شهر غرق شده دزدان دریایی در جامائیکا

بندر رویال Port Royal یکی از مهمترین نقاط تجاری دنیای نو بود که به خاطر تجارت برده و شکر که در آب های آن جابجا می شدند، بسیار ثروتمند شده بود. این بندر با بارها و بد اخلاقی هایی که در آن اتفاق می افتاد برای دزدان دریایی خوش گذران نیز یک بهشت محسوب می شد. در همان حال که ثروت این شهر جامائیکایی و آوازه افراط کاری و عیاشی موجود در آن رو به افزایش بود، این شهر با عنوان فاسدترین شهر روی سیاره زمین شناخته شد. اما تمامی این ها در سال 1692 و وقتی که یک زلزله بزرگ بهمراه سونامی به وجود آمد، به پایانی سریع دست یافت. بسیاری عقیده داشتند که این زلزله و سونامی، عقوبت و مجازاتی برای گناهان این شهر بوده است. چرا که بسیاری از بخش های بندر رویال Port Royal را از شبه جزیره ماسه ای به داخل دریا کشید و بیش از 2000 نفر را به کشتن داد. امروزه تصور این که زیر روستای ماهیگیری کوچک این منطقه یک شهر قرن هفدهمی قرار گرفته است، مشکل به نظر می رسد. بعضی از بخش های این شهر درست مانند روزی که زلزله در آن رخ داد، سالم مانده اند. با این که برای بازدید از این ویرانه های زیر آبی به مجوز خاصی احتیاج هست، گردشگران می توانند بسیاری از آثار هنری بازیابی شده را در موزه تاریخ و قومیت شناسی موسسه جامائیکا در کینگستون Kingston ببینند. این دیدنی از شهرهای مدفون در آب می باشد.

جزیره ای که به وسیله امواج از هم فرو پاشیده شد

در امتداد مرز شمال غربی آلمان جزایر فریزی (فریزین) شمالی North Frisian Islands قرار گرفته اند. زنجیره ای از جزایر که به وسیله امواج قدرتمند دریای شمال به تدریج در حال فرو پاشیدن هستند. مشهور ترین جزیره زیلت Sylt نام دارد که سواحل ماسه ای طویل، تپه های پوشیده از چمن و رسم و رسوم زیبای آن گردشگران آلمانی و اروپایی را به سوی خود جلب می نماید. اما در ورای این بهشت ساحلی یک راز سیاه تر نهفته است. این جزیره در گذشته بسیار بزرگ تر بوده و امواج در طول قرن ها خط ساحلی آن را متلاشی و منحل کرده اند. بعلاوه در فاصله چند صد متری ساحل غربی آن بنای غرق شده ایدوم Eidum قرار گرفته است. این بنا نیروی امواج دریای شمال را تحمل کرد تا این که در نهایت در یک طوفان دریایی بزرگ در سال 1436 در میان امواج ناپدید شد. امروزه گردشگران می توانند در سواحل زیبای وسترلند Westerland به گشت و گذار بپردازند و به بازدید از بنای ایدوم Eidum بروند و بعلاوه در زمین های گلی زیبای این جزیره که از شهرهای گمشده زیر آب است، به پیاده روی و تپه نوردی مشغول شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2149

به "شهرهای مدفون در آب ، وقتی شهرها از اعماق بیرون می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرهای مدفون در آب ، وقتی شهرها از اعماق بیرون می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید