درآمدی بر پرنده نگری

به گزارش پیامک خنده، پرنده نگری نوعی تفریح است که مربوط به مشاهده و آنالیز پرندگان در طبیعت می گردد. پرنده نگری بخشی از فعالیت بوم گردی (اکو توریسم) به شمار می آید. در ایران روز 25 آبان برای این روز اختصاص یافته است.

درآمدی بر پرنده نگری

از برترین مکان های پرنده نگری در ایران می توان از مرداب انزلی، جزیره قشم، دریاچه ارومیه و شبه جزیره میانکاله را نام برد.

به طور معین هیچ کس نمی داند که این تفریح از چه زمانی به وجود آمد. در ابتدا مشاهده پرندگان بیشتر وابسته به مسائل علمی بود تا یک تفریح و این موضوع در اواخر قرن 18 به وسیله گیلبرت وایت، توماس بویک، جورج مونتاگو و جان کلر صورت گرفته است. مطالعه راجع به پرندگان و تاریخ طبیعت در دوران ملکه ویکتوریا در بریتانیا رایج شده است. این در ابتدا با جمع آوری تخم پرندگان و بعدتر با جمع آوری پوست به عنوان یک تفریح تازه معین شد. این کار در تمام جهان ادامه پیدا کرد تا اینکه در اواخر قرن 19 زمزمه هایی مبنی بر حمایت و محافظت از پرندگان آغاز و این باعث شد تا مشاهده پرندگان زنده عمومیت یابد.

اما واژه پرنده نگری یا bird watching اولین بار از عنوان کتابی از ادموند سلوز در سال 1901 پدیدار شد. پرنده نگری در آمریکا در ابتدا و اواسط قرن بیستم در سواحل شرقی آمریکا آغاز شده و در حدود 4 درصد از آمریکایی ها تا سال 1970 پرنده نگری را به عنوان یک تفریح دنبال می کردند و این تا اواسط دهه 80 به حدود 11 درصد رسید که حداقل 20 روز از سال را به مشاهده پرندگان اختصاص می دادند. چیزی در حدود 10000 پرنده در جهان وجود دارد که افراد کمی هستند که بیش از 7000 گونه از آنها را دیده باشند. برخی از پرنده نگران زندگی شان را صرف مشاهده تمامی گونه های پرنده در جهان می نمایند و برخی از آنها حتی جان خود را بر سر این تفریح از دست داده اند.

به صورت خلاصه می توان راجع به پرندگان ایران اشاره نمود که، در ایران حدود 540 گونه پرنده وجود دارد که از این تعداد حدود 340 گونه یعنی حدود 70 درصدشان مهاجرند. از بین تمامی این تعداد گونه تنها زاغ بور است که در تمامی سطح کره زمین فقط در مرزهای ایران رویت می گردد. از گونه های جالب توجه برای پرنده نگرها می توان به انواع درنا به خصوص درنای سیبری، انواع پرندگان شکاری از جمله عقاب دریایی دم سفید، سنقر تالابی، انواع پرنگان کویری از جمله دودوک، هوبره، چکاوک هدهدی و به خصوص زاغ بور اشاره نمود.

درنای خاکستری

حواصیل زرد

عقاب دریایی دم سفید

گیلار

تنجه

فلامینگو

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 30 آذر 1401 بروزرسانی: 30 آذر 1401 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2139

به "درآمدی بر پرنده نگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمدی بر پرنده نگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید