سلامت روان، دغدغه ذهنی که حول موضوع کرونا می چرخد

به گزارش پیامک خنده، یکی از مسائلی که این روز ها به دغدغه ذهنی برای افراد تبدیل شده، سلامت روان است مساله ای که حول موضوع اخبار مربوط به کرونا می تواند دچار اختلال شود.

سلامت روان، دغدغه ذهنی که حول موضوع کرونا می چرخد

به گزارش خبرنگار از ، از وقتی شنیدیم ویروس کرونا، این مهمان ناخوانده در کشور شیوع پیدا کرده، وسواس به سلامتی هم بیشترشد. اما این همه وسواس فکری واسترس نه تنها کمکی به حال ما نمی کندکه هیچ، فقط سیستم دفاعی بدن را هم ضعیف تر می کند. اما چه کنیم با این همه استرس؟ چگونه می توانیم در این روز های کرونایی با مدیریت استرس حال وروز بهتری داشته باشیم.

بنابر توصیه پزشکان , افرادصاحب نظر در این زمینه، اضطراب و استرس یکی از عواملی است که باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا افراد به بیماری کرونا را افزایش می دهد؛ در این راستا گفت وگویی با دکتر نقشبندی مدرس و مشاور در امور خانواده داشتیم که در ادامه می خوانید.

نقشبندی مدرس ومشاور در امور خانواده در مصاحبه با خبرنگار از ، می گوید:سلامت روان یکی از مواردی است که رعایت آن می تواند به سلامت جسم کمک کندواگر جسم در معرض تهدید قرارگیردموجب آسیب به سلامت روان می شود.

او می افزاید:در این شرایط بحرانی که با اپیدمی دنیای بیماری کوید-19 روبرو هستیم، ضروری است علاوه بر مراقبت از سلامت جسمی از سلامت روان هم محافظت کنیم.

نقشبندی می گوید: نگرانی و اضطراب باعث کاهش سطح ایمنی بدن می شود، و حتی اضطراب یکی از افراد خانواده می تواند به دیگر اعضای خانواده نیز منتقل شود، لذا پردازش این موضوع و کمک در جهت کاهش اثرات این بحران ضروری است.

این مدرس و مشاور در امورخانواده می گوید: در تمامی ادوار تاریخ و تمامی کار های انسانی و درمانی، سلامت روان نقش بسزایی داشته و همواره مورد تاکید تمامی صاحب نظران بوده است بدیهی است انسان دارای سلامت روان در هر شرایطی چه هیجانی و چه بحرانی با تسلط و واقع بینی از آن حالات عارضی گذر کرده و با موفقیت آنرا طی نماید.

او می افزاید: شیوع بیماری کرونا ویروس، که این روز ها دنیا رادرگیر کرده علاوه بر تاثیرات جسمی که دارد می تواند روی سلامت روان انسان ها نیز تاثیر منفی داشته باشد.

به گفته وی، نگرانی شدید از ابتلا شدن به این بیماری ویا احتمال ناقل بودن، ترس از شرایط سلامت خود یا اطرافیان ویا تجربه علایم خفیف سرماخوردگی، نگرانی واسترس افراد در جامعه را دوچندان می کند.

نقشبندی می گوید:اضطراب، نگرانی، استرس، تمایل به گریه وبروز اختلال در خواب از جمله علائمی هستندکه نشان می دهدسلامت روان افراد به خاطر دغدغه ذهنی حول موضوع اخبار مربوط به کرونا دچار اختلال شده است.

اومی گوید:ترس موجب ترشح هورمون های کنترل استرس ازجمله هورمون کورتیزول می شودکه از آدرنال ترشح شده وبر کنترل استرس، تنظیم فشار خون و سیستم ایمنی بدن اثر مستقیم دارد، ولی ترشح زیاده از حد آن اثر نامطلوب دارد و موجب زیان های می شود. ازجمله اثر معکوس بر کنترل فشار خون و سیتم ایمنی بدن دارد که درمقاومت بدن براین بیماری نقش بسیار مهمی دارند.

نقشبندی در ادامه افزود:ایجاد ترس و دلهره علایمی، چون تنفس تندتر وگشادی مردمک چشم و تندی ضربان قلب به همراه دارد و این شرایط علاوه براثرات بیماری زا، اثرات روانی بسیار نامطلوبی بر رفتار ها و عمل و عکس العمل های رفتاری افراد دارد. وحتی ممکن است باعث شود که برخی بیماری های مرتبط با آن ازجمله وسواسی بهداشتی یا رفتاری یا فکری وحتی بد بینی و سوء ظن و... که قبلا به کمک روانشناسان و مشاوران درمان شده باشند راعودت نماید.

او می گوید:درآموزه های روانشناسی اسلامی همواره برتوکل بر خدا ودعا ونیایش آرامش بخش وکلام وحیانی تاکیدشده و بار ها توصیه شده که اولین رکن مبارزه با بیماری اینست که از بیماری نترسید تا برشما غلبه نکند.

این مدرس ومشاور خانواده می گوید:ترس زیاد و غیر واقعی و زیاده انگاری آن، قوای روحی و جسمی انسان را برای مقابله با شرایط و نیز بیماری بشدت می کاهد.

نقشبندی با استناد به فرمایشات پیامبربزرگ اسلام که هیچ چیز در دنیا بالذات شر و بد نیست، می گوید:همانطور که هیچ چیزی مطلقا خیر و مطلقا شر نداریم و بسته به استفاده و نوع کاربرد ومحل آن دارد لذا ترس و نگرانی و حتی استرس هم در حد و حدودی برای زندگی انسان ضروری است.

او در ادامه بیان کرد:بدون نگرانی و استرس نمی توان زندگی سالم و کاملی داشت. ولی به محض اینکه ازدایره عدل ومنطق وعقلانی خارج شد موجبات ضرر و اثرات سوء را به همراه دارد.

نقشبندی می افزاید:بنابراین نگرانی و ترس از ویروس کرونا در حد معمولی که انگیزه رعایت و انظباط گذر ازآن را به ما بدهد کاملا طبیعی، منطقی و حتی لازم و ضروری است.

او در ادامه با اشاره به مدیریت ترس از بیماری کرونا در خانواده و اجتماع می افزاید:با آگاهی بخشی واقع بینانه و اعلام هشدار های لازم ونیز راهکار ها و راهنمایی های کارآمد می توان آنرا مدیریت کرد.

نقشبندی می گوید: البته، چون در جامعه با طیف یک دست و هماهنگی (از لحاظ میزان آگاهی، مسئولیت پذیری، واقعیت انگاری، ادراک وفهم اجتماعی، میزان اعتماد به مسئولین و..) روبرو نیستیم بنابراین مدیریت آن کار آسانی نخواهد بود و این حرکت ها نیازمند ایجاد ساختاری بنیادی و ریشه ای در فعالیت های عمومی مدنی و روانی، فهم اجتماعی دارد.

این مدرس ومشاوره خانواده با اشاره به برخی راهکار های کاربردی در خانواده به منظور انجام دادن برخی فعالیت های اجتماعی در شرایط کرونایی می گوید:در حال حاضر ونظر به تفاوت در ساختار شخصیتی افراد جامعه از نظرروانشناختی وبا استفاده از پتانسیل های موجود برای دستیابی به کاهش آسیب روانی و ازدیاد سلامت روان درجامعه برخی فعالیت ها در کنترل این بیماری منحوس می تواندموثر باشد.

نقشبندی با اشاره به برخی راهکار ها ادامه داد:ایجاد محدودیت ها در فعالیت های اجتماعی و عمومی در حد ممکن، اعمال قانون برای افرادی که نسبت به شرایط کرونایی سهل انگار و بی توجهند، حمایت مالی و روان بخشی و عملی برای فراهم نمودن بستری که میزان فشار ها براقشار آسیب پذیرجامعه کمتر شود.

نقشبندی با ارائه راهکار هایی در جهت مدیریت شرایط کرونایی می افزاید:ارتباط بادیگران را بصورت غیر حضوری توسعه دهید وسعی کنید در امورات منزل با تقسیم بندی کار ها به اعضای خانواده یا دیگران کمک کنید.

این مدرس ومشاورخانواده می گوید:درمورد نگرانیهایتان با دیگران بخصوص کسانی که برروی شما اثر مثبت دارندصحبت کنیدو برنامه های گذران زندگی را دراین ایام مدیریت کرده و با هم بودن را به نوعی دیگر تجربه کنید.

نقشبندی با اشاره به تقسیم بندی برخی از برنامه ها بصورت جمعی وفردی می گوید: ابتداهر شخص در خانه بصورت جداگانه تمام کار ها و برنامه هایی که داردبا رعایت اولویت یادداشت کند. به دور هم نشسته و ضمن مرور و خواندن لیست هر کدام موارد مشترک (که می شود جمعی انجام داد) جدا کنیدوبرنامه ای همگانی و لازم برای همه بنویسید.

او می افزاید:با مدیریت احساسات منفی سعی کنید با تمرکز کافی بر اوضاع ،شرایط زندگی را کنترل کرده و از مسائل غیرقابل کنترل اجتناب کنید. اگر ضروری است، از یک مشاور آنلاین کمک بگیرید.

او درخصوص ترس ایجاد شده در پی شیوع ویروس کرونا می گوید:در حال حاضر رفتار های بیمارگونه همچون وسواس ناشی از کرونا بسیار آسیب بیشتری از خود بیماری در پی خواهد داشت.

نقشبندی با بیان اینکه نگرانی وترس از ویروس کرونا تا اندازه ای که بتواند هیجانات را کنترل واین بیماری را مدیریت کند عقلانی ومنطقی است، ادامه داد:بسکمک از بیماری ها ریشه در اظطراب و استرس دارند درحالیکه می توان با آرامش روانی، برخی از مسائل جسمی رانیزکنترل کرد.

به گفته نقشبندی باید به ابعاد روانشناختی این بیماری وهشدار های جدی در خصوص آن توجه کرد ونگرانی بیش از اندازه رادرجامعه در خصوص آن به خوبی مدیریت کرد تا از بحران های شدید روانی جلوگیری شود.

این مدرس ومشاور خانواده با بیان اینکه در مواقع بحران، سطح هیجانات منفی افزایش پیدامی کند، می افزاید:این استرس واضطراب می تواند سیستم ایمنی بدن افراد را ضعیف کرده وآن ها را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها کند.

او می افزاید: هیجانات اگر به خوبی کنترل نشود منجر به ضعف سیستم ایمنی در دراز مدت شده ومی تواند جسم را درگیر کرده وسلامتی را ازبین ببرد.

نقشبندی گفت:مردم باید خبر های مهم ورسمی را از منابع معتبردنبال کرده واز پیگیری اخبار در شبکه های مجازی دوری کنند و رسانه ها نیز بیشتراخبارمثبت از این بیماری رادرجامعه انعکاس دهند تا بارمنفی اضطراب واسترس آن کاهش یابد.

او می افزاید:شایعه ها و حرف های ضد و نقیض و راهکار های متناقض موجب خستگی وبالابردن میزان اضطراب ودلهره افرادمی شود در حالیکه دریافت اطلاعات خود مراقبتی صحیح وعلمی، به شما این احساس امنیت و آرامش رامی دهد وحس می کنید که اوضاع در کنترل است.

نقشبندی با اشاره به کنترل ترس واضطراب در خانواده می گوید:روز خود را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و برنامه کامل و منظمی داشته باشید. اجازه ندهید بیکاری روز شما را پر کند. هر کسی که سرفه می کند، کرونا ندارد. هر کسی که کمی بی حال به نظر می رسد، دچار بیماری عفونی نیست. با کنترل این احساس ها و هیجانات و ترس ها سلامتی روان خود وخانواده را مدیریت کنید.

او با بیان اینکه نباید اجازه پیگیری اخبار کرونا به بچه ها داده شود، می افزاید:تکرار اخبارمرتبط با کرونا وبه دنبال آن استفاده از الفاظی مانند قرنطینه، بیماری و... باعث ایجاد ترس ومحرک های منفی در ذهن بچه ها می شود بنابراین باید بچه ها را با اتخاذ آموزش های لازم در خصوص خود مراقبتی وپیشگیری ورعایت بهداشت در این زمینه آماده کرد.

نقشبندی می افزاید: شنیدن خبر های مرگ و میر و دیدن تصاویری همچون آمبولانس و بیماران مبتلا به کرونا دربخش های آی سی یو، این ذهنیت را برای بچه ها القا می کند که خطر خیلی نزدیک است دنیا جای خطرناکی است و همه افراد بیمار و خطرناک هستندواین پیامد های بسیار بدی برای آنان دارد، و انتقال این مفاهیم وحشت زا و استرس زا، برای کودک همانند یک کابوس است.

او می افزاید: برخی از والدین با رفتار های سختگیرانه خود به دلیل عدم رعایت بهداشت و شستن مکرردر شرایط کرونا، فرزندان خودرا دچار تیک عصبی، عدم اعتماد به نفس وحتی شب ادراری و وحشت می کنند واین یعنی فراهم شدن بستر انواع بیماری و ناملایمات روانی و عدم امنیت در کودک.

نقشبندی به والدین توصیه کرد:از ارائه آمار واخبار دهشت آور، بحث در زمینه شیوع بیماری کرونا، نشان دادن کلیپ ها و فیلم های ترس آور، بحث مرگ ومردن، فشار عصبی و تندی در رابطه با رعایت بهداشت، انتقال فشار عصبی به اطرافیان در حضور کودک بشدت پرهیزکنند.

او می گوید:بچه ها همواره در زمینه مدیریت هیجانات، احساسات، رفتار و عواطف والدین خود را ملاک قرار می دهند و باید لحن گفتار ما همراه با آرامش و عاری از هرگونه اضطراب باشد که بچه ها ما بعد از رفع بحران کرونا دچاراختلالات اضطراب و وسواس نشوند.

نقشبندی می گوید:خانه بهترین مکان امن برای مقابله با ویروس کرونا است، وقتی در خانه هستیدارتباط شما محدود وسلامتی شمابیشتر تضمین می شود.

او می افزاید:پدر و مادر و خانواده الگو و چشم نگاره های بچه ها هستند و تاثیر بسیار زیادی در کنترل وپیشگیری از این بیماری دارند.

این مدرس ومشاور خانواده با اشاره به عواقب نامطلوب ترس و دلهره زیاد بر روان وشخصیت بچه ها می گوید:گاه ایجاد ترس و وحشت در فرزندانمان موجب اختلال در خواب وحتی شب ادراری، گریه و ترس شدید وتیک های عصبی و ناملایمات رفتاری می شود. درحالیکه پدر، مادر و مربیان باید این حس را که دنیا آنقدر هم که این روز ها به نظر می رسد جای خطرناکی نیست و با عنایت خداوند بزرگ و پدرومادرمهربان وپزشکان و عوامل بهداشت ورعایت بهداشت فردی، آسیبی به او یا خانواده و نزدیکانش نمی رسد را در بچه ها تقویت کنند.

او می افزاید: پدران و بخصوص مادران (که معمولا بیشتر امور بهداشتی خانه درکنترل آنهاست) با فرزندانشان آرام و با امنیت کامل برخورد کرده و ضمن آموزش نکات بهداشتی، امور مربوط به مسائل بهداشت فردی وعمومی را کنترل کرده و حتما از طرح موضوع های ترس آور ودهشت زا در حضور بچه ها خودداری کنند.

او می افزاید:یکی از توصیه های مهم این است مراقب باشیم هنگام صحبت کردن پیرامون موضوع کرونا با بچه ها، سالمندان وافراد در معرض خطر رادچار تشویش ونگرانی بی مورد نکنیم وبه آنان آرامش دهیم.

نقشبندی اظهارداشت:درواقع ترس از کرونا تا آن اندازه مفید است که سبب شود ما با این موضوع بصورت منطقی واصولی با رعایت اصول علمی پیشگیری که از سوی کارشناسان مربوطه توصیه می شود، برخورد کنیم.

نقشبندی گفت:به شایعات دامن نزنیم واین ویروس را به هیولایی برای غلبه بر ذهن جامعه تبدیل نکنیم چرا که سیستم بهداشتی وکادر درمانی کشور وحافظان سلامتی و بهداشت که امروزه در خط مقدم بیماری هستند وباتمام توان وتلاش برای مهار وریشه کنی، شبانه روز در حال مبارزه اند وماقدردان این سربازان سلامتی وطن هستیم وبه کار، تلاش وتوصیه ها واقدامات آنان اعتماد می کنیم.

او می افزاید:همه ما باید در کنارهم با آرامش خاطر وبه دور از هیجانات غیرمنطقی به موضوع بنگریم واصول اولیه پیشگیری از ابتلای به کرونا را رعایت کرده تا بتوانیم به سلامت از این بحران عبور کنیم.

کلام آخر

دکترنقشبندی در پایان می گوید:تصور نکنید که شما در سخت ترین دوره دنیا زندگی می کنید. فراموش نکنید از عمر بشر در روی زمین زمان های زیادی گذشته و دنیا حوادثی سخت تر از این را به خود دیده است.

شاید مشهورترین آن ها همه گیری جذام و طاعون و... در قرون وسطی باشد که تقریبا یک سوم جمعیت اروپا را از بین برد.

دنیا بار ها شیوع وبا و انواع ویروس های خطرناک از جمله ایدز را تجربه کرده است و همه این دوران های سخت با کنترل و رعایت نکات بهداشتی گذشته اند. دوره شیوع بیماری ویروس کرونا نیز همانند ادوارگذشته به پایان می رسد پس مراقب باشیم با نگرانی و اضطراب بیش از حد به سلامت روانمان آسیب نزنیم.

گزارش از فاطمه محمدی

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 902

به "سلامت روان، دغدغه ذهنی که حول موضوع کرونا می چرخد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت روان، دغدغه ذهنی که حول موضوع کرونا می چرخد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید