سریال تکراری بدهی دولت به شهرداری با ورود کمیسیون اصل 90 سرانجام می یابد؟

به گزارش پیامک خنده، خبرگزاری خبرنگاران- با ادامه ترک فعل دولت در انجام تعهدات خود برای پرداخت مطالبات شهرداری تهران ، شاید ورد کمیسیون اصل 90 مجلس به موضوع ، ایستگاه پایانی این سریال خواهد بود .

سریال تکراری بدهی دولت به شهرداری با ورود کمیسیون اصل 90 سرانجام می یابد؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، مشکل بدهی های دولت به شهرداری و عدم پرداخت آن از سوی دولت در دولت های نهم و دهم و حالا یازدهم و دوازهم همچنان مساله مهم مدیریت شهری پایتخت است که به نظر نمی رسد دراین دولت به انتها برسد. دولت تا سرانجام سال گذشته 7 هزار و 300 میلیارد تومان در بخش یارانه بلیت اتوبوس و مترو به شهرداری تهران بدهکار بود و حالا بیشتر نیز شده است .مبلغی که بسیاری از مسائل حمل و نقل و ترافیک تهران را حل خواهد نمود .

هر ساله به تعداد خطوط اتوبوسرانی تهران افزوده می گردد و راه اندازی مترو به نقطه عطفی در حوزه حمل و نقل عمومی تبدیل شد اما در حال حاضر خطوط 10 گانه اتوبوس های بی.آر.تی، خطوط متعدد اتوبوس هایی که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است و هفت خط مترو، جوابگوی احتیاج جمعیت 9 میلیونی پایتخت نشین ها و افرادی که به صورت روزانه از شهرها و شهرستان های اطراف مهمان این کلانشهر هستند، نیست.

احتیاج به 200 هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط ده گانه مترو و تجهیزات آن

مردادماه سال جاری بود که محمد علیخانی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت:برای تکمیل خطوط ده گانه مترو و تجهیزات آن حدود 200 هزار میلیارد تومان احتیاج است ، تا دو سال پیش یک واگن مترو 5 میلیارد قیمت داشت که امروز این رقم به حدود 20 میلیارد تومان رسیده است! در هر قطار هفت واگن وجود دارد که با درنظر دریافت این رقم یک رام قطار 140 میلیارد تومان هزینه در بردارد. این درحالی است که متروی تهران به حدود 3 هزار واگن احتیاج دارد و با درنظر دریافت قیمت مذکور، حدود 100 هزار میلیارد تومان فقط برای تامین واگن ها احتیاج داریم!

این رقم چند برابر بودجه سالانه شهرداری است و قطعاً شهرداری تهران و سایر کلانشهرها قادر به تأمین این هزینه ها نخواهند بود؛به همین دلیل است که قانونگذار تکالیف و وظایفی برای دولت در قبال حمل و نقل عمومی شهرها به ویژه تهران که به واسطه پایتخت بودن و بالا بودن جمعیت دارای شرایط متفاوتی است، معین نموده است.

در بخش اتوبوسرانی هم احتیاجها فراوان است و اوضاع آشفته؛ از حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس تهران، بالغ بر 70 درصد آنها فرسوده هستند و این در حالی است که تهران باید 9 هزار اتوبوس داشته باشد اما با شرایط یاریهای ناچیز دولت، کلانشهر تهران مانده است و 4 هزار اتوبوس فرسوده و دست کم احتیاج به 3 هزار اتوبوس جدید.

بدهی 900میلیاردتومانی دولت به شهرداری تهران در بخش جرائم رانندگی در دو سال اخیر

از طرفی طبق قانون باید 60درصد جرایم رانندگی در شهرها به شهرداری ها داده گردد تا حمل ونقل و زیرساخت های ایمنی ترافیک شهری را توسعه دهند، اما در سال های 97 و 98 بدهی دولت به شهرداری تهران در این بخش به بیش از 902میلیارد تومان می رسد.

تیرماه سال جاری، مسعود رنجبریان مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص از افزایش چشمگیر مطالبات شهرداری تهران از دولت در حوزه حمل و نقل و ترافیک پایتخت در سال 1398 و لزوم چاره اندیشی و همکاری دولت در راستای وصول مطالبات مذکور به عنوان حقوق قانونی شهفرایندان تهرانی اطلاع داد .وی با اشاره به قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1398 مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس ماده (23) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، سهم شهرداری تهران از وجوه حاصل از جریمه های تخلفات رانندگی در داخل محدوده شهر تهران به میزان 6� درصد معین شده است. مطابق گزارش هاى دریافتی از پلیس راهور ناجا در سال 1398، جمعاً مبلغ 1.187 میلیارد تومان وصولی جرائم به خزانه کشور واریزشده که با استناد به قانون مذکور، 712 میلیارد آن سهم شهر تهران است؛ این در حالی است که صرفاً 35 میلیارد تومان تخصیص بابت این موضوع در سال 1398 به شهرداری تهران اختصاص یافته است. مجموع جرائم وصولی در شهر تهران در سال 1397 نیز معادل 432 میلیارد تومان بوده که بر این اساس سهم قانونی شهر تهران از جرائم وصولی مبلغ 259 میلیارد تومان است؛ این در حالی است که تنها مبلغ 34 میلیارد تومان از سوی دولت به شهرداری تهران تخصیص یافته و پرداخت شد.

نمی گوییم مردم 15 هزار تومان بدهند اما می توان 5 هزار تومان گرفت

اما افزایش دوباره نرخ بلیت مترو و اتوبوس توسط شهرداری و شورای شهر تهران برای جبران ضررهایی که حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی متحمل شده، در دستور کار قرار گرفته اما معنی آن این است جبران این ضررها و بدهیهای دولت قرار است از جیب مردم باشد!

در حال حاضر متروی تهران به 1500 واگن احتیاج دارد و 42 رام قطار نیز عمرشان به سرانجام رسیده است! از حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس نیز، بالغ بر 70 درصد آنها فرسوده هستند و این در حالی است که تهران باید 9 هزار اتوبوس داشته باشد اما با شرایط یاریهای ناچیز دولت، کلانشهر تهران مانده است و 4 هزار اتوبوس فرسوده و دست کم احتیاج به 3 هزار اتوبوس جدید که به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، ناوگان این بخش با احیای قطعات اتوبوس ها سر پا نگه داشته شده است.

از طرفی سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اخیرا خاطرنشان کرد : قیمت تمام شده بلیت مترو 15هزار تومان است که یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران گردد و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته گردداو گفته است : ما نمی گوییم مردم 15 هزار تومان بدهند اما می توان 5 هزار تومان از آنها گرفت.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی پایتخت احتیاجمند منابع اقتصادی است گفته که در حال حاضر 250 کیلومتر مترو داریم که باید به 500 کیلومتر برسد که با توجه به عدم حمایت دولت در تامین منابع و البته قیمت تمام شده مترو و اتوبوس که مردم باید پرداخت میکردند، این امر محقق نشده است.

باید واقعیت ها را به مردم گفت

از سوی دیگر محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفته که به شهفرایندان حق می دهیم که در شرایط بحرانی کرونا درباره مطرح شدن افزایش نرخ بلیت مترو گلایه نمایند ولی نمی توان واقعیت ها را نگفت. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اداره آن احتیاج به منابع اقتصادی دارد که به دلیل مسائل ارزی مسائلی در این زمینه به وجود آمده است. زمانی که شورای پنجم فعالیت خود را شروع کرد کوشش کردیم ساختمان بهشت را به ساختمان شهرداری تبدیل کنیم و به جای فکر کردن به پاستور احتیاج شهر تهران را تأمین کنیم که توسعه حمل و نقل عمومی نخستین احتیاجهای پایتخت محسوب می گردد.

ما باید این پیغام را به دولت، مجلس و افکار عمومی بدهیم که واقعیت قیمت تمام شده بلیت مترو 15 هزار تومان است سه سال پیش من نیز در مورد قیمت واقعی بلیت مترو و اتوبوس صحبت کردم آن زمان هم نقدهای فراوانی به من وارد شد ولی به هر حال باید یک قسمت از هزینه را شهفرایندان یک بخش را دولت از محل صرفه جویی سوخت و یک بخش را شهرداری تأمین کند که در حال حاضر این موضوع بر دوش شهرداری قرار گرفته است.

ترک فعل دولت در پرداخت مطالبات شهرداری تهران

اما اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که قبلا در مدیریت شهری تهران نیز بوده است ، درباره بدهی های میلیاردی دولت به شهرداری تهران در حوزه حمل ونقل عمومی گفته است که در مجمع نمایندگان تهران موضوع را مطرح و با مدیرعامل مترو گفت وگو نموده اند . او می گوید: انصافاً شرایط حمل ونقل عمومی در تهران تأسف آور است؛ مترویی که می تواند 7.5 میلیون مسافر را به صورت روزانه جابه جا کند در حالت عادی 2.5 میلیون نفر را جابه جا می نماید و تأمین واگن های مترو به یک آرزو تبدیل شده است. بر این باور بودیم که با روی کار آمدن شورای دوره پنجم شهر تهران، به دلیل همسویی با دولت این مشکل حل می گردد و دولت که سالهاست یاریی در این حوزه ننموده است، می تواند به مدیریت شهری همسو با خودش یاری کند اما به نظر می رسد این افراد دچار تعارف و مسائل دیگر شده اند و بدهی دولت به شهرداری در مورد حمل ونقل عمومی به ویژه در روزهای کرونایی همچنان لاینحل باقی مانده است.

وی با بیان اینکه بدهی دولت بابت مسئولیت های اجتماعی و ملی، جفا در حق مردم است که به این گونه به فراموشی سپرده شده است و پرداخت نمی گردد، گفت: با مدیران و اعضای شورای شهر تهران چند جلسه مشترک داشتیم اما متأسفانه اتفاقی رخ نداده است و به نظر می رسد باید جدی تر به موضوع ورود کنیم.به نظر می رسید باید موضوع را به کمیسیون اصل 90 مجلس ارجاع دهیم تا ترک فعل و عدم انجام تعهدات دولت را پیگیری کند چراکه این موضوع بسیار مهم است؛ دو شرکت واگن سازی نیز در کشور وجود دارد که ظرفیتهای بالایی دارند اما از آنها استفاده نمی گردد و به نظر می رسد دولت کوتاهی می نماید.

وی با ابراز اینکه دولت در حوزه های متعدد به شهرداری تهران بدهی دارد اما بخشی از آن در حوزه حمل ونقل عمومی است، متذکر شد: شهرداری باید تعارف را کنار بگذارد و اگر اعضای شورای شهر واقعاً نماینده مردم هستند باید از حقوق مردم دفاع نمایند.

به هر حال ادامه این فرایند به ضرر مردم است و با ادامه ترک فعل دولت در انجام تعهدات خود برای پرداخت مطالبات شهرداری تهران ، شاید ورد کمیسیون اصل 90 مجلس به موضوع ، ایستگاه سرانجامی این سریال خواهد بود .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1337

به "سریال تکراری بدهی دولت به شهرداری با ورود کمیسیون اصل 90 سرانجام می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال تکراری بدهی دولت به شهرداری با ورود کمیسیون اصل 90 سرانجام می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید